InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > De Seeburg HF100G en 100W jukebox

De Seeburg HF100G en 100W jukebox

De Seeburg HF100G en 100W jukebox Na de succesvolle Seeburg M100C uit 1952, introduceerde Seeburg in september 1953 twee nieuwe modellen; de Seeburg 100W en de Seeburg HF100G. Beide modellen waren gebaseerd op het ontwerp van de M100C en uiterlijk verschilden deze twee jukeboxen niet veel van elkaar, maar het waren toch twee jukeboxen met een eigen uitstraling.

Introductie Seeburg HF100G en 100W

Aangezien diverse uitbaters geklaagd hadden over het fragiele design van de M100C met het houten titelkaartfront en de fragiele plastic ronddraaiende pilasters, waren zowel de 100W als de HF100G degelijker uitgevoerd aan de buitenkant. Het houten front was bij beide modellen vervangen door een chromen front en de ronddraaiende zuilen waren verdwenen. De 100W had wel nog plastic zuilen, maar de HF100G had de sterkere metalen, chromen, pilasters.

Verschil tussen de Seeburg HF100G en Seeburg 100W

Net als bij de introductie van de M100A en daarna de M100B, zou Seeburg nu weer met een nieuwe innovatie komen; het high fidelity geluid. Seeburg zelf kondigde dit aan met de hoofdletters LEADERSHIP en daaronder de beschrijvende tekst over het nieuwe systeem, beginnend met “Latest in the impressive list of Seeburg Firsts (…)” Wederom had Seeburg hiermee de trend gezet; andere fabrikanten zouden ook een high fidelity systeem introduceren. Bij de introductie van de 100W en HF100G had Seeburg ervoor gekozen om alleen de HF100G uit te rusten met het nieuwe high fidelity systeem, vandaar de HF in de typenaam HF100G. Logischerwijs was de HF100G ook de duurdere van de twee, hoewel de prachtig vormgegeven pilasters van de 100W tegenwoordig anders doen vermoeden. Het geluid van de HF100G is ook significant beter dan dat van de 100W.

Prijs Seeburg HF100G en 100W

Voor een 100W moest in 1953 1050 dollar neergeteld worden, voor de duurdere HF100G was dit bijna 50 dollar meer. De HF100G zou ondanks de hogere prijs toch het best verkocht worden van beide modellen met een totaal van ongeveer 15.500 stuks. De 100W zou ongeveer 5.000 keer verkocht worden. Toch zou de 100W ook nog in 1954 verkocht worden, terwijl de HF100G alleen in 1953 geproduceerd werd. Daarna werd de HF100G opgevolgd door de HF100R.

Design Seeburg HF100G en 100W

Ondanks dat de kabinetten van de 100W en de HF100G elkaar niet veel ontlopen, zorgen de details toch voor een geheel andere uitstraling. De 100W heeft een kleurrijke en volle uitstraling, welke door de gekleurde pilasters en de bijzondere speakergrill verrijkt worden. Bij de HF100G zijn het de chromen pilasters en de serieuze, doch mooi vormgegeven, speakergrill welke de jukebox een statiger uitstraling geven.

Waardering en prijs bij de koop van een Seeburg HF100G en 100W

Tegenwoordig ontlopen de Seeburg 100W en de Seeburg HF100G elkaar niet zoveel in prijs of waardering. Qua geluid staat de HF100G hoger in waardering, doch de lagere productieaantallen gecombineerd met de huidige waardering voor de prachtig vormgegeven plastic pilasters zorgen er weer voor dat er ook voldoende liefhebbers zijn te vinden voor de Seeburg 100W. Qua prijs moet ongeveer in dezelfde range gedacht worden als de M100C.

Zowel bij de 100W als de HF100G worden restauraties vaak uitgevoerd met extra toevoegingen aan het originele design. Kleurcombinaties worden vaak veranderd en het originele fineer wordt vaak vervangen door een makkelijker verkrijgbaar, of “moderner” fineer. Hierdoor gaat niet alleen de originaliteit van de jukebox verloren, maar krijgt het model ook een geheel andere uitstraling; een uitstraling die niet bedoeld was door de fabrikant. Een aanpassing aan het originele uiterlijk, of de originele techniek door andere speakers e.d., zorgt ook voor een waardedaling van de jukebox.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://books.google.nl/books?id=px4EAAAAMBAJ&pg=PA100&dq=billboard+seeburg+hf100g+100w&hl=nl&sa=X&ved=0CCMQ6AEwAWoVChMIxJzPs7DHyAIVw-gsCh2cEgPZ#v=onepage&q=billboard%20seeburg%20hf100g%20100w&f=false

Reageer op het artikel "De Seeburg HF100G en 100W jukebox"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 19-10-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Jukebox, bijzondere modellen
Schrijf mee!