InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Ziggo Sport Totaal - tv en livestream

Ziggo Sport Totaal - tv en livestream

Ziggo Sport Totaal - tv en livestream Ziggo Sport Totaal behoort tot de belangrijkste aanbieders van live sport op tv in Nederland. Het focust zich onder meer op Formule 1, voetbal, hockey en kickboksen. Hoe is de geschiedenis van Ziggo Sport Totaal verlopen? Welke zenders zijn er beschikbaar bij Ziggo Sport Totaal? Hoe kan men de zenders van Ziggo Sport Totaal online via een livestream bekijken?

Geschiedenis van Ziggo Sport Totaal

Filmnet

De oorsprong van Ziggo Sport Totaal ligt eigenlijk in 1985. Dat jaar werd in Nederland de tv-abonneezender Filmnet geïntroduceerd. Oorspronkelijk richtte Filmnet zich, zoals de naam al doet vermoeden, voornamelijk op films. In de loop van de jaren negentig ging deze zender ook steeds meer andere dingen uitzenden, waaronder veel sport. Binnen Filmnet werd hiervoor ook een apart sportnet gecreëerd.

Canal+

In 1997 werd Filmnet overgenomen door het Franse bedrijf Canal+. Hiermee begon er een periode waarin men nog meer ging investeren in sport. Daarom werd bijvoorbeeld toen ook Kees Jansma, die jarenlang het gezicht was van NOS Studio Sport, aangetrokken als leidinggevende voor de afdeling sport van Canal+.

Sport1

De merknaam Canal+ bleef voor de betaalzenders van dit concern in Nederland actief tot 2007. Vervolgens kregen de sportzenders van dit tv-imperium een nieuwe merknaam: Sport1. De tv-zenders van Sport1 beleefden vanaf 2008 een moeilijke periode, mede door de komst van een grote concurrent op het gebied van betaal tv: de zenders van Eredivisie Live, die later de merknaam FOX Sports kregen. In deze periode maakte Kees Jansma de overstap van Sport1 naar FOX Sports.

Ziggo

Een grote omwenteling in het bestaan van de betaalzender Sport1 vond plaats in 2014. De eigenaar van Sport1, Liberty Global, nam dat jaar het bedrijf Ziggo over. Het werd duidelijk dat men grote plannen had met de combinatie van enerzijds de tv-zenders van Sport1 en anderzijds het kabelbedrijf Ziggo in één imperium. Met ingang van november 2015 gingen de zenders van Sport1 door onder de nieuwe merknaam Ziggo Sport Totaal.

Ziggo Sport Totaal

Wat was het vernieuwende concept van Ziggo Sport Totaal? Enerzijds behield men een reeks betaalzenders, maar daarnaast zette men ook een 'open net' op, genaamd Ziggo Sport. Deze zender kan iedereen die een digitaal tv-abonnement bij Ziggo heeft, automatisch en 'gratis' bekijken, zonder daarvoor een extra abonnement te hoeven nemen.

Hierop zendt men onder meer grote sportevenementen en sporttalkshows uit. Zo moet de zender Ziggo Sport ervoor zorgen dat tv-kijkers zich binden aan Ziggo, aangezien deze zender alleen voor abonnees van digitale tv bij hen te bekijken is. Voor de zender Ziggo Sport werd een groot aantal grote namen uit de tv- en sportwereld aangetrokken, waaronder Jack van Gelder, Frank Evenblij, Wim Kieft, Olav Mol, Emile Schelvis en Rob Kamphues.

Wat is er te zien op Ziggo Sport Totaal?

Een grote publiekstrekker bij Ziggo Sport is de Formule 1. De zenders van Ziggo Sport zenden ook veel voetbal uit op tv. Ze hebben onder meer de rechten van de Premier League, La Liga en de UEFA Champions League. Ook hebben ze de uitzendrechten van Glory Kickboxing (met als grote ster Rico Verhoeven). Andere sporten die veel live op Ziggo Sport te zien zijn, zij onder meer hockey, golf, tennis, basketbal, atletiek en handbal. Behalve live sportevenementen, zendt men ook diverse talkshows over sport uit, zoals Peptalk, Rondo en het Formule 1 Café.

Zenders van Ziggo Sport Totaal op tv

De hoofdzender van Ziggo Sport Totaal is de zender Ziggo Sport, die alle klanten van digitale tv bij Ziggo kunnen ontvangen. Deze zender zit bij Ziggo automatisch in het standaardpakket op het kanaal 14. Op die zender is het merendeel van de grote evenementen en talkshows te zien. De ware sportfreak kan echter nog een extra pakket met extra zenders nemen: Ziggo Sport Totaal.

Als voorbeeld hoe de wisselwerking tussen Ziggo Sport en de betaalzenders werkt: op de hoofdzender Ziggo Sport zendt men de kwalificatie en de wedstrijd van de Formule 1 live uit. Op de zenders van Ziggo Sport Totaal zendt men daarnaast onder meer ook live de vrije trainingen uit en kan men ook op meerder kanalen (vanuit meerdere standpunten) naar de wedstrijden kijken.

Ziggo Sport Totaal zonder Ziggo

Mensen die geen digitale tv bij Ziggo hebben, maar wel de sportuitzendingen van Ziggo Sport willen zien, kunnen eveneens het pakket van Ziggo Sport Totaal nemen. Voor een groot deel van de programmering is de zender Ziggo Sport Select ongeveer hetzelfde als Ziggo Sport (kanaal 14); het kanaal Ziggo Sport Select is dus vooral bedoeld voor mensen die niet via Ziggo naar digitale tv kijken.

Vodafone

In 2016 fuseerde Ziggo met Vodafone. Een gevolg hiervan is dat klanten allerlei extra's krijgen wanneer zij zowel abonnementen op Ziggo als op Vodafone hebben. Eén van de opties die men hierbij kan kiezen is een extra tv-pakket. Men kan hierbij ook kiezen voor het pakket van Ziggo Sport Totaal.

Zenders Ziggo Sport Totaal:

  • Ziggo Sport (kanaal 14)
  • Ziggo Sport Select
  • Ziggo Sport Voetbal
  • Ziggo Sport Golf
  • Ziggo Sport Racing
  • Ziggo Sport Extra 1
  • Ziggo Sport Extra 2

Livestream Ziggo Sport Totaal Go App

Het is niet alleen mogelijk om Ziggo Sport Totaal op tv te bekijken. Men kan deze zenders ook op een smartphone, laptop of andere computer zien. Hoe bekijkt men een Ziggo Sport livestream op het internet? Hiervoor heeft men de Ziggo Sport Totaal Go App nodig. Op deze app kan men streams vinden van alle kanalen van Ziggo Sport.

De Ziggo Sport Totaal Go App is echter wel gekoppeld aan uw abonnement. Om elke livestream van Ziggo Sport Totaal live online te kunnen bekijken, dient men bijvoorbeeld wel een abonnement te hebben op Ziggo Sport Totaal.

Pay per view livestream Ziggo Sport Totaal

Voor mensen die toch geen abonnement hebben op Ziggo of Ziggo Sport Totaal en toch live een stream van bijvoorbeeld één specifieke grote sportwedstrijd willen bekijken, bestaat er echter wel de mogelijkheid om dit middels pay per view te doen. Men betaalt dan enkele euro's en kan dan via de app alsnog de livestream bekijken.

In Nederland bestaat niet echt een grote 'pay per view'-cultuur onder de tv-kijkers, maar in veel andere landen is dit voor kijkers doodnormaal. Met name in de Verenigde Staten bestaat een grote 'pay per view'-cultuur. Men betaalt daar vaak een aantal tientjes om een bepaalde wedstrijd of een concert via een livestream te bekijken. In sommige extreme gevallen betaalt men voor zo’n livestream middels ‘pay per view’ zelfs rond de honderd euro (bijvoorbeeld bij de bokser Mayweather),

Livestream Ziggo Go App

Voor de klanten van digitale tv bij Ziggo bestaat er behalve de Ziggo Sport Totaal Go App nog een andere mogelijkheid om de uitzendingen van Ziggo Sport online via een livestream te bekijken. Men kan dit namelijk ook via de ‘gewone’ Ziggo Go App doen.
Via die app kunnen klanten van Ziggo al hun tv-zenders online via livestreams bekijken op hun laptop, smartphone of vaste computer. Hierbij geldt echter ook weer, dat de toegankelijkheid van de app afhankelijk is van het abonnement dat men heeft: men kan alleen de livestream bekijken van elke zender die men met zijn of haar abonnement ook op tv kan bekijken.
© 2017 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Formule 1 2017, de GP en kwalificaties live en gratis op tvFormule 1 2017, de GP en kwalificaties live en gratis op tvVanaf zondag 26 maart 2017 is het weer zover, het Formule 1-seizoen gaat van start. De eerste GP van 2017 die op de Form…
Tv kijken op het internet via een livestreamTv kijken op het internet via een livestreamOm tv-programma's te bekijken, heeft men in de 21e eeuw niet meer per se een televisie nodig. Veel programma's kan men o…
Voetbal live op tv en livestreams in het seizoen 2017-2018Voetbal live op tv en livestreams in het seizoen 2017-2018In de aanloop naar het voetbalseizoen 2017-2018 hebben er geen grote wijzigingen plaatsgevonden in het Nederlandse media…
Finale Davis Cup 2017: Frankrijk-België, live op tvFinale Davis Cup 2017: Frankrijk-België, live op tvDe finale van de Davis Cup 2017 gaat tussen Frankrijk en België. De eindstrijd van dit officieuze WK tennis voor landent…
EK handbal voor dames 2016, live op tv - programmaEK handbal voor dames 2016, live op tv - programmaVan zondag 4 december tot en met zondag 18 december 2016 wordt in Zweden het Europees kampioenschap handbal voor vrouwen…
Bronnen en referenties
  • https://www.ziggosport.nl/kijken/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziggo_Sport
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/FilmNet
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Canal%2B
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ziggo_Sport

Reageer op het artikel "Ziggo Sport Totaal - tv en livestream"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 28-09-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!