InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > FOX Sports - tv en livestream

FOX Sports - tv en livestream

FOX Sports - tv en livestream FOX Sports is vooral bekend als de omroep die in Nederland de tv-rechten heeft voor de live-uitzendingen van de eredivisie. Daarnaast kan men op de zenders van FOX Sports International ook veel andere mooie topsportevenementen bekijken. FOX Sports is zowel op tv als online (via livestreams) te bekijken. Naast de betaalzenders van FOX Sports, beschikt FOX in Nederland ook over een 'open net' dat FOX tv heet.

Geschiedenis van FOX

De grote man achter het mondiale imperium van FOX is Rupert Murdoch. Hij werd op 11 maart 1931 geboren in Melbourne (Australië). Zijn vader was een invloedrijke journalist en mediamagnaat in Australië. Zoon Rupert erfde van hem een krant genaamd 'News'. Deze krant vormde de basis van het media-imperium dat Rupert Murdoch in de daaropvolgende decennia opbouwde.

Murdoch groeide uit tot één van machtigste personen in de mondiale media. Naast kranten heeft hij zich onder meer ook op tv en films gericht. Met name in Groot-Brittannië, Australië en de Verenigde Staten is zijn invloed in de loop der tijd gigantisch geweest. Tot zijn imperium behoren onder meer het filmproductiehuis 20th Century Fox, de tv-zender FOX News en tabloids zoals The Sun. De bedrijven van Murdoch zijn meermaals in opspraak geraakt. Het beroemdste voorbeeld was het afluisterschandaal van de krant News of the World, wat uiteindelijk leidde tot de ondergang van die krant.

FOX tv in Nederland

Diverse malen heeft FOX geprobeerd om ook in Nederland een belangrijke speler in de tv-wereld te worden. De eerste poging was eind jaren negentig. Vanaf december 1998 was er een Nederlandse zender van FOX. Op deze zender werd onder meer live voetbal uitgezonden uit de Eerste Divisie. Het was de bedoeling dat dit een soort proefperiode was en dat de zender op den duur uit zou groeien naar een topzender die ook topvoetbal (eredivisie en internationaal voetbal) uit zou gaan zenden.

FOX verkoopt de zender

Dit eerste grote avontuur van FOX in de Nederlandse tv-wereld werd op zín zachtst gezegd geen succes. In 2001 nam FOX afstand van de zender. Men verkocht het aan SBS Broadcasting. Die gingen op dat kanaal een nieuwe zender ontwikkelen, die in eerste instantie de naam V8 droeg. Later kreeg SBS Broadcasting de beschikking over de oude en beroemde merknaam Veronica en is men die voor deze zender gaan gebruiken.

Eredivisie Live

In 2008 besloten de clubs van de Nederlandse eredivisie om een nieuwe weg in te slaan. Men besloot om voortaan onder eigen beheer de tv-rechten van de live-uitzendingen van de eredivisie te gaan exploiteren. Hiervoor zette men (in samenwerking met Endemol) een eigen betaalzender op, die de naam Eredivisie Live droeg.

Die zender werd niet meteen een groot succes. Mede daarom ging Eredivisie Live op den duur op zoek naar partners. Hierbij kwam men het imperium van FOX tegen, dat al vele jaren niet meer serieus actief was in de Nederlandse tv-wereld, maar dat graag een comeback wilde maken. FOX had grote interesse in de live uitzendrechten van de wedstrijden van de Nederlandse eredivisie en was bereid om een groot bedrag te investeren in een samenwerking met de eredivisieclubs.

Tv-zenders: FOX Sports en FOX

FOX tv (open net)

Met ingang van de zomer van 2013 keerde FOX daarom weer voluit terug in de Nederlandse tv-wereld. Men zette hiervoor ook een nieuwe eigen zender op, die de naam 'FOX tv' kreeg. Dit is een 'open net', waarvoor men geen extra abonnement hoeft te nemen en die men dus 'gratis' kan bekijken. Bij Ziggo zit deze zender bijvoorbeeld op het digitale kanaal 11.

Het was oorspronkelijk de bedoeling dat er op dit Ďopen netí veel Nederlandse sportprogramma's te zien zouden zijn. Met behulp van deze sportuitzendingen (bijvoorbeeld samenvattingen van voetbalwedstrijden) hoopte men kijkers vervolgens ook naar de betaalzenders van FOX Sports en Eredivisie Live te lokken. Deze opzet slaagde niet. Op den duur werd er steeds minder sport op het open net van FOX uitgezonden en sindsdien wordt de programmering van die zender bijna geheel gevuld met herhalingen van Amerikaanse series en films.

FOX Sports

Naast het 'open net' FOX tv heeft dit imperium sinds 2013 in Nederland dus ook een reeks betaalzenders die de merknaam FOX Sports dragen. Eigenlijk bestaat FOX Sports uit twee delen: de kanalen van FOX Sports Eredivisie en de kanalen van FOX Sport International.

FOX Sports Eredivisie is de voortzetting van de vroegere voetbalkanalen die toen nog de naam Eredivisie Live droegen. FOX Sports International bestaat uit een aantal breder opgezette sportzenders, waarop onder meer internationaal voetbal te zien is, maar ook American Football, UFC (MMA), honkbal en tennis.

Kanalen FOX Sports Eredivisie en FOX Sports International

In totaal zijn er negen kanalen beschikbaar voor de programma's van FOX Sports. Het meest worden de eerste zes kanalen gebruikt. Globaal gezien zijn de kanalen met de oneven nummers vooral gefocust op het Nederlandse voetbal (FOX Sports 1, 3 en 5). De kanalen met de even nummers zijn de breder georiënteerde sportzenders van FOX Sports International (FOX Sports 2, 4 en 6).

Livestream FOX Sports Go App

Men hoeft geen tv tot zijn of haar beschikking te hebben, om toch de wedstrijden op FOX Sports live te kunnen zien. Men kan de kanalen van FOX Sports namelijk ook online via een livestream bekijken op een smartphone, laptop of vaste computer. De livestreams van FOX Sports zijn te vinden op de FOX Sports Go App. Om toegang te hebben tot deze livestreams, dient men wel een abonnement op FOX Sports te hebben.

Livestreams via de dagpas van FOX Sports

Wie geen vast abonnement op FOX Sports heeft en toch een livestream van een wedstrijd op de app wil bekijken, heeft de mogelijkheid om een dagpas te kopen. Via zo'n dagpas kan men, vanaf het moment dat men deze activeert, een heel etmaal alle livestreams van FOX Sports op het internet bekijken.

Pay per view?

Anders dan bijvoorbeeld bij Ziggo Sport, bestaat er bij FOX Sports doorgaans niet de mogelijkheid om een evenement via 'pay per view' te bekijken. Het minimaalste abonnement voor toegang bij FOX Sports is de reeds genoemde dagpas voor 24 uur. In het verleden bestond bij Eredivisie live wel de mogelijkheid om tegen betaling bijvoorbeeld slechts één wedstrijd te bekijken. Dit was echter geen commercieel succes. In Nederland is nooit een grote cultuur van 'pay per view' ontstaan, anders dan in andere landen, zoals de Verenigde Staten.

Toch is er heel incidenteel wel bij een groot evenement een livestream op FOX Sports via 'pay per view' beschikbaar. Het gaat dan doorgaans over unieke evenementen zoals het 'gevecht van de eeuw', tussen Mayweather en McGregor.

Pay per view: NL vs USA

Bij het bestuderen van de prijzen die FOX bij dat bedrag vroeg voor die livestream, werd weer duidelijk hoe groot het cultuurverschil is tussen de Verenigde Staten en Nederland, als het gaat om 'pay per view'. In Amerika betaalden mensen circa 100 dollar om deze wedstrijd live op tv of op de stream te bekijken via 'pay per view'. In Nederland begreep FOX vanzelfsprekend dat het Nederlandse publiek zulke bedragen daar echt niet voor over zou hebben.

Bij de Nederlandse uitzending koste het bekijken van het gevecht minder dan een tiende van de Amerikaanse 'pay per view'-kijkers moesten betalen. FOX Sports vroeg 7,95 euro voor deze uitzending. En mensen die al een abonnement op FOX Sports International hadden, mochten het gratis bekijken. Zoín constructie was in de USA zeker niet het geval: wie al een abonnement had op de zender die het gevecht Mayweather McGregor uitzond, moest voor dit speciale evenement toch het 'pay per view'-tarief van circa 100 dollar betalen.
© 2017 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tv kijken op het internet via een livestreamTv kijken op het internet via een livestreamOm tv-programma's te bekijken, heeft men in de 21e eeuw niet meer per se een televisie nodig. Veel programma's kan men o…
UFC 218 met Alistair Overeem, live op tv en livestreamUFC 218 met Alistair Overeem, live op tv en livestreamOp 2 december 2017 wordt het vechtsportgala 'UFC 218 gehouden. Dit evenement vindt plaats in Detroit (USAA). Het vechtsp…
Vrouwenvoetbal 2017: Nederland-Wales, live op tvVrouwenvoetbal 2017: Nederland-Wales, live op tvOp zaterdag 8 juli 2017 speelt het Nederlandse vrouwenvoetbalteam een oefenwedstrijd tegen Wales. Deze interland vindt p…
Voetbal live op tv en livestreams in het seizoen 2017-2018Voetbal live op tv en livestreams in het seizoen 2017-2018In de aanloop naar het voetbalseizoen 2017-2018 hebben er geen grote wijzigingen plaatsgevonden in het Nederlandse media…
Veldrit: Soudal GP Neerpelt 2017, live op tvVeldrit: Soudal GP Neerpelt 2017, live op tvOp zaterdag 30 september 2017 wordt in de Vlaamse gemeente Neerpelt de dertiende editie verreden van de Grote Prijs Neer…
Bronnen en referenties
  • https://www.eredivisie.nl/info/Over-de-Eredivisie
  • https://www.foxsports.nl/abonneren/go/631
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Fox_Sports_(Netherlands)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Fox_Entertainment_Group
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch

Reageer op het artikel "FOX Sports - tv en livestream"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 28-09-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!