InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Telenet Play Sports - tv en livestream

Telenet Play Sports - tv en livestream

Telenet Play Sports - tv en livestream Telenet Play Sports is de belangrijkste aanbieder van betaalzenders met live sport in Vlaanderen. Dit Belgische bedrijf richt zich onder meer op het uitzenden van voetbal en veldrijden. De uitzendingen van Telenet Play Sports zijn in België niet alleen op tv te bekijken, hun klanten kunnen ze ook online via een livestream op hun computer of smartphone bekijken.

Geschiedenis van Telenet

In 1995 werd door de Vlaamse regering het project Telenet Vlaanderen opgericht. Oorspronkelijk was dit bedoeld als een organisatie die de technologische innovatie in het gewest Vlaanderen moest stimuleren. Al snel ontstond hieruit het bedrijf Telenet, dat mede tot stand kwam met een aantal buitenlandse investeerders.

Telefonie en internet

Met ingang van 1995 werd Telenet een bedrijf dat onder meer telefoniediensten aanbood, al snel kwamen daar ook internetdiensten bij. Daarnaast was Telenet ook actief in het ontwikkelen van een goede technologische infrastructuur in Vlaanderen, onder meer door het aanleggen van een glasvezelnetwerk.

Tv

Met ingang van 2002 ging Telenet zich ook op de tv-wereld richten. Het ging in die begintijd nog om analoge tv. In dat eerste jaar namen zij een groot aantal netwerken over, waardoor zij toen in totaal al 1,6 aansluitingen hadden, waarvoor zij de analoge tv-diensten verzorgden.

Vanaf 2003 ging Telenet zich op de markt van de betaalzenders richten. Ze kochten hiervoor het bedrijf Canal+ Vlaanderen op. Onder de nieuwe merknaam Prime gingen ze onder meer films en sport aanbieden op betaalkanalen. In 2005 ging Telenet zich ook op digitale tv richten.

Sport

Binnen haar aanbod aan betaal-tv heeft Telenet altijd een groot aanbod aan live sport gehad. In eerste instantie deed men dat onder de merknaam Prime Sport. In 2011 werd de naam veranderd in Sporting Telenet. Vervolgens werd de merknaam van hun sportkanalen in 2015 veranderd in Telenet Play Sports.

Play Sports: programmering

Op de zenders van Play Sports is heel veel live voetbal te zien. Daaronder zijn de Jupiler Pro League (de Belgische eerste klasse), de Croky Cup (de Belgische Beker), de Premier League, La Liga, de Bundesliga en de Nederlandse eredivisie. Verder zijn ook de Europa League en de kwalificatiematchen voor het WK voetbal 2018 op de zenders Play Sports te zien.

Veldrijden

Een andere sport waarop Telenet Play Sports zich duidelijk focust is het veldrijden. Om zich te profileren binnen de veldritwereld is Telenet ook de hoofdsponsor van de UCI Wereldbeker Veldrijden en van de veldritploeg Telenet-Fidea Lions. Play Sports zendt heel veel veldritten live op tv uit, waaronder alle wedstrijden van de Wereldbeker Veldrijden en de Superprestige Cyclocross, maar ook veel losse Vlaamse profcrossen.

Play Sports zendt eveneens de Formule 1 en de MXGP (motorcross) live uit. Verder wordt er ook behoorlijk veel tennis, golf, NBA basketbal en hockey uitgezonden. Soms zendt Play Sports ook een wegwielerwedstrijd live uit (bijvoorbeeld de Ronde van Zwitserland en de Tour Down Under), maar dat is niet echt een focus-sport voor hen. De Vlaamse wielerliefhebbers kunnen vele malen meer wedstrijden bekijken op Sporza (VRT) en Eurosport.

Play Sports zenders

In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Nederlandse Ziggo Sport, heeft men de zenders van Play Sports niet ingedeeld via thema's of sporten. Er zijn acht 'multisportkanalen' (Play Sports 1 t/m 8) waarop in principe elke sport geprogrammeerd kan worden. De enige uitzondering daarop is hun negende kanaal: Play Sports GOLF, waarop alleen maar golftoernooien te zien zijn.

Eleven Sports

Behalve de negen eigen zenders, zitten er in het tv-pakket bij Telenet Play Sports vaak nog drie extra zenders die geen eigendom zijn van Telenet: Eleven Sports 1, Eleven Sports 2 en Extreme Sports. De zenders van Eleven Sports beschikken bijvoorbeeld over de uitzendrechten van de NFL (American Football) en de Serie A.

Playtime

Incidenteel worden programma's van Play Sports door Telenet ook uitgezonden op hun 'open net' Playtime. Dit geldt bijvoorbeeld voor diverse wedstrijden uit de Wereldbeker Veldrijden. De zender Playtime is 'gratis' te bekijken door de mensen die digitale tv via Telenet hebben; men hoeft voor het bekijken van die zender geen specifiek abonnement op Play Sports te hebben.

Play Sports livestream

Het is ook mogelijk om de zenders van Telenet Play Sports online via een livestream te bekijken op een computer, smartphone of laptop. Deze livestreams zijn te vinden op de website van Play Sports. Het is echter alleen maar mogelijk om een livestream te bekijken als men een abonnement heeft op Telenet Play Sports. Anders dan bijvoorbeeld bij het Nederlandse Ziggo Sport, bestaat bij het Belgische Telenet Play Sports niet de mogelijkheid om via 'pay per view' één losse stream te bestellen, van één wedstrijd die men live wil bekijken.

Dagpas?

Het is evenmin mogelijk om de livestreams van Telenet Play Sports online te bekijken via een dagpas (een abonnement voor één etmaal), zoals bijvoorbeeld wel mogelijk is bij het Nederlandse FOX Sports. Er bestaat wel een Play Sports dagpas, doch die is alleen bruikbaar voor een digitale tv met een interactieve Telenet Mediabox of een interactieve Telenet Digicorder. Maar daarnaast is de dagpas qua prijs ook niet erg aantrekkelijk. Ter vergelijking: anno 2017 kost een dagpas bij Telenet Play Sports 9,95 euro, terwijl bij het vergelijkbare Nederlandse FOX Sports een dagpas 5 euro kost (en daarmee kan men op het internet 24 uur lang elke livestream van FOX Sports bekijken).

Video's Play Sports

Op de website van Play Sports staan heel wat videoís van sportevenementen die zij de afgelopen periode live hebben uitgezonden. Deze zijn alleen in België te bekijken. Voor Nederlandse kijkers zijn deze video's 'geo-blocked', in verband met de uitzendrechten buiten België.
© 2017 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veldrijden live op tv in het seizoen 2015-2016Veldrijden live op tv in het seizoen 2015-2016In 2015 heeft er een grote wijziging plaatsgevonden in het medialandschap van de veldritwereld. Het Belgische bedrijf Te…
Veldrit: Cyclocross Gavere 2017, live op tv en livestreamVeldrit: Cyclocross Gavere 2017, live op tv en livestreamOp zondag 12 november 2017 wordt de Cyclocross Gavere verreden. Deze veldrit in Gavere (België) telt mee voor de Superpr…
Veldrit: Cycloross Otegem 2018, live op tv en livestreamVeldrit: Cycloross Otegem 2018, live op tv en livestreamIn de West-Vlaamse plaats Otegem wordt op maandag 15 januari 2018 de Internationale Betafence Cyclcoross verreden. De ve…
Veldrit Mol: Zilvermeercross 2017, live op tv en livestreamVeldrit Mol: Zilvermeercross 2017, live op tv en livestreamOp zondag 3 december wordt de Zilvermeercross 2017 verreden. Dit is de derde editie van deze veldrit. De Zilvermeercross…
Veldrit: Soudal GP Neerpelt 2017, live op tvVeldrit: Soudal GP Neerpelt 2017, live op tvOp zaterdag 30 september 2017 wordt in de Vlaamse gemeente Neerpelt de dertiende editie verreden van de Grote Prijs Neer…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Telenet
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Play_Sports
  • https://www2.telenet.be/nl/entertainment/play-sports/
  • https://www.playsports.be/tv-gids/list/

Reageer op het artikel "Telenet Play Sports - tv en livestream"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 01-10-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!