InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?

Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?

Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan? Wanneer je thuis veel met je computer bezig bent, dan kun je je afvragen of je deze 's-nachts gewoon kan laten aanstaan of dat de computer uit moet. Wat is het beste voor de computer en is het veilig?

Computer aanzetten en afsluiten

De computer aanzetten en afsluiten voor en na gebruik kan men lastig vinden. Vaak duurt het even voordat de computer volledig is opgestart en het afsluiten kan zorgen voor irritaties, doordat de computer niet meteen wil afsluiten of dat er eerst automatische updates worden gedaan. Vaak krijgt men foutmeldingen tijdens het opstarten of afsluiten van de computer.

Waarom zou je je computer 's-nachts aan laten staan?

Er is wat voor te zeggen om je computer altijd aan te laten. Tijdens het opstarten en afsluiten van een computer komen er vaak foutmeldingen en kan er schade aan je computer ontstaan. Verder is het aan laten staan van je computer een simpele oplossing om niet elke keer 5-10 minuten te moeten wachten voordat deze volledig is opgestart.

Kan je de computer 's-nachts of wanneer je weggaat gewoon aan laten staan?

Je kunt ervoor kiezen je computer dag en nacht aan te laten staan, zodat je deze nooit meer hoeft op te starten. De motor van de computer blijft altijd draaien, zodat deze minder snel slijt. Voor wat betreft het energieverbruik is het zaak om de computer wel op de slaapstand te zetten. Op die manier verbruikt de computer zo min mogelijk energie. En zodra je de computer van de slaapstand afhaalt kun je meteen weer aan de slag. Het aan laten staan van je computer is dus absoluut niet nadelig voor het apparaat. Wel zul je een wat hoger stroomverbruik hebben, maar als de computer in de slaapstand staat valt dat alleszins mee.

Hoe zet ik de computer in de slaapstand?

De meeste computers maken gebruik van Windows XP of Windows Vista. Bij Windows Vista kun je voor de slaapstand kiezen, wanneer je gaat naar afsluiten. Bij Windows XP is er wel een aantal handelingen nodig nl:
  • Ga naar Start/Uitschakelen.
  • Druk vervolgens op de Shift toets
  • Stand by verandert in Slaapstand, klik op Slaapstand

Waar moet ik op letten als ik mijn computer altijd aan laat staan?

Wanneer je je computer altijd aan laat staan, dan moet je erop letten of er updates van programma's beschikbaar zijn. De meeste updates van programma's worden namelijk automatisch uitgevoerd bij het opstarten of afsluiten van de computer. Als je je computer aan laat staan moet je zelf kijken of er updates zijn en deze vervolgens installeren.

Hoe zit het met veiligheid wanneer je je computer aan laat staan

Net als met alle elektrische apparaten die aan blijven staan, zoals bijvoorbeeld een televisie die op de stand by stand blijft staan, is het aan laten staan van de computer niet voor 100% veilig. Er is altijd kans op kortsluiting en daarmee brandgevaar. Vooral de voeding van een computer kan wat kwetsbaar zijn, waardoor er brand in je huis kan ontstaan. Wanneer je dan ligt te slapen, dan kan het wel eens te laat zijn voordat je doorhebt dat er brand is. De kans dat je computer in brand vliegt is wel bijzonder klein, maar altijd aanwezig. Controleer in ieder geval regelmatig of de snoeren van de computer nog heel zijn en dat de ventilator niet onder een dikke laag stof zit.
Gerelateerde artikelen
Energie besparen: de slaapstanden van Windows vistaEnergie besparen: de slaapstanden van Windows vistaDe slaapstand in Vista kan het stroomverbruik flink reduceren. Binnen enkele tellen kan je weer verder met je taak. Wat…
Snelle start Windows XPSnelle start Windows XPEen traag opstartende computer is niet wat wat we willen. Snelheid en tempo horen bij een moderne computer van deze tijd…
Hoe krijg ik mijn computer of laptop sneller?Hoe krijg ik mijn computer of laptop sneller?Zit je computer vol? Klaagt je laptop of pc dat er te weinig schijfruimte over is? Het is opruimtijd! Volg de tips uit d…
Langzaam opstarten van een computer: Je PC schoonmakenWanneer je net een nieuwe computer hebt, lijkt hij in een sneltreinvaart op te starten. Maar naarmate de tijd verstrijkt…
Alles over een BootsectorvirusWat is een bootsectorvirus, wat doet een bootsector virus, hoe kom ik er weer van af en hoe kom ik er achter dat ik een…

Reageer op het artikel "Moet je je computer 's-nachts uitzetten of aan laten staan?"

Reacties

Kilian, 22-06-2012 00:48 #3
Ik heb 3 laptops, die 's nachts aanstaan. (Om bepaalde rededen moet dat bij mij, omdat ze dan ook een taak uitvoeren). Maar je PC laten opstaan terwijl hij niets doet? BULLSHIT. En voor godverdomme 5 min.? Doe zoals mij. Vroeger vond ik dit ook ambetant. Dus heb ik mij een iPad en iPhone gekocht. Kbetaal liever dan 1600, 00 aan mijn iPhone en iPad, dan dat ik ook maar 1 extra aan energie moet uitgeven. De energieprijzen zijn al hoog genoeg. (Hebben nu zonnepanelen, want het werd te duur met ons zwembad, jacuzzie etc., maar dan nog)

Kaas, 04-10-2011 09:31 #2
Sorry, maar wie heeft dit geschreven? Diegene heeft geen flauw idee waar hij/zij het over heeft, 10 jaar geleden waren er argumenten voor om je PC aan te laten staan, nu is dat gewoon onzin. Als je hardware zo bagger is dat je er nut in ziet kun je beter gewoon een nieuwe kopen… Dit soort sites brengen 50-jarigen op het idee dat ze ziek kunnen worden van een computervirus :L

Sjors, 05-04-2011 00:37 #1
Sorry maar ik vind het echt aso dat je zoveel bedrijven ziet waar de pc's de hele nacht op screensaver staan, echt nergens goed voor. En dat je 5 min. zou moeten wachten voor het opstarten? jesus wat heb je dan voor pentium?
We hebben nu niet bepaald een energie overschot, denk ook eens verder dan je hardware, daar zijn we mens voor.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 01-11-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 3
Schrijf mee!