InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Digitaliseer de muziek van je lp's

Digitaliseer de muziek van je lp's

Heb je een collectie lp's of vinyls liggen die je wil digitaliseren? Gebruik dan een USB platendraaier of indien je enkel beschikt over een klassieke platendraaier, een voorversterker met geluidskaart en usb aansluiting.

USB platendraaier

De makkelijkste maar niet de goedkoopste oplossing is de aanschaf van een USB platendraaier die je rechtstreeks met je PC kan verbinden. De eigenlijke opnames maak je met de bijgeleverde opnamesoftware. Je kan eveneens een gratis tool downloaden op Audacity (http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl). Bij het installeren van de software moet je de platendraaier als opnamebron selecteren. Vergeet hierbij niet de LAME-encoder op je harde schijf te plaatsen. Deze is nodig om je muziek in mp3 te kunnen opnemen.
USB platendraaiers
  • Numark TTUSB
  • Sony PS-LX300USB
Voor deze toestellen dien je ongeveer 150 euro te rekenen.

Klassieke platendraaier

Heb je een klassieke platendraaier maar wil je geen geld investeren in een USB platendraaier dan je kan je nog steeds je vinyls digitaliseren met behulp van een voorversterk. Belangrijk is dat het audiosignaal van de platenspeler langs een voorversterker loopt vooraleer het signaal naar de audiokaart van je PC gestuurd wordt. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:

Hifi-versterker

Indien je in het bezit bent van een hifiversterker, sluit deze dan aan op de platendraaier via de "phone-ingang". Verbind de "rec-out" uitgang van de versterker met de "audio-ingang" van je PC. Hiervoor heb je een verloopstekker of conversiekabel nodig.

Mengpaneel

Een alternatief oplossing is het gebruik van een mengpaneel. Je gaat op dezelfde manier tewerk als bij de hifi-versterker.

Phonepream(lifier)
Een andere oplossing is het gebruik van een phonepreamlifier met USB verbinding. Dit apparaat bezit een geluidskaart met versterker. De toestellen worden geleverd met de nodige opnamesoftware, inclusief audiofilters om het eventuele geruis in de opnames te verwijderen. De kwaliteit van de opnames ligt iets hoger dan bij een USB platendraaier.
Phonepreamlifier
  • TerraTec PhonePreAmp iVinyl
Dit toestel heb je voor ongeveer 100 euro.

Nero SoundTrax

Heb je Nero SoundTrax op je PC staan, dan kan je makkelijk via deze tool vinyls digitaliseren naar CD. Maar ook hier dien je in het bezit te zijn van een voorversterker.
De tool kan je als proefversie downloaden op http://www.nero.com.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Digitaliseer de muziek van je lp's"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 21-02-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!