Harry Potter: Wizards Unite: tips en uitleg

Verhaal van Harry Potter: Wizards Unite
Het spel speelt zich af in het heden, in de periode na het verhaal uit de Harry Potter boekenreeks van J.K. Rowling. De wereld heeft een vreedzame periode gekend die nu ruw wordt verstoord door geheimzinnige gebeurtenissen en vreemde verdwijningen. Er is iets voorgevallen waardoor magische beesten, personen en voorwerpen zijn geteleporteerd naar de huidige wereld. Volgens het Internationale Statuut van Geheimhouding mogen dreuzels (mensen zonder toverkracht) niets weten van de magische wereld en zijn inwoners, een statuut dat door de plotselinge verschijningen in gevaar is. Om de dreuzels onwetend te houden wordt het Statuut van Geheimhouding Task Force opgericht waarbij diens leden de taak hebben alle magische voorwerpen, personen en beesten terug naar de magische wereld te sturen. Als speler van het spel word je lid van deze geheime eenheid.Spelelementen van Harry Potter: Wizards Unite
Roeping: professor, schouwer of magizoologistWanneer je het spel begint moet je kiezen welk beroep of welke roeping je wilt gaan ''uitoefenen''. Elke roeping heeft zijn eigen sterktes en zwaktes en dit bepaalt voor een deel hoe het spelverloop zal zijn. De roeping die je aanneemt zorgt ervoor dat je tegen de ene vijand sterker zult zijn dan tegen de andere. Zo zijn professors goed tegen schoolgerelateerde vijanden, kunnen magizoologists goed omgaan met magische wilde dieren en zijn schouwers gespecialiseerd in het vechten tegen andere heksen en tovenaars.
Gevondelingen en troebelaars
De plotseling verschenen personen, voorwerpen en beesten heten gevondelingen (foundables) en zijn op te sporen via je kaart/plattegrond. Door op het gevondeling-icoontje op de kaart te klikken verschijnt deze op je scherm en moet je hem door middel van een toverspreuk (of meerdere) bevrijden van zijn troebelaar of confoundable (bijvoorbeeld een weerwolf of dementor). Een toverspreuk of vloek spreek je uit door een patroon op je scherm te tekenen/swipen. Het hangt van de situatie af welke spreuk en dus patroon dit is, maar over het algemeen geldt: hoe gevaarlijker de troebelaar is, hoe moeilijker het is hem te verslaan. Hoe sneller en nauwkeuriger je het patroon tekent, hoe sterker de spreuk zal zijn. Wanneer de troebelaar is uitgeschakeld keert de gevondeling terug naar de magische wereld en krijg je als speler zijnde een beloning. Deze gevondeling wordt geregistreerd in je register wat functioneert als een plakboek met stickers.
Toverdranken en herbergen
Je kunt echter niet onbeperkt dementors en weerwolven verslaan; hier heb je genoeg toverdranken en -spreuken voor nodig. Elke spreuk die je uitspreekt wordt van je 150 punten afgetrokken (één punt per spreuk) en deze kun je weer aanvullen door eten te kopen in gebouwen genaamd herbergen. Dit eten, en andere zaken, is te koop met goud of coins die in het spel te verdienen zijn. Toverdranken zijn ook in te zetten in een gevecht en moet je zelf brouwen. De benodigde ingrediënten kun je overal in het spel tegenkomen en zijn ook te koop in kassen. Wanneer je alle ingrediënten bij elkaar hebt gesprokkeld kun je je toverdrank gaan brouwen, dit neemt echter wel wat tijd in beslag. Hoe lang dit duurt is per toverdrank verschillend.
Vestingen
Naast het opsporen van gevondelingen en het verslaan van troebelaars is er nog een gamemodus die gericht is op vechten: de vestingen. Een vesting is een gebouw dat je samen met andere online spelers kamer voor kamer uit moet spelen. Een kamer staat gelijk aan een level en om bij kamer twee te komen moet je eerst kamer één hebben uitgespeeld. In elke kamer bevinden zich vijanden (de personen en wezens die ook als troebelaars kunnen verschijnen) die je door middel van een één-op-één gevecht moet verslaan. Wanneer je samen met je teamgenoten, de andere online spelers, alle vijanden hebt verslagen heb je de kamer uitgespeeld en kun je door naar de volgende. In een hogere kamer zullen de vijanden moeilijker te verslaan zijn, maar krijg je ook een grotere beloning.
Het vechten werkt min of meer hetzelfde als bij het gevecht tegen een troebelaar: door het swipen van een patroon op je scherm kun je toverspreuken afvuren. Hoe beter je dit patroon swipet, hoe krachtiger de spreuk zal zijn. Daarnaast moet je jezelf ook verdedigen tegen aanvallen van de tegenstander, ook dit doe je door een bepaald patroon te swipen. Door toverdranken te drinken kun je je eigen schade die door de vijand is aangericht laten afnemen.
Upgrades en ervaringspunten
Door het spel te spelen: gevondelingen op te sporen en te bevrijden, vestingen te bespelen, toverdranken te bereiden etc., verdien je ervaringspunten. Deze ervaringspunten verdien je per categorie. Je kunt bijvoorbeeld veel punten hebben voor het spelen in vestingen maar weinig voor het opsporen van gevondelingen. Alle categorieën samen vormen je algehele level.
Daarnaast kun je ook upgrades doorvoeren in verschillende categorieën. Zo kun je een upgrade kopen waardoor je minder snel dood gaat in gevechten, of waarmee je aanvallen krachtiger worden. Wanneer je deze upgrades kunt doen hangt af van je beloningen en ervaringspunten, maar ook van het beroep dat je hebt gekozen.