InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Nintendo Switch Lite: goedkopere versie van de Switch

Nintendo Switch Lite: goedkopere versie van de Switch

Op 10 juli 2019 werd door het Japanse bedrijf Nintendo een nieuwe versie van de Nintendo Switch aangekondigd. Een spelcomputer met de naam Nintendo Switch Lite. Een game console die een goedkopere en lichtere variant van de normale Nintendo Switch spelcomputer is. De Lite variant verschilt op een paar punten van de reguliere Switch spelcomputer, maar toont ook overeenkomsten met de normale Switch.

De reguliere Nintendo Switch

De originele Switch kwam in maart 2017 wereldwijd in de winkels te liggen. Het apparaat kan op verschillende manieren gebruikt worden. Zo is het mogelijk om te spelen met de Switch in de hand. Ook kunnen de twee controllers aan de zijkant van het scherm losgemaakt worden en kan het scherm worden neergelegd of met een ingebouwde standaard neergezet worden. Tot slot kan het scherm in een speciale bijgeleverde houder worden geplaatst waardoor er op een groot scherm zoals een televisie gespeeld kan worden. Het is mogelijk een spel te beginnen met de Switch in de hand en dit spel dan te vervolgen op een televisie of juist andersom. Er kan ook samen worden gespeeld met andere Switch gebruikers die in de buurt zijn en er is een online multiplayer waarbij gebruikers tegen gamers van over de hele wereld kunnen spelen.

Nintendo Switch Lite

Het grootste verschil tussen de Lite en de normale versie van de Switch is dat de Switch Lite alleen gebruikt kan worden met het bijgeleverde scherm. Het is niet mogelijk om op een televisie te spelen. De twee controllers zitten vast aan het scherm en kunnen niet meer losgemaakt worden zoals bij de Switch. Ook hebben de controllers geen trilfunctie en ontbreekt de standaard om het scherm bijvoorbeeld op tafel te kunnen laten staan. Bijna alle games die geschikt zijn voor de Switch zijn ook te spelen op de Switch Lite. Alleen games die geen handheld spelmodus ondersteunen kunnen niet gespeeld worden op de Nintendo Switch Lite. Dit zijn vooral de games waarbij bewogen moet worden met de controllers. Doordat de controllers vastzitten aan het scherm is dit bij de Lite niet mogelijk. Op de achterzijde van de verpakking van Switch games is aangegeven in welke modus de game gespeeld kan worden. Zo valt dus te controleren of een game wel of niet geschikt is voor de Switch Lite. Net als bij de normale Switch is het mogelijk om met een Switch Lite samen te spelen met gebruikers in de buurt. Dit kan ook als de andere spelers een reguliere Switch gebruiken. De online multiplayerfunctie zal ook beschikbaar zijn. De Nintendo Switch Lite is op het gebied van gewicht lichter dan de normale Switch, maar daar staat tegenover dat het scherm van de Lite-versie iets kleiner is. De resolutie van het beeldscherm blijft wel hetzelfde.

Prijs en uitvoeringen van de Switch Lite

Uitvoeringen

De Switch Lite is anno 2019 in drie verschillende uitvoeringen te koop. Er is een gele variant, een variant in het lichtgrijs en een lichtblauwe variant. Alle drie de versies hebben witte knoppen. De reguliere Switch is te krijgen in het grijs, in het rood met blauw en in speciale uitvoeringen zoals een Pikachuversie met gele controllers en plaatjes van Pikachu op de standaard.

Prijs

De Nintendo Switch Lite heeft een adviesprijs van 199 dollar in Amerika. De reguliere Switch kost in Amerika 299 dollar. De reguliere Switch is anno 2019 in Nederland te koop voor 329,-. De Switch Lite is in 2019 te verkrijgen voor 229,-. De Switch Lite is dus 100 goedkoper dan de reguliere Nintendo Switch.

De verschillen en overeenkomsten tussen de Switch en de Switch Lite op een rijtje

Verschillen

  • De Lite is alleen als handheld te gebruiken.
  • De Lite heeft een kleiner scherm en weegt minder.
  • De Lite heeft geen trilfunctie in de controllers.
  • De controllers van de Lite zijn niet los te koppelen.
  • De Lite heeft geen standaard voor tafelmodus.
  • Alleen games met handheld optie kunnen op de Lite gespeeld worden.
  • De batterij van de Lite gaat ongeveer een uur langer mee.

Overeenkomsten

  • Online multiplayer beschikbaar met spelers van over de hele wereld.
  • Multiplayer mogelijk met apparaten in de buurt.
  • Schermresolutie is bij beide versies hetzelfde.
© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Switch
  • https://www.nintendo.nl/Nintendo-Switch/Nintendo-Switch-Lite/Nintendo-Switch-Lite-1595961.html

Reageer op het artikel "Nintendo Switch Lite: goedkopere versie van de Switch"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 15-07-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!