20Q game: Populaire Website en Gadget gebaseerd op AI
20Q staat voor “20 Questions”. Een internet-game die je sinds 1995 op het web kunt spelen, maar sinds 2004 ook verkrijgbaar is in een hardware versie in de vorm van een gadget. Het spel is gebaseerd op kunstmatige intelligentie, afgekort AI (Artificial Intelligence). Hoewel de website zich al kon beroemen op een zéér hoog aantal bezoekers, hebben de waanzinnig hoge verkoopcijfers van deze gadget iedereen versteld doen staan. Inmiddels zijn er dan ook diverse varianten op de markt gebracht.
Wat is 20Q
20Q is een spel dat claimt in 20 vragen te kunnen raden wat jij denkt:
I can read your mind!. Je kunt het spel spelen op de site van 20Q.net of op een gadget. Om het spel te spelen, moet je eerst iets in gedachten nemen. Een ding, elk ding, maakt niet uit wat. De eerste vraag is altijd hetzelfde: of het namelijk een dier is, plantaardig is, een mineraal is, of iets anders is. Na deze 1e standaard-vraag begint de 20Q je vragen te stellen. In totaal stelt hij zo twintig vragen, die je (eerlijk) moet beantwoorden met: Yes, No, Unknown, of Sometimes. Daarna waagt hij een poging om je gedachten te lezen. Mocht de 20Q het fout hebben, stelt hij nog een vijftal vragen waarna hij zijn tweede poging waagt. Mocht hij het ook de tweede keer fout hebben dan heb jij gewonnen! Het doel van het spelletje is dus om van de 20Q te winnen door iets in gedachten te nemen wat 20Q uiteindelijk niet raadt. Neem je iets schunnigs in gedachten, dan zal 20Q je op een gegeven moment vragen of je daar wel aan mag denken van je moeder. Wat aangeeft dat hij zo ongeveer wel weet waar jij aan denkt.
Het spel is verrassend intelligent en wordt steeds intelligenter. Het percentage door 20Q goed geraden woorden lag in 1998 bij 20 vragen op 40%, in 2003 op 70%, momenteel ligt dit percentage zo rond de 80% en bij 25 vragen zelfs bij 98%. Veel spelers die eenmaal de game 20Q gespeeld hebben, raken eraan verslaafd. Want wat is er leuker dan een woord te verzinnen die 20Q niet weet te raden. Het geeft een kick om het spel, dat gebaseerd is op kunstmatige intelligentie, te verslaan.
Wat is "Kunstmatige Intelligentie"?
Kunstmatige Intelligentie, oftewel
AI (Artificial Intelligence), is moeilijk te definiëren. Artificial is afgeleid van het Latijnse woord “artefact”, wat “kunstmatig gemaakt” betekent. Kunstmatige Intelligentie wordt o.a. toegepast in neurale netwerken en is toe te passen in computersystemen. Het netwerk bestaat dan uit verscheidene door software gesimuleerde, meestal vrij eenvoudige processoren (neuronen) met een hoge mate van onderlinge connectie waarover simpele scalaire berichten verzonden worden. De interactie tussen de diverse onderling verbonden processoren waaruit het netwerk bestaat is bovendien adaptief, zodat verbindingen tussen andere processoren in het neurale netwerk kunnen ontstaan, kunnen worden versterkt, verzwakt of weer verbroken kunnen worden. Dit betekent dat een neuraal netwerk te “trainen” is, m.a.w. het netwerk wordt kunstmatig intelligent(er).
Kunstmatige Intelligentie in een neuraal netwerk is vergelijkbaar met het
menselijke brein. De menselijke hersenen zijn opgebouwd uit neuronen verbonden door synaptische verbindingen. Een menselijk brein heeft ongeveer 100 biljoen synaptische verbindingen. De oorspronkelijke 20Q online versie heeft ongeveer 10 miljoen verbindingen en de 20Q gadget versie heeft ongeveer 250 duizend verbindingen. 20Q maakt gebruik van geavanceerde algoritmen die patronen “herkennen” in de antwoorden van een speler.
Het ontstaan van 20Q
20Q is ontworpen door
Robin Burgener een computer-programmeur uit Ottawa, Canada. In 1988 ontwikkelde hij de achterliggende software van het spel, gebaseerd op Artificial Intelligence. Hij programmeerde dit “eenvoudige” netwerk op een DOS-machine. Dit programma plaatste hij op een 5 1/4 inch floppy disk, wat hij vervolgens rond liet circuleren bij zijn vrienden en familie. De 20Q software is vervolgens door vele mensen gespeeld. Gedurende het spelen leerde het programma steeds meer en werd aldus steeds intelligenter. In een paar jaar was het spel meer dan 2000 keer gespeeld.
Robin Burgener
- Een in 1967 geboren software programmeur, die al meer dan 20 jaar werkzaam is in de computer industrie. Heeft bij bedrijven als QNX Software en Corel gewerkt.
- Huidige werkzaamheden: President van 20Q.net Inc., een in Ottawa gevestigde company achter het elektronische speelgoed (gadget) 20Q, dat een wereldwijd fenomeen is geworden. [The 20Q.net Inc.: 93 Gilchrist Avenue, Ottawa, Ontario K1Y 0M9, Canada]
- Getrouwd: Ja en zijn vrouw is een partner in 20Q.net Inc.
- Kinderen: Clara 11 jaar en Sophie 7 jaar
- Huisdier: grote, witte kat genaamd Peper
- Favoriete groente: tomaten. Hij kweekt ze zelf in zijn eigen tuin
- Favoriete spellen: kaartspellen en bordspellen
20Q - Website
In 1995 lanceerde Burgener deze software in de vorm van een online-game op het internet op de website 20Q.net. De website was een doorslaand succes, wat zich kon verheugen op een steeds groeiend aantal bezoekers. Tengevolge hiervan werd de software achter de webgame in hoog tempo alsmaar intelligenter. In tegenstelling tot de gadget versie wordt de online versie wel hoe langer hoe intelligenter, dankzij de voortdurende input van de online spelers. Naarmate het spel meer gespeeld wordt, worden de gegevens in de database steeds uitgebreider. Dus hoe meer het spel gespeeld wordt, hoe slimmer het wordt. 20Q gebruikt de kracht van het internet om zijn neuraal netwerk te trainen.
Je kan 20Q online spelen in diverse talen: Engels, Frans, Italiaans, Spaans, Duits, Mandarijn, Cantonees, Nederlands, Hongaars, Tjechisch, Grieks, Deens, Zweeds, Fins, Turks, Pools, Portugees, Koreaans en Japans.
Aan het eind van een spel, geeft 20Q een lijst met tegenspraken indien die voorgekomen zijn tijdens het spelen van het spelletje. Bijvoorbeeld: Je hebt in vraag 4) Is het zwaarder als een pakje boter? geantwoord met "Nee". Het woord wat je in gedachte had, is "olifant". Dan zal 20Q aan het eind hier melding van maken, want een olifant is natuurlijk wel zwaarder dan een pakje boter.
Statistiesche gegevens van begin oktober 2008:
- Meer dan 50.000 unieke bezoekers per dag
- Meer dan 66 miljoen spellen online gespeeld tot dusver
- De gemiddelde bezoeker verblijft meer dan 30 minuten op de site van 20Q.net
- Het percentage door 20Q goed geraden woorden is ruim 80%
- Meest gekozen woord is "wortel" (Ja, u leest het goed). Andere heel populaire woorden zijn: computer, auto, televisie, paard, kat, mens en olifant
20Q - Gadget
Dankzij het grote aantal online spellen werd de software van 20Q in hoog tempo intelligenter. Burgener liet het neuraal netwerk de 250.000 meest gebruikte synaptische verbindingen selecteren die gerelateerd waren aan 2000 objecten. De software was nu dusdanig gecomprimeerd, dat deze geplaatst kon worden in een 8-bit chip die ingebouwd kon worden in een gadget. De eerste 20Q Pocket Edition (Handheld) was "geboren" en werd in de lente van 2004 gelanceerd in de VS. Uiteraard is de 20Q een stuk leuker in hardware vorm als elektronisch speeltje, waarmee je iedereen kan verbazen. Je vrienden zullen het in eerste instantie allemaal niet geloven tot ze daadwerkelijk er achterkomen dat deze gadget wel degelijk hun gedachten schijnt te kunnen lezen. Ironisch genoeg heeft de Pocket versie een hoger succespercentage dan de online versie, omdat het een kleiner aantal objecten kent dan de webversie, wordt het minder vaak "verward".
De 20Q gadget werd op de markt gebracht door
Radica Games Limited. Radica is een in 1983 opgericht bedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot één van de meest belangrijkste fabrikanten van interactieve, handheld elektronische games. Zo heeft Radica ook de bekende spellen Skannerz en Cube World op de markt gebracht.
De verkoopcijfers van de Pocket Edition (Handheld) overtroffen alle verwachtingen. Uitgebracht in de lente van 2004 en in de zomer al volledig uitverkocht in Amerika. In de zomer van 2006 waren er wereldwijd al meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht van deze kleine gadget.
De 20Q heeft een indrukwekkend aantal Awards op zijn naam staan:
- 2004: Amazing Toy Award
- 2004: Time Magazine Gadget of the Week
- 2004: Good Housekeeping Savvy Consumer Product Test
- 2004: Canadian Toy Testing Council - Energizer Toy of the Year
- 2004: Family Fun Magazine’s T.O.Y. Top Toy Award
- 2005: Oppenheim Platinum Toy Award
- 2005: Great American Toy Test Fabulous 14 List
- 2005: Dr. Toy's 100 Best Childrens Products
- 2005: U.K. Toy Retailers Association - Special Recognition Award
- 2005: IEEE Spectrum Editors Pick for Toy of the Year
- 2006: Cannes' Cyber Lion - International Advertising Festival
- 2006: U.K. Toy Retailers’ Association Special Recognition Award
- 2006: Toy Industry Association Electronic Entertainment Toy of the Year
De 20Q is leverbaar in diverse uitvoeringen:
20Q Pocket Edition (Handheld)
De 20Q Pocket Edition is leverbaar in diverse kleuren en is zo klein dat je hem gemakkelijk overal mee neemt. De 20Q Pocket Edition wordt ook wel
Mindreader (Ball) genoemd.
20Q Challenge Edition
De 20Q Challenge Edition is een duurdere desktop versie dan de Pocket Edition. De software is uitgebreider, waardoor het meer woorden kent dan de Pocket Edition. De Challenge heeft een geavanceerd 360 graden draaiend display. Omdat de tekst aan alle kanten is te lezen is het een leuke gadget om in gezelschap te spelen.
20Q Big Screen Edition
De 20Q Big Screen heeft een scrolling display en is net als de 20Q Challenge Edition een duurdere desktop versie met uitgebreidere software. Is net als de Pocket Edition verkrijgbaar in diverse kleuren.
20Q Deluxe Edition
De 20Q Deluxe Edition is qua software gelijk aan de Pocket Edition, maar is vlak uitgevoerd en daardoor iets handzamer. Eveneens verkrijgbaar in diverse kleuren.