InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Playstation 3 lens kapot

Playstation 3 lens kapot

De blue ray lens is een duur en belangrijk onderdeel van de playstation 3, als de lens kappot gaat betekend dit een dure reparatie. Voor dat je overgaat tot een dure reparatie is het verstandig om eerst even kijken of de lens niet gewoon vies is. Dit zou je een hoop geld kunnen besparen.

Foutmeldingen

Er zijn een aantal foutmeldingen die kunnen wijzen op een kappotte of vieze lens. Hier staan de meest voorkomende meldingen.
  • 80010017 Fout tijdens opstarten
  • 80028F22 Vieze of beschadigde lens
  • 80029903 Ongeschikte disk
  • 80029941 Kan disk niet afspelen

Problemem

Als de lens kappot of vies is kunnen verschillende problemen optreden, dit kan ook verschillen per playstation. Het begint vaak met het blijven hangen van spellen tijdens het spelen of opslaan. Ook kan het zijn dat zijn dat games niet in één keer opstarten en dat je de playstation een aantal keer uit en aan moet zetten voordat het spel start. Uiteindelijk zal de playstation helemaal geen spellen meer afspelen. In sommige gevallen zal de playsation nog wel (blue ray) films en cd's afspelen, soms speelt de playstation helemaal niets meer af.

Oplossingen

Als u problemen met de lens heeft zijn er verschillende oplossingen. Hier worden deze opties bescroken.

Garantie

Op de PS3 zit standaard een jaar garantie en sommige bedrijven verkopen extra garantie bij de PS3. Als u nog garantie hebt op uw playstation ga dan naar de verkoper van de playstation. Ga niet zelf aan de slag en breng de playstation niet naar een reparatie bedrijf. De garantie zal dan namenlijk vervallen.

Schoonmaken

Als deze problemen zich voordoen met je playstation 3 en je hebt geen garantie meer, is het raadzaam om eerst te proberen de lens schoon te maken, dit kan in sommige gevallen de oplossing zijn en kan je dus een hoop geld besparen.
Als je de lens wilt schoonmaken moet je geen blue ray cleaner cd gebruiken, dit kan de lens beschadigen en zal alleen maar meer problemen geven. Het schoonkamen zal met de hand moeten gebeuren.

Benodigdheden:
  • Niet pluizende wattenstaafjes
  • Alcohol 80% (gebruik alleen gedenatureerde alcohol van de drogis of apotheek en geen sterke drank)
  • een klein schroevendraaiertje
Klin onder het kopje gerelaterde links op instructie lens schoonmaken voor een video demonstratie van het schoonmaken

Reparatie

Mocht het schoonmaken niet baten zal het vervangen van de lens toch nodig zijn. De kosten die gerekend worden voor het vervangen van een blue ray lens in een PS3 verschillen enorm. Naat de prijs is de betrouwbaarheid van het bedrijf dat de reparatie uitvoert ook erg belangrijk. Er zijn verschillende bedrijven die bij niet functioneren van de PS3 na het vervangen van de lens geen kosten in rekening brengen.
© 2010 - 2018 Zephyrmerel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zenitar Fisheye 16mm F/2.8 LensBent u opzoek naar een goedkope fisheye lens en wilt u geen nog goedkopere screw-on/adaptor fisheye, dan is de Zenitar F…
De ContactlensDe contactlens word door vele mensen gebruikt en wordt steeds populairder. Er zijn verschillende soorten en maten met al…
LensimplantatieLensimplantatieEen lensimplantatie is een kleine chirurgische ingreep. Er wordt een kunstlens in het oog aangebracht. Een veilige en ef…
Het oog, accommodatieHet oog, accommodatieAccommodatie is het aanpassen van de brandpuntsafstand, hierdoor kan je het voorwerp goed zien. Maar hoe werkt dat en wa…
Playstation 4: een revolutie in de gamewereldPlaystation 4: een revolutie in de gamewereldOp 21 februari 2013 was het dan eindelijk zo ver. De releasedatum van de Playstation 4 werd bekendgemaakt. Er werd ook a…

Reageer op het artikel "Playstation 3 lens kapot"

Reacties

Batje, 27-05-2013 16:15 #4
Artikel klopt niet helemaal. Als de lens vuil is valt hij niet onder de garantie, dat valt onder schade wat je zelf hebt veroorzaakt, dus geen defect van een component, wat uiteraard wel onder garantie valt. Dus garantie is in deze niet geldig. Heb het zelf ondervonden want ik dacht namelijk hetzelfde. Dus je komt van een koude kermis terug mensen.

Zaki, 13-03-2013 20:54 #3
Mijn ps3 speelt geen spellen meer af die alleen voor de ps3 zijn, zoals God of War 3, God of war acension, Killzone enz. Maar andere spellen gewoon weer wel. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Tjeerd, 08-10-2012 08:09 #2
Ik heb brand gehad en er is schuim in de buurt van mijn playstation gekomen. Hoe kan ik het beste schoonmaken en zijn er ook bedrijven die deze playstation schoonmaken?
Heb een playstation 3.

Mill, 10-09-2012 14:35 #1
Hallo,

Ik heb een ps3 slim 250gb, en sinds 3weken heb ik een probleem:
Bijna elke morgen (wanneer de ps3 ongeveer 6-10 uur uit is) en ik hem aan doe en er een cd erin stop, moet ik ongeveer 10min wachten totdat de cd start (soms zelfs 20min en moet ik de ps3 aan en uit doen).

Ik heb de ps3 systeem al hersteld maar het probleem is er nog steeds. Vandaag was het zelfs 6 uur uit geweest en wanneer ik hem aan deed en er een cd in stopte, kwam de cd niet op het scherm en begon de game ook niet. Wat moet ik doen? Ligt het aan de lens? Denk het niet, want wanneer de game begint stopt het tijdens het spelen ook niet (bij geen enkele game, met krasjes en zonder krasjes).

Infoteur: Zephyrmerel
Laatste update: 27-12-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 4
Schrijf mee!