InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Goedkoop bellen kan op verschillende manieren

Goedkoop bellen kan op verschillende manieren

Goedkoop bellen kan op verschillende manieren Er zijn diverse goedkope manieren om te bellen met de huidige telefonische mogelijkheden. Telefonie en internet komen steeds dichter bij elkaar. Veel mensen hebben nog een gewone telefoon en daar is ook niets mis mee, maar zo langzaamaan wordt het bellen daarmee duurder dan via het internet. Vooral wie wifi in huis heeft kan met de smartphone gratis appen en bellen naar vrienden, familieleden en kennissen die eveneens wifi in huis hebben. Dat scheelt enorm in de kosten, vooral als er nogal eens lange gesprekken gevoerd moeten worden door verliefde zonen en dochters of als er problemen zijn die niet een twee drie te bespreken zijn.

Digitaal bellen via VoIP (Voice over Internet Phone)

Dit is telefoneren via internet, waarbij de stem digitaal wordt omgezet en zo via internet wordt verstuurd naar de ander. De omzetting is nog niet ideaal, waardoor de kwaliteit van het gesproken woord af en toe slecht te verstaan/ te begrijpen is. VoIP wordt meestal gebruikt door bedrijven die een moderne telefooncentrale hebben, waarmee men via VoIP kan bellen.

Ook aan te sluiten op smartphones

Het is mogelijk om daar ook de mobiele telefoons op aan te sluiten, zodat het bedrijf via VoIP ook de medewerkers kan bereiken en omgekeerd kunnen de medewerkers ook met de centrale bellen, waardoor de belkosten flink gereduceerd kunnen worden. Voor speciale opties kunnen echter kosten berekend worden.

VoIP

VoIP is in eerste instantie opgezet voor bedrijven, maar dat is alweer verleden tijd. Particulieren met een iPhone of een andere smartphone gebruiken tegenwoordig eveneens vaak VoIP, wat een stuk goedkoper is dan het gewone mobiele bellen.

Goedkoop telefoneren via Skype

Ook Skype is een programmaatje dat u gratis van internet kunt downloaden, waarna u via internet van de ene naar de andere computer (als deze ook Skype heeft) gratis digitaal kunt bellen. Behalve dat kunt u skype ook op de smartphone installeren. Het voordeel van skype is, dat men elkaar kan zien. Er is beeld bij, wat vooral bij contacten met vrienden en familieleden prettig kan zijn.

Wel een account aanmaken

Er wordt u dan wel gevraagd om een account aan te maken, waarvoor u dan onder anderen uw e-mailadres, voornaam en achternaam, geboortedatum, wachtwoord, en dergelijke moet opgeven. Het is met Skype ook mogelijk om van uw computer naar een mobiele telefoon met Skype gratis te bellen. Bellen naar een mobiele telefoon zonder Skype of naar een vast telefoonnummer kan eveneens, maar in dat geval kost het gesprek u wel geld.

De kwaliteit van bellen via Skype is nog niet ideaal

Ook bij Skype is de kwaliteit van het gesproken woord nog niet altijd ideaal. Hebt u een webcam op uw computer of laptop dan kunt u ook videobellen met computers die een skype programma hebben en die bijvoorbeeld aan de andere kant van de wereldbol zitten. Zo kunt u goedkoop en gemakkelijk ook visueel contact houden met bijvoorbeeld geëmigreerde familieleden of familieleden die een wereldreis maken. Hebt u een gewone desktop computer dan kan het handig zijn om een koptelefoon daarop aan te sluiten, zodat de kwaliteit van het geluid verbeterd bij u overkomt.

Viber

Viber is concurrerend met Skype en heeft zelfs meer mogelijkheden en (naar men zegt) een betere kwaliteit van overbrenging. De app hoeft alleen gedownload te worden en u hoeft alleen uw telefoonnummer door te geven. Andere gegevens worden niet gevraagd. Vanaf dat moment kunt u overal waar u internet of wifi hebt, gratis bellen met andere iPhone bezitters, waar ook ter wereld. Dat is natuurlijk fantastisch, want het spaart op die manier een hoop geld, vooral wanneer er naar het buitenland gebeld moet worden.

Viber is gemakkelijk, maar heeft ook een nadeel

Viber zoekt in uw adreslijst vanzelf naar de telefoonnummers die gratis via Viber gebeld kunnen worden. Gemakkelijk en prettig. Viber heeft jammer genoeg een groot nadeel. In de voorwaarden staat dat Viber uw gegevens (en die van uw contacten dus ook) mag gebruiken en doorgeven aan wie zij vertrouwt. Viber verkoopt dus de gegevens van de bij het programma aangesloten contacten. Dat is niet prettig en niet iedereen wil daar ook aan meedoen. Het is dan ook goed om daar even bij stil te staan als u van plan bent om het programma te gaan gebruiken.

WhatsApp

Deze app is snel en gemakkelijk (en slechts voor een paar cent) te downloaden en lijkt veel op het programma van Viber. Met deze app kunt u gratis bellen via wifi naar anderen die ook wifi hebben. U kunt er op die manier ook berichten en foto's mee naar andere bezitters van smartphones met WhatsApp versturen. WhatsApp kan niet alleen geïnstalleerd worden op de IPhone, maar ook op de Blackberry, de Androïd en nog een aantal andere apparaten.

Buiten bereik van wifi oppassen

Slechts zodra u buiten bereik van wifi bent is het oppassen geblazen, want dan verstuurt u uw berichtje via 3 G (het mobiele netwerk) en dan kost het meestal wel geld, maar dat is op de smartphone in te stellen.Berichten versturen via sms naar andere soorten telefoons kost natuurlijk ook geld.

WhatsApp gebruiken is goedkoper dan het sturen van een sms

WhatsApp draait op de achtergrond, zolang u binnen het bereik van wifi of 3G bent en geeft meteen een seintje als er een bericht binnenkomt. Wie een internet/databundel heeft kan bovendien gratis bellen. Via WhatsApp wordt slechts 1 MB per duizend tekstberichten verbruikt zolang er maar geen foto's meegestuurd worden.

Berichten komen altijd aan

Bent u buiten bereik van wifi of 3G, of hebt u de telefoon even uitgezet, dan worden de berichten doorgegeven zodra u weer bereikbaar bent via internet. Wie veel sms'jes verstuurt is vaak beter af met WhatsApp dan met een gewone sms dienst.

Meer manieren om geld te sparen

Er zijn nog wel meer mogelijkheden om de belkosten binnen de perken te houden. Soms worden hier of daar voor extra functies wat extra geld gevraagd of moeten er meer gegevens ingevoerd worden. Het is goed om daar dan extra kritisch naar te kijken. Zo zijn er smartphones met een minimaal abonnement, waarmee men binnen een bepaalde belbundel kan bellen en sms'en. Dat is echter alleen gunstig voor mensen die er niet veel mee op internet gaan en slechts weinig hoeven te bellen en die vooral bereikbaar willen zijn. Via de glasvezelkabel bestaat de mogelijkheid om voor een bepaald abonnement per maand vrij naar believen te bellen wanneer en naar wie u maar wilt binnen Nederland.

Een prepaid telefoon of smartphone

Wie een prepaid telefoon heeft is overigens vaak het goedkoopste uit. Zolang u daar niet mee op internet wil, weinig belt, maar alleen bereikbaar wil zijn en af en toe en sms verstuurt, kost het telefoneren u heel weinig. De prepaid telefoon moet u bij aankoop wel betalen, maar in verhouding met de "gratis" telefoons met een tweejarig abonnement erbij bent u ook dan met de prepaid telefoon heel voordelig uit. Wie weinig belt en slechts thuis via laptop, IPad en computer het internet gebruikt, is hiermee beter af.

Vaak een beter bereik via de oude telefoontjes

Overigens blijken de gewone, ouderwetse telefoontjes zonder internetfunctie vaak beter bereik te hebben dan de smartphones, die vooral in de bergen en op minder goed bereikbare plaatsen soms dienst weigeren.

Vraag de wifi code van het adres waar u bent en/of logeert

Bent u bij goede vrienden, familie of kennissen en komt u daar vaak, vraag dan hun wifi code, zodat u van daaruit ook gemakkelijk goedkoop met uw smartphone kunt sms'en of Whatsappen als dat nodig is. Ook op uw vakantieadres is dat een extra gemak, vooral als u dan toch contact met het thuisfront wilt houden.
Gerelateerde artikelen
Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Het is al jaren in opmars: bellen via internet, en dan vooral gratis bellen. Er is ook al genoeg over geschreven, maar v…
Skype, de bekendste VOIP-aanbiederSkype, de bekendste VOIP-aanbiederVoor het grote publiek is Skype de eerste en bekendste softwareaanbieder voor gratis en goedkoop bellen en telefoneren v…
Gratis bellen via internet – Hoe doe je dat met Skype?Gratis bellen via internet – Hoe doe je dat met Skype?Je telefoonkosten kunnen hoog oplopen als je regelmatig met je familie, vrienden of collega’s belt. Je kan dit voorkomen…
De kracht van Voice over IP, VOIPDe kracht van Voice over IP, VOIPBijna niemand zal de kracht van Voice over IP hebben kunnen missen. Het wordt immers steeds gebruikelijker om via het in…
Het gebruik van het programma SkypeHet gebruik van het programma SkypeSkype is een computer programma waarmee je, na de installatie, gratis kunt ‘bellen’ met andere Skype gebruikers. Skype b…

Reageer op het artikel "Goedkoop bellen kan op verschillende manieren"

Reacties

Jabar Wale, 21-07-2015 20:34 #2
Hallo ik heb probleem met viber.kan niet niet download in mijn telefoon, ik vragen me helpen voor download aub, mijn telfoon nummer is 0031645458563 nederlands t mobile. met vriendlijk groetjes Reactie infoteur, 22-07-2015
Beste mijnheer Wale,
Via de telefoon is dat wat lastig uit te leggen. U kunt beter naar een winkel van T-Mobile gaan, daar kunnen ze het u gemakkelijker uitleggen.
Met vriendelijke groet,
Anneke

Niels, 21-08-2012 20:47 #1
''Slechts zodra u buiten bereik van wifi bent is het oppassen geblazen, want dan verstuurt u uw berichtje via 3G (het mobiele netwerk) en dan kost het meestal wel geld. Sms-sen naar andere soorten telefoons kost natuurlijk ook geld. ''

Hier zou je iets duidelijk kunnen zijn. Als je een internet/data bundel hebt, kost het helemaal niks. Berichten via whatsapp verbruiken ook heel weinig data, maar 1MB per duizenden berichten. Tenzij je veel foto's verstuurd. Als je prepaid hebt heb je heel weinig kosten. Het is geen smsen, het is SMSoip. Reactie infoteur, 22-08-2012
Beste Niels,

Bedankt voor de reactie. Ik lees elk stuk altijd twee keer over en probeer het van de kant van de lezer te bekijken, maar soms schiet er wel eens wat bij in. Op het moment heb ik even geen tijd, maar ik zal vanavond proberen om de informatie wat aan te vullen, zodat ze compleet is.
Met vriendelijke groet,

Anneke

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 28-12-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 2
Schrijf mee!