Stop ongewenste telefoontjes
Iedereen kent het wel, je zit lekker te eten en je wordt gebeld door een medewerker van een kansspel. Je hebt een prijs gewonnen! Of toch niet. Jaarlijks wordt bijna iedere Nederlander wel eens gestoord door een ongewenst telefoontje met commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Hier kan men echter wat aan doen. Lees hieronder meer over het bestrijden van ongewenste telefoontjes.
Achterhaal het telefoonnummer
Bijna elk ongewenst telefoontje is anoniem, maar dat betekent niet dat je het nummer niet kan achterhalen. Word je bijvoorbeeld vaak lastig gevallen door een Engels sprekende beller die zich voordoet als medewerker van Microsoft, neem contact op met je telefoonprovider en vraag om dit nummer te traceren. Het is handig om in je brief of e-mail ook de tijd aan te geven dat je bent gebeld. In de meeste gevallen kan je telefoonprovider dit nummer voor je blokkeren.
Telemarketing
Word je gebeld door telemarketeers die jouw producten of prijzen willen verkopen, dan kun je ter plekke tegen ze zeggen dat je niet meer gebeld wenst te worden. Zij zijn dan verplicht om dit kosteloos voor jou te regelen. Zij mogen je dan niet meer ongewenst bellen. Dit noem je het
recht van verzet. Een telefonische verkoper moet tijdens het gesprek altijd vragen of zij je in de toekomst nog een keer mogen bellen, maar dit wordt in de praktijk nog wel eens vergeten. Je kunt het daarom zelf vragen. Een andere optie is om je in het
Bel-me-niet-Register op te nemen.
Bel-me-niet register
Als je niet ongevraagd gebeld wilt worden voor telefonische verkoop, dan kun je je laten inschrijven in het Bel-me-niet Register. Je kunt hier een vast of mobiel telefoonnummer inschrijven op de volgende manieren:
- Via het internet: https://www.bel-me-niet.nl/consument/add/0
- Bellen met 0900-6661000. Dit kost 15 cent per minuut.
- Een brief sturen aan Stichting Infofilter, Postbus 533, 5340AM Oss. Vermeld in deze brief je volledige naam en adresgegeven en het telefoonnummer dat je wenst te blokkeren.
Maak jouw nummer geheim!
Wil je een geheim nummer? Dan kun je dat bij je telefoonprovider aanvragen. Als je daarnaast wilt voorkomen dat organisaties jouw nummer krijgen, dan zul je dat ook moeten aangeven bij de telefoonaanbieder. Doe je dit niet, dan mag je telefoonaanbieder het nummer aan bedrijven geven.
Pas op met het invullen van gegevens
Als je een nieuwe trui koopt, of je bestelt kaartjes voor een pretpark, let dan op dat je alleen de gegevens invult die nodig zijn. Kijk daarnaast wat er met die gegevens wordt gedaan. Vaak is er een vakje dat je kunt aanvinken waarmee je het bedrijf toestemming geeft jouw nummer voor commerciële doeleinden te gebruiken. Doe dit juist niet als je geen ongewenste telefoontjes wil.
Klacht indienen
Sta je ingeschreven in het Bel-me-niet Register en word je toch nog gebeld voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden, dan kan je een klacht indienen bij ConsuWijzer. Een klachtenformulier vind je op de website. ConsuWijzer gaat nu proberen voor jouw het probleem op te lossen.
Als een bedrijf zich structureel niet aan de regels houdt omtrent de telemarketing en bijvoorbeeld de klant na afloop van het gesprek niet wijst op zijn of haar rechten, dan kan het een flinke boete krijgen. Deze boetes kunnen oplopen tot enkele tonnen. Hiermee wil de overheid het aantal ongewenste telefoontjes flink terugdringen.