InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Advertenties op je telefoon blokkeren: Adblock Plus

Advertenties op je telefoon blokkeren: Adblock Plus

Advertenties op je telefoon blokkeren: Adblock Plus Heb je ook zo'n last van vervelende reclames op je Android-telefoon tijdens het spelen van je favoriete spel of het kijken van een Youtube-filmpje? Dat is nu verleden tijd met de applicatie Adblock Plus. Adblock Plus is een adblocker voor je mobiele telefoon die malware, reclame, banners en pop-ups tegenhoudt.

Adblock Plus

Adblock Plus is een adblocker voor verschillende platformen. Zo blokkeert het advertenties in Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera en ook op Android-telefoons. Adblock Plus staat voor een internet zonder vervelende reclames. Het blokkeert - geheel naar wens aan te passen - advertenties die storend zijn en websites flink kunnen vertragen. Dit kan je een hoop tijd besparen voordat een Youtube-filmpje wordt afgespeeld, een game is geladen of een artikel leesbaar is.

Adblock Plus voor Android-toestellen

Momenteel draait een zeer groot aantal actieve smartphones op het platform Android. Dit is een open source platform van Google, wat inhoudt dat men zelf software voor Android-toestellen kan ontwikkelen. Deze software bevat - in tegenstelling tot de meeste software op iOS-toestellen - veel meer reclame en malware.
Adblock Plus is een applicatie in de Playstore (de Appstore van Google) en is gratis te downloaden. De applicatie neemt ongeveer 8MB ruimte in beslag. De mobiele applicatie van Adblock Plus is minder uitgebreid dan zijn desktop-variant. Men kan weliswaar de adblocker desgewenst in- of uitschakelen, maar er zijn minder opties tot personalisatie. Adblock Plus is open source en moedigt mensen aan om zelf aanpassingen te doen aan de software.

Installatie en personalisatie van Adblock Plus

Volg de onderstaande stappen om Adblock Plus te installeren.
  • Ga met je Android-telefoon naar de Google Playstore.
  • Download de applicatie Adblock Plus. De applicatie wordt automatisch geïnstalleerd.
  • Open Adblock Plus.
  • Schakel Adblock Plus in.

Eenmaal ingeschakeld heb je enkele opties. Zo kun je de filter vernieuwen, hetgeen inhoudt dat je zoekt naar nieuwe updates van de Nederlandse adblocklijst. Dit is een database met hierin alle advertenties die geblokkeerd dienen te worden. Deze database wordt continu door iedereen bijgewerkt en deze moet jij dus ook in je applicatie bijwerken om te kunnen beschikken over de meest actuele filter. De filter bepaalt wat er wel en niet geblokkeerd wordt. Bij de geavanceerde instellingen heb je de mogelijkheid om de filter-vernieuwing te personaliseren. Zo kun je instellen wanneer en hoe vaak de filter moet worden vernieuwd en of dat alleen mag gebeuren als je op WiFi zit of ook als je op een 3G-netwerk zit. Dit laatste zorgt ervoor dat je met extra dataverbruik rekening moet houden. Het is daarom te adviseren om alleen de filter te vernieuwen als je op een WiFi-netwerk zit.
Je kunt bij de geavanceerde instellingen ook aangeven of je wilt dat Adblock Plus start als je telefoon start. Dit is aan te raden als je applicaties op je telefoon hebt staan die constant reclame binnenhalen en weergeven, zelfs wanneer je de betreffende applicatie niet uitvoert.

Kanttekeningen

Bij het gebruik van Adblock Plus zijn enkele kanttekeningen te plaatsen.
  • Het gebruik van Adblock Plus kan de accuduur verkorten. Adblock Plus draait immers - als je dat wenst - continu op de achtergrond en grijpt in zodra er reclame of malware in beeld komt. Dit houdt in Adblock Plus de hele tijd 'bezig' is. Hiervoor heeft het energie nodig en deze energie wordt geleverd door de accu van de telefoon.
  • Als men niet over een WiFi-netwerk beschikt, dan zorgt Adblock Plus voor een redelijke toename van het dataverbruik.
  • Adblock Plus werkt afhankelijk van je telefoon en de versie van Android die je hebt alleen op een WiFi-netwerk of op zowel een WiFi-netwerk als ook een 3G-netwerk. Je bent dus voor het functioneren van Adblock Plus afhankelijk van de Androidversie op je telefoon.
© 2013 - 2017 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Advertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeAdvertenties blokkeren in Internet Explorer, Firefox, ChromeHeb je het ook gehad met die reclame op internet? Advertenties zijn eenvoudig en gratis te blokkeren in Internet Explore…
Advertenties blokkeren in SafariAdvertenties blokkeren in SafariDe meeste gebruikers van een Mac browsen met Safari. Net zoals met alle browsers zie je hiermee overal afleidende advert…
Advertenties blokkeren in FirefoxAdvertenties blokkeren in FirefoxGebruik je Firefox en word je gek van alle advertenties? Zowel de advertenties op Youtube als die op bekende nieuwssites…
Advertenties blokkeren in Google ChromeAdvertenties blokkeren in Google ChromeWord je ook altijd zo gek van de pop-ups bij spelletjes, advertenties op je nieuwspagina of reclame tijdens je favoriete…
Adblocker - Internetten zonder advertentiesBen je ook al die reclames en advertenties op internet zat? Wil je niet meer hoeven wachten op de reclames om YouTube-vi…
Bronnen en referenties
  • http://adblockplus.org/nl/android

Reageer op het artikel "Advertenties op je telefoon blokkeren: Adblock Plus"

Reactie

Willem, 11-11-2014 20:05 #1
Bedankt voor deze nauwkeurige beschrijving!

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 07-02-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!