InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Onbekend nummer achterhalen of blokkeren

Onbekend nummer achterhalen of blokkeren

Onbekend nummer achterhalen of blokkeren Het wordt door veel mensen als zeer vervelend ervaren wanneer je door een onbekend nummer wordt gebeld. Vooral wanneer de persoon niet spreekt of direct ophangt kan dit een onbehaaglijk gevoel geven. Wanneer je het idee hebt dat je door een anonieme beller gestalkt wordt kan het zelfs als bedreigend overkomen. Mensen bellen uiteraard anoniem om niet herkend te worden. Maar zijn er manieren om te achterhalen wie de anonieme beller is?

Waarom belt iemand anoniem?

De reden waarom iemand je anoniem belt is heel eenvoudig: hij of zij wil op anonieme wijze jou bereiken. Het kan voorkomen dat een bedrijf je belt vanwege commerciële redenen. Maar het kan ook stil blijven aan de andere kant van de lijn. In zulke gevallen zijn er vaak sterke vermoedens wie de beller, denk aan bijvoorbeeld een boze ex. Maar het bewijzen is nog niet zo eenvoudig. Uiteraard is het voor je provider of voor veiligheidsdiensten eenvoudig te achterhalen wie het telefoontje heeft gepleegd. Maar omdat privacy een belangrijk recht is in Nederland mag je als particulier niet zomaar weten wat de gegevens zijn van een anonieme beller. In feite is het dus haast onmogelijk om te achterhalen wie je belt.

Raadplegen provider voor blokkeren nummer

Wanneer je het idee hebt dat je anoniem wordt gestalkt door iemand is het zinvol dat je hier een logboek van opstelt. Houd bij op welke tijdstippen de anonieme telefoontjes binnen zijn gekomen en eventueel of en wat er wordt gezegd. Wanneer je een logboek over enige periode bijhoudt kan je dit inleveren aan je provider. Zij kunnen dan uitzoeken of het één en dezelfde beller is en hem of haar een waarschuwing geven. Eventueel kan de provider het telefoonnummer voor je blokkeren. Vanwege privacyredenen mag de provider echter geen mededelingen doen over wie de anonieme beller is.

Raadpleeg de politie

Bij telefonisch stalken, bedreigingen, enzovoorts kan je ook aangifte doen bij de politie. Wanneer de aangifte gegrond is kan de politie, eventueel in samenwerking met je provider, stappen ondernemen tegen de persoon die je anoniem lastigvalt.

Apps voor herkenning telefoonnummers

De wereld van de apps groeit zeer snel. Er zijn ook Apps die onbekende telefoonnummers kunnen herkennen. Wie zoekt op internet in App Stores zal deze programma’s kunnen vinden. Helaas worden meestal (aanzienlijke) abonnementskosten in rekening gebracht.

Negeren

Hoewel het geen eenvoudige optie is, is het negeren van anonieme telefoontjes bewezen effectief. Wanneer iemand merkt dat zijn of haar telefoontjes geen resultaat hebben, zijn ze eerder geneigd ermee te stoppen. Je kan bijvoorbeeld herhaaldelijke anonieme telefoontjes wegdrukken. Een andere optie is opnemen en de telefoon gewoon naast je leggen zonder iets te zeggen.

Instellen telefoon

Diverse telefoontoestellen zijn zodanig in te stellen dat onbekende nummers direct worden doorgeschakeld naar je voicemail of zelfs geweigerd worden. Je telefoon zal alleen overgaan wanneer er iemand met nummerherkenning belt. Je kan de handleiding van je telefoon erop naslaan of deze optie mogelijk is.

Bel-me-niet-register

Hoewel het niet zal helpen tegen stalkers, enzovoorts, helpt het bel-me-niet-register wel tegen vervelende verkopers die je anoniem bellen tijdens etenstijd. Wanneer je je laat registreren in het bel-me-niet-register zorg je er voor dat niemand meer ongevraagd contact met je mag opnemen vanuit commerciële redenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld: zien wie gebeld heeft. Het is mogelijk om zowel anoniem als met nummerweergave te bellen. Wanneer…
Anoniem bellen, hoe doet u dat?Anoniem bellen, hoe doet u dat?Anoniem bellen is telefoneren zonder dat de persoon naar wie u belt kan zien door welk telefoonnummer het telefoontje ge…
Films over hondenDit is een lijst met films over honden. Hierin zijn zoveel mogelijk films opgenomen die over honden gaan, of waarin een…
Films over dinosauriërsDit is een lijst van wel veertig films waarin dinosauriërs voorkomen. Iedereen kent natuurlijk wel de grote kaskrakers z…
Alarmnummer 112Alarmnummer 112Het alarmnummer 112 moet u bellen bij spoedeisende hulp in het geval van levensbedreigende situaties. Ook indien u getui…

Reageer op het artikel "Onbekend nummer achterhalen of blokkeren"

Reacties

Jos, 28-03-2019 15:24 #11
Hallo,

Een dementerend familielid (was door omstandigheden even een uurtje alleen) is door iemand gebeld maar weet niet meer wie dit was. Hoeft niet iemand met kwade bedoelingen te zijn maar zou graag weten wie gebeld heeft om terug te kunnen bellen.
Nummerherkenning stond wel aan maar heeft familielid niet naar gekeken. Heeft vaste telefonie van KPN.

Is de beller überhaupt nog te achterhalen?

Dank voor uw reactie.

A. Munnik, 15-03-2017 12:38 #10
Sedert 5 maanden wordt ik midden in de nacht gebeld op mijn mobiel en mijn vaste telefoon. De telefoon gaat maar 1x over en de tijden liggen tussen 1 en 8 uur in de nacht. Er zit soms een paar uur tussen het bellen naar mijn mobiel en vaste telefoon. Het nummer is niet zichtbaar, dus waarschijnlijk anoniem. Hoe kom ik erachter wie dit doet. Ik wil dat het stopt. Reactie infoteur, 23-03-2017
In het artikel staan diverse tips hoe hiermee om te gaan.

Verdegem, 27-01-2017 10:13 #9
Wij krijgen regelmatig telefoons, bij opnemen krijgen geen geluid. Het is wel zeer vervelend en frustrerend. Wat kan ik doen? Kan ik van iemand een tip krijgen?

bedankt,

Peter van Eck, 01-01-2017 18:22 #8
Ik word lastig gevallen door iemand die privé blijft bellen. Is er een manier om dit te stoppen?

Joshua Rietdijk, 24-10-2016 20:11 #7
Mijn vrouw is aangesloten bij het niet bel me register en ze blijven gewoon bellen zonder iets te zeggen. Dus als je je daar voor aan hebt gemeld doen ze het gewoon. Dus het laatste bericht op deze pagina klopt voor geen meter. Reactie infoteur, 01-11-2016
Ze zouden in feite niet meer mogen bellen.

Robert, 27-02-2016 00:09 #6
Dan moet de wet veranderd worden. Als consument ongewenste annonieme telefoontje krijgt, heeft recht bij provider nummer (op) te vragen. Voor een lol 112 bellen is nummer altijd herkenbaar. Dus strafbaar.

Christel Vercammen, 13-12-2015 23:14 #5
Graag had ik onbekende bellers laten blokkeren. Is dat mogelijk?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 21-12-2015
In het artikel is beschreven wat de opties zijn

Kimberley Pex, 03-09-2015 11:02 #4
T Is 'n raar verhaal dat instanties, artsen, banken, jouw bouwvereniging, reclame, wacko's je gewoon anoniem kunnen bellen. Ik vind anoniem bellen een van de meest absurde dingen in t leven. t Kan zelfs n loterij zijn, dat je een miljoen hebt gewonnen, of n notaris voor n erfenis, of n ziekenhuis, dat er 'n familielid op sterven ligt, of je buurvrouw die ligt te stikken, en geen nr.weergave heeft, of verkeerd verbonden… AFSCHAFFEN dat anoniem bellen, echt nergens voor nodig, brengt alleen maar ellende.

Ad, 25-08-2015 19:04 #3
Gewoon niet of nooooit opnemen dan scheiden ze er vanzelf mee uit. Doe ik al zeker 10 jaar als het niet langer is. Ze hebben daar alleen hunzelf mee en mij in zijn geheel niet. Zijn gewoon mafkezen die dat doen.

Jan, 07-05-2014 01:21 #2
@Tom, helemaal mee eens. Maar hoe ben jij er uiteindelijk achter gekomen dat het je bank was die anoniem belde (uiteraard doen de meeste organisaties dat)?

Tom, 17-07-2013 23:29 #1
Ik begrijp niet dat het niet gewoon mogelijk is om geheime nummers te blokkeren. Waarom kunnen telefoon providers deze functie niet standaard aanbieden? Waarom mogen personen en bedrijven mij wel anoniem lastig vallen maar waarom mag ik dit dan niet weigeren? Als u een winkel binnenstapt en de verkoper loopt met een bivakmuts op dan vertrekt u toch ook direct uit de winkel? Als iedereen de kans krijgt om geheime nummers te blokkeren dan lost dit probleem zichzelf op. Zo ben ik zelf een week lastig gevallen door mijn bank. Elke werkdag belde ze mij op mijn huistelefoon met zo'n vervelend geheim nummer. Aangezien ik steeds op mijn werk zat duurde dit grapje ruim een week. De beller mocht volgens hun protocol niet mijn voicemail inspreken en dus duurde het maar voort… En dan vinden ze het vreemd dat ik na ruim een week pissig reageer toen ik uiteindelijk wist te achterhalen wie mij stalkte. Oplossing: geheime nummers blokkeren en de beller dit laten horen.

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 05-11-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 11
Schrijf mee!