Het gevaar van de mobiele telefoon voor jongeren

Het gevaar van de mobiele telefoon voor jongeren Jongeren zijn opgegroeid met de mobiele telefoon. Dagelijks bellen en sms’en ze veelvuldig. Aan de mobiele telefoon kleven voor jongeren grote gevaren. Een maandelijkse rekening van een paar honderd euro is tegenwoordig al gebruikelijk geworden. Op de middelbare school heeft vrijwel iedereen een mobiele telefoon om bereikbaar te zijn, maar het is ook gewoon een gebruikelijk accessoire geworden. De mobiele telefoon is voor jongeren de grootste veroorzaker van schulden. Ze vinden het normaal dat ze maandelijks een paar honderd euro uitgegeven aan telefonie. Daar blijven de kosten niet bij want ze willen ook altijd de nieuwste telefoons bezitten. Deze kunnen ze echter gratis krijgen bij dure abonnementen. In het abonnement mogen ze gratis bellen binnen een bepaald limiet. Door buiten de limiet te bellen, sms’en en dergelijke lopen de kosten vaak hoger op.

Vanaf welke leeftijd een mobiele telefoon

Dat is sterk afhankelijk van het kind en van de situatie. De kinderen moeten een verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Ze moeten beseffen wat de gevolgen zijn van veelvuldig gebruik van de telefoon. Door ze gelijk een telefoon met een abonnement te geven, kan de rekening behoorlijk op gaan lopen. Het ene kind zal deze verantwoordelijkheid aan kunnen met twaalf jaar een andere zal de verantwoordelijkheid nog niet aan kunnen bij volwassenheid. Het is voor de opvoeding wel belangrijk dat u ze die verantwoordelijkheid geeft. Jongeren die nooit verantwoordelijkheidsgevoel is bijgebracht zullen het niet redden zodra ze op zichzelf gaan wonen.

Prepaid of abonnement

De jongeren willen het liefst een abonnement in verband met de mobiele telefoon die ze er bij mogen uitzoeken, maar dat is vaak niet verstandig. Door ze in eerste instantie een prepaid telefoon te geven kunt u controle houden op het belgedrag van uw kind. U kunt exact bepalen hoeveel ze mogen verbellen. Zodra het beltegoed op is, stopt het bellen ook. Op deze manier komt u na een maand niet voor een verassing te staan. Binnen het abonnement is een aantal belminuten vaak vrij. Zodra deze minuten op zijn, gaat de rekening oplopen. Dit gebeurt niet alleen met bellen, maar bijvoorbeeld ook met sms’en en mobiel internetten.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn kind schulden maakt?

Door u kinderen al op jonge leeftijd bewust te maken van de waarde van geld, kunt u veel problemen voor hem of haar voorkomen in de toekomst. Volwassenen die in hun jeugd geen goed voorbeeld hebben gehad met betrekking tot het beheren van geld, raakt eerder in de financiële problemen.

Mijn kind heeft schulden gemaakt, mag een telefoonbedrijf een contract sluiten met mijn kind?

In sommige gevallen is het mogelijk om een overeenkomst te vernietigen. Bij het vernietigen van de overeenkomst wordt er gedaan alsof het contract nooit bestaan heeft. Een minderjarige (tot 18 jaar) is in principe niet bekwaam om overeenkomsten te sluiten. Hierbij is een uitzondering gemaakt voor overeenkomsten die in de maatschappij gebruikelijk zijn. Hierbij kunt u denken aan het aankopen van etenswaren of het sluiten van een arbeidsovereenkomst. Voor ongebruikelijke overeenkomsten moeten de ouders of verzorgers toestemming geven. Of het gebruikelijk of ongebruikelijk is hangt voor een groot deel af van het bedrag waar het voor is gekocht.

Hoe moet ik een overeenkomst vernietigen?

U kunt dit op de eenvoudige manier proberen door een brief naar de provider te sturen. Hierin moet u aangeven dat u het als ouder niet eens bent met de overeenkomst en dat u hem wenst te vernietigen op basis van onbekwaamheid van uw kind. U moet wel duidelijk en aannemelijk maken dat u niet van het bestaan van de overeenkomst af wist. Indien de provider hier niet op in gaat, kunt u voorstellen om het aan een geschillencommissie voor te leggen. Indien de provider nog steeds niet meewerkt, kunt u het aan de rechter voorleggen. Dit is echter kostbaar en het gaat veel tijd kosten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het gevaar van de mobiele telefoon voor jongeren"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: Oktober 2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!