Hoe werkt de sms-gedragscode
Er worden vele sms-diensten aangeboden door diverse aanbieders. Deze sms-diensten variëren van de mogelijkheid om een prijs te winnen door een antwoord te sms’en tot het laten uitzoeken van of je partner en jij qua naam bij elkaar passen. De bedrijven die deze sms-diensten aanbieden moeten aan een sms-gedragscode voldoen.
Wat houdt de sms-gedragscode in
In de sms-gedragscode zijn vele afspraken vastgelegd waaraan de bedrijven die sms diensten aanbieden zich moeten houden. Deze afspraken zijn tot stand gekomen doordat de aanbieders van deze diensten ze gezamenlijk hebben vastgelegd.
Welke afspraken zijn er gemaakt
De sms-gedragscode bevat een groot aantal regeltjes waaraan de aanbieders van sms diensten zich moeten houden, zoals:
- De manier waarop er reclame mag worden gemaakt voor sms diensten.
- Consumenten mogen alleen berichtjes ontvangen waarvoor ze moeten betalen, als ze hier zelf om hebben gevraagd.
- Er moet duidelijk worden aangegeven of het een eenmalige dienst betreft of een abonnementsdienst.
- De kosten van een verzonden sms’je en een ontvangen berichtje moeten duidelijk worden vermeld.
- Er moet worden vermeld hoeveel berichtjes de ontvanger maximaal zal krijgen, zodat het in combinatie met de kosten per berichtje ook duidelijk is voor de consument wat de maximale kosten kunnen bedragen.
- Er is vastgelegd dat duidelijk gecommuniceerd moet worden hoe een aanmeldbevestiging plaats moet vinden, maar ook hoe bekend moet worden gemaakt hoe je je kunt afmelden van een sms dienst.
- Ook zijn er afspraken gemaakt over welke codes of afkortingen wel en welke niet mogen worden gebruikt door de sms-dienst aanbieder.
- Wanneer een consument klachten heeft over een sms dienst of over de factuur mobiele telefonie, dan moet hij dit melden bij respectievelijk de aanbieder van de sms-dienst en de GSM-provider.
De voor de consument misschien wel belangrijkste afspraken, worden hierna nog eens duidelijk beschreven.
Aanmelden bij een sms abonnementsdienst
Er zijn ook afspraken gemaakt over de procedure van het aanmelden voor een sms abonnementsdienst, zodat consumenten zich bewuster aan zullen melden. Deze aanmeldprocedure hoort er als volgt uit te zien:
- Men moet de aanmeldcode, bijvoorbeeld LOVE AAN, verzenden naar het nummer c.q. de shortcode van de aanbieder.
- De aanbieder moet een bericht terugsturen. Dit is dan de bevestiging met aanvullende informatie over de exacte naam van de sms-dienst, de shortcode, het aantal te ontvangen berichten, de kosten van de dienst, de afmeldprocedure, hoe men hulp of informatie kan krijgen over de dienst en de vermelding dat het een abonnementsdienst betreft.
- Hierna kun je een sms’je terugsturen met de vermelding dat je akkoord gaat, zoals LOVE JA of LOVE OK. Dan is je aanmelding pas officieel!
Afmelden van een sms abonnementsdienst
Het is heel gemakkelijk om je aan te melden bij een sms abonnementsdienst, maar het afmelden ervan blijkt vaak heel wat moeilijker te zijn. Veel mensen die zich aanmelden bij een dergelijke dienst, lezen de kleine letters niet goed, en realiseren zich pas bij het zoveelste sms’je of bij ontvangst van de telefoonrekening hoeveel het deelnemen aan een dergelijke sms-dienst wel niet kost. Op dat moment realiseren mensen zich pas dat ze zich met spoed willen afmelden, maar hoe? Wanneer je de gegevens over hoe je je moet afmelden niet hebt, dan moet je hiernaar op zoek gaan. Hierover kun je meer informatie vinden in het artikel over het stopzetten van sms abonnementsdiensten.
Gebruik van sms-dienstenfilter
Een belangrijke afspraak die gemaakt is in het kader van de sms-gedragscode is de volgende. Ondanks dat de aanbieders van sms-diensten hun brood ermee verdienen, hebben ze ter bescherming van de consument ook besloten dat er een filter moet komen voor de abonnementsdiensten. Deze filter kan door de consument gebruikt worden om alle sms abonnementsdiensten te blokkeren.