Klachten over SMS-diensten
Veel klachten over sms-diensten betreffen de kosten die hiermee gepaard gaan. Wanneer men zich bij een sms-abonnementsdienst aanmeldt, dan is de aanbieder hiervan verplicht om conform de geldende sms-gedragscode, de consument te informeren over wat het de sms dienst precies inhoudt. In de praktijk blijkt echter dat het voor veel consumenten toch niet zo duidelijk is wat de gevolgen zijn van hun aanmelding bij een sms-dienst.
Wanneer je je aanmeldt voor een sms-abonnementsdienst, dan behoor je duidelijke informatie te krijgen over onder meer waarvoor je je precies aanmeldt, wat de kosten van het abonnement precies zijn en hoe je je kunt afmelden.
Klachten over de kosten van een sms-dienst
Wanneer je een abonnement bij een sms-dienst hebt afgesloten en je hebt een abonnement mobiele telefonie, dan zie je pas op de eerstvolgende rekening welke kosten hiervoor in rekening zijn gebracht. Overigens bieden veel telefoonproviders wel de mogelijkheid om wanneer je maar wil online de stand van zaken te bekijken betreffende je factuurhoogte. Bel je prepaid en heb je je aangemeld voor een dure sms-dienst, dan is het natuurlijk veel sneller duidelijk dat er erg hoge kosten aan verbonden zijn. Wanneer je van mening bent dat de kosten die voor een sms dienst worden berekend niet juist zijn, dan kun je een klacht indienen bij de GSM-provider. Geef altijd alle relevante informatie door, zodat de provider ook in staat is om het probleem te behandelen. Als je ontevreden bent over het antwoord van de provider naar aanleiding van je klacht, dan kun je je klacht indienen bij de onafhankelijke
Geschillencommissie Telecommunicatie.
Klachten over de werking of inhoud van de sms dienst
Waar kun je je klachten het beste melden?
Aanbieder van de dienst
Het kan voorkomen dat je je hebt aangemeld bij een sms dienst en ontevreden bent over de informatie die je krijgt. Wanneer je een klacht hierover wilt indienen, dan moet je dit doen bij de betreffende aanbieder van de dienst. De gegevens van de aanbieder van de sms abonnementsdienst kun je heel eenvoudig achterhalen via de website van
smsgedragscode. Als je de shortcode van de aanbieder invoert, dan krijg je namelijk diverse gegevens over de aanbieder en zijn sms-dienst. Na het indienen van je klacht, moet de aanbieder deze uiterlijk drie dagen later hebben opgelost.
Telefoonprovider
Wanneer de klacht niet of niet tijdig wordt opgelost, dan kun je deze ook voorleggen bij je telefoonprovider. Je telefoonprovider kan bemiddelen door de aanbieder van de sms dienst te benaderen en te verzoeken de klacht alsnog op te lossen.
Geschillencommisie
Daarnaast kan de telefoonprovider zich, namens jou, met je klacht tot de Commissie Handhaving Sms-Gedragscode wenden. Dit is een onafhankelijke geschillencommissie voor problemen tussen telefoonproviders en aanbieders van een sms dienst.
Klachten over spam die via sms wordt ontvangen
Een veelgehoorde klacht inzake sms男es betreft het ongevraagd ontvangen van sms男es zoals reclame, met andere woorden het ontvangen van spam. In Nederland is het verboden om spam te sturen, dus een klacht hierover indienen heeft vaak direct het gewenste resultaat. Enkele aandachtspunten en punten van actie zijn:
- Controleer altijd voordat je een klacht indient of het ook wel echt spam is, dus ongevraagde sms男es. Misschien ontvang je de sms男es wel omdat je je bij een sms-abonnementsdienst hebt aangemeld. Is dit het geval, dan moet je deze opzeggen.
- Is het echt ongevraagde spam, dan kun je ten eerste de verzender van spam rechtstreeks benaderen en verzoeken om per direct te stoppen met het verzenden van ongewenste berichtjes aan jou. Informatie over deze verzender kun je vinden via de website van sms-gedragscode. De aanbieder van deze sms男es moet dan binnen drie dagen je klacht oplossen, dus binnen drie dagen ervoor zorgen dat je geen ongewenste sms男es meer krijgt.
- Klachten over spam kun je ook indienen via de website van spamklacht.
- Daarnaast kun je in dit geval ook je klacht doorgeven aan en laten afhandelen door je telefoon provider. Deze kan de klacht dan voorleggen aan de verzender van de berichtjes en zorgdragen dat deze zorgt voor oplossing van je klacht. Daarnaast heft je telefoonaanbieder ook de mogelijkheid om je klacht voor te leggen aan de al genoemde Commissie Handhaving Sms-Gedragscode.
Doorgeven van klachten aan andere instanties
Naast het doorgeven van klachten aan instanties die je probleem op directe wijze zouden moeten oplossen c.q. kunnen oplossen, kun je je klacht of probleem ook voorleggen aan organisaties die klachten verzamelen. Wanneer er bij dergelijke instanties veel klachten binnenkomen, dan kunnen zij zich sterk maken en waar nodig ingrijpen. Klachten over sms diensten kunnen bijvoorbeeld worden gemeld aan het ministerie van Economische Zaken, aan de consumentenbond, de OPTA en aan ConsuWijzer. Op de website van ConsuWijzer vind je een klachtenformulier.
Klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie
Wanneer je een klacht over sms-diensten bij je telefoonprovider voorlegt, dan moet deze de klacht normaliter binnen vier weken voor je behandelen. Gebeurt dit niet op tijd of niet naar tevredenheid, dan kun je je wenden tot de Geschillencommissie Telecommunicatie. Een onafhankelijke commissie neemt dan een besluit waar alle partijen zich aan moeten houden. Let wel, je kunt je alleen tot deze commissie wenden met klachten over telefoonproviders die bij de Geschillencommissie Telecommunicatie zijn aangesloten.