Populaire gadgets en relatiegeschenken: tips en trends
Gadgets zijn vernieuwende of aantrekkelijke hebbedingen. Ze worden ook wel eens gizmo’s genoemd. Vaak worden ze eerst door trendsetters gekocht vooraleer ze echt populair worden. Ze functioneren ook als statussymbool. Het is hip om als eerste een vernieuwend product te hebben. Relatiegeschenken zijn cadeaus die gegeven worden om een positieve indruk te maken of om iemand te laten weten dat hij belangrijk is voor jou of voor je zaak. Wil je meer weten over de geschiedenis van relatiegeschenken en gadgets? Hoe kies je het juiste cadeau en wat zijn de tips en trends?
Geschiedenis van gadgets en relatiegeschenken
Waar het woord gadget vandaan komt, is niet zeker. Een verklaring is dat het woord afstamt van het Franse woord
‘gâchette’, dat gebruikt werd om een bepaald mechanisme in vuurwapens te benoemen. Zeker is dat het woord is ontstaan in de 19° eeuw.
Relatiegeschenken zijn van alle tijden. Ze werden al bij het ontstaan van de beschaving gebruikt om machtige mensen gunstig te stemmen of om te kopen. Vandaag de dag zijn relatiegeschenken gemeengoed geworden. Ze worden niet alleen maar aan machtige en belangrijke mensen gegeven, maar aan iedereen die als een potentiële klant wordt beschouwd. Als de doelgroep groot is, worden relatiegeschenken ook promotieartikelen genoemd
Hoe kies je het juiste relatiegeschenk?
Wees origineel
Een eerste tip is om saaie cadeaus te vermijden. Hoe origineler, hoe beter het cadeau en de gever van het cadeau, onthouden zullen worden. Het is ook belangrijk dat je een cadeau geeft dat goed bij jezelf of je zaak past. Als je een boekenbeurs wil promoten, zal je een boek cadeau geven en niet bv. een kruimeldief.
Ken je klant
Probeer je ook in te leven in de persoon aan wie je het cadeau wil geven. Als je bedrijfsleider bent, vraag je best de mening van het personeel dat dagelijks met de klanten omgaat. In een zakelijke context zijn relatiegeschenken onderdeel van je marketingstrategie en dus eigenlijk een manier om de aankoopbeslissing van uw klanten te beïnvloeden. Het is dus misschien niet nodig om al je klanten dezelfde of even waardevolle geschenken te geven. Denk na over welke verschillende klantenprofielen je hebt en welk cadeau het best past bij hen.
Hou rekening met de leeftijd van je klanten. Een elektronisch gadget is een leuk en aantrekkelijk hebbeding voor de jongere generaties. Maar als je klanten vooral senioren zijn, doe je er misschien beter aan om een mooi lederen tasje te geven.
Weet wat je wilt
Je doet er ook goed aan om duidelijk voor ogen te houden wat je met het geven van relatiegeschenken wil bereiken. Mogelijke voorbeelden zijn:
- De naamsbekendheid vergroten.
- Een nieuw product promoten.
- Het contact vernieuwen met de klant.
- De klant aan uw bedrijf binden.
- Op het juiste moment aandacht voor uw product ontwikkelen.
- Snel de verkoop gedurende een kortere termijn boosten.
- Relaties versterken.
- Toegang krijgen tot een bepaalde groep beslissers.
- Het ondersteunen van andere marketingactiviteiten.
Als je duidelijk weet voor wat je staat, welke boodschap je wil overbrengen en wie de doelgroep is, wordt het makkelijker het juiste promotieartikel te kiezen.
Nog enkele tips:
Herhaling werkt
Wanneer je jaarlijks aan klanten een relatiegeschenk geeft, is het een goed idee om producten te kiezen die bij elkaar passen zoals een reeks schilderijen die bij elkaar horen. De oudere giften worden zo in herinnering gebracht en het geheel is vaak meer dan de som van de delen.
Ga voor kwaliteit
Het relatiegeschenk wordt gekoppeld aan jouw persoon of bedrijf. Als je een slecht product geeft, straalt dit op jou af. Als je elektronische gadgets geeft, test dan op voorhand of ze naar behoren werken!
Kies het juiste moment
De feestdagen zijn het voor de hand liggende moment om relatiegeschenken te geven. Bedenk echter dat de ‘decision makers’ in die periode overspoeld worden door geschenken. De impact van je relatiegeschenk is in die periode dus misschien niet zo groot als je wel zou willen.
Kies iets dat in het zicht blijft
Alcoholische dranken, pralines of delicatessen zijn geen originele cadeaus, maar de kans is wel groot dat ze op het bureau van de ontvanger blijven staan. Zo blijft de band tussen de klant en uw persoon lang zichtbaar.
Gadgets zijn vaak goede relatiegeschenken. Ze hebben het voordeel dat ze aantrekkelijk zijn en als statussymbool worden gezien. Vaak hoeven ze zelfs niet duur te zijn.
Enkele goedkope geschenken:
Een milieu vriendelijke iPhone versterker
Dit is een recycleerbare versterker die volgens het aloude principe van de grammofoonplaatspeler werkt. Het kleinood kost een schamele 8 dollar, maar is zeer aantrekkelijk voor jonge, milieubewuste consumenten. Het straalt uit: ik ben sociaal (in tegenstelling tot earphones gebruik je dit bij voorkeur op het strand of in de tuin met vrienden), ik ben groen (en dus hip!) en ik ben origineel.
Magneten
De NeoCube is een verslavend stukje speelgoed dat bestaat uit meer dan 200 sterke magneten waarmee je oneindig veel vormen en patronen kan maken. Dit is een typisch product dat op een bureau blijft liggen.
Enkele iets duurdere geschenken:
PowerSkin SpareOne
Dit is een low-tech gsm. Niet echt hip, zal je denken? Toch straalt dit product nut en luxe uit. Het is namelijk een design reserve-gsm die 15 jaar opgeladen blijft en waarmee je altijd de hulpdiensten kunt bereiken. Door de lage kostprijs (50$) kan je het permitteren er een te hebben liggen op strategische plaatsen (in het medicijnkastje, in het handschoenkastje van je wagen, in de berghut,..)
Go pro wifi bacpac
Dit is een hulpstuk voor je camera waardoor je op afstand spectaculaire foto’s kan maken uit precies de juiste hoek, wat vaak moeilijk is met een traditionele camera. Je kan er ook live mee streamen naar je smartphone. Ideaal voor stoere sporters!
Wat is het meest succesvolle gadget uit de geschiedenis?
De iPhone toch, niet? Financieel is de iPhone alleszins één van de grootste successen uit de geschiedenis. Hij maakt al de helft uit van de omzet van Apple en het bedrijf maakt maar liefst 75% winst op het product!
Toch is het bijlange na niet de iPhone die het snelst verkopende gadget uit de geschiedenis is. Die eer gaat volgens Yahoo naar de boombox, in het Nederlands beter bekend als Ghettoblaster.
De Ghettoblaster vond zijn weg naar 60% van de huishoudens in de VS, amper 7 jaar na de introductie op de markt. Enkele andere gadgets veroverden bijna net zo snel de markt. Voor CD-spelers verscheen in 55% van de gezinnen in de zelfde tijdspanne van zeven jaar. Voor DVD-spelers was dat 50% en voor videorecorders 40%.
De volledige lijst:
- Boombox
- CD Speler
- DVD Speler
- VCR
- Draagbare CD Speler
- Digitale Camera
- Compact Audio
- Stereo Kleuren TV
- Antwoordapparaat
- Satelliet TV
- Camcorder
- Draadloze Telefoon
- Digitale Televisie
- Projectie TV
- Set-Top internet device
- Fax Machine
- Digitale Video Recorder
- Kleuren TV
- PC TV
De geschiedenis van het gadget
Wat zijn de leukste en meest vernieuwend gadgets uit de geschiedenis? Er zijn er te veel om op te noemen. Wie zou er nu nog aan denken dat de injectienaald ooit de status van gadget had? Enkele leuke andere gadgets om te herinneren:
Duct Tape
Gebruikt door NASA om reparaties te doen in de ruimte en op de maan! De MythBusters bouwden er een boot mee en gebruikten het om te voorkomen dat een auto uit elkaar viel. Het Nationaal Laboratorium van Brookhaven repareerde er hun deeltjesversneller mee! Je zou kunnen zeggen dat het een materiaal is en geen gadget, maar het is de ultieme multitool en had van bij aanvang de status van een gadget.
De Beha
Caresse Crosby maakte in de jaren twintig de eerste beha met behulp van twee zijden zakdoeken, een roze lint en een koordje. In 1915 verkocht ze het patent
rugloze brassière aan Warner Bros. Corset Co. Voor $1500.
Zippo
De Zippo, het onverzettelijke statussymbool van de tweede helft van de 20° eeuw, werd in 1932 geboren in de Rickerson en Pryde autowinkel. Oprichter George Blaisdell en twee van zijn werknemers maakten de eerste versie van het gadget. In hun eerste jaar produceerden ze 82 aanstekers. In 2006 stond de teller op 425 miljoen. Er bestaat ook een Zippo app voor de iPhone en de Droid phone die de gebruikers toestaat om het Zippo moment opnieuw te beleven wanneer op een concert de aanstekers in de lucht gaan. De digitale Zippo werkt zoals zijn analoge broertje: je moet hem openen met de juiste swing van je hand en de draai aan het wieltje. Hij bootst ook exact de vlammen van de Zippo na wanneer je hem in de lucht houdt en er mee zwaait.
Zonnebrillen
Uitgevonden door Sam Foster in 1929. Door het enorme succes werd hij gedwongen om nieuwe technieken te zoeken voor het maken van plastic. Deze technieken hebben de hele plastic industrie vernieuwd.
Zwitsers Mes
Carl Elsener, een reizende Zwitserse verkoper van messen, vond het een schandaal dat Zwitserse soldaten messen gebruikten van Duitse makelij. In 1890 introduceerde hij het eerste Zwitserse legermes, het model 1980, dat een mes, een priem, een blikopener en een schroevendraaier bezat.
De Haardroger
Het concept van de haardroger werd in de jaren twintig ontwikkeld door ingenieurs in Wisconsin. Zij waren bezig met het ontwikkelen van gemotoriseerde mixers, gebruikt voor het maken van milkshakes. Door hun werk realiseerden ze de mogelijkheid om met rotoren en warme lucht een apparaat te maken om haar te drogen. De eerste modellen waren echter veel te zwaar om comfortabel te zijn. Vandaag heeft 96% van de hotels in Amerika een haardroger in elke hotelkamer.
Polaroid Camera
In 1943 keek Jennifer Land, 3 jaar, hoe haar vader foto’s aan het trekken was. ‘Waarom kan ik de foto’s nu niet zien?’ Haar bede werd in 1948 verhoord toen Polaroid, het bedrijf dat door haar vader werd geleid, instant camera’s en –film begon te verkopen. Het bedrijf spendeerde 10 jaar en 250 miljoen dollar om de iconische SX-70 te ontwikkelen. Het bedrijf ging bijna failliet, maar tegen 1974 was de camera een ongelooflijke hit. Dat jaar werden er 1 miljard foto’s met het fototoestel gemaakt.
Naaimachine.
Acht jaar nadat de eerste mechanische stikmachine er in slaagde om de tijd om een hemd te naaien terug te brengen van 14 uur naar 1 uur, presenteerde Singer de eerste draagbare versie van de naaimachine.
Afstandbediening.
De eerste afstandbediening werd in 1950 door Zenith uitgevonden. Het was een eenvoudig apparaatje dat hij ‘Lazy Bones’ noemde. Het was met een draad verbonden met het televisietoestel. Een mooi Nederlands woord is kanaalzwemmer.
GSM / Smartphone
De oorsprong van de GSM ligt in de jaren zeventig in Finland en Japan. Het eerste miljard gsm’s werd op twintig jaar tijd verkocht. Het tweede miljard op 4 jaar tijd en het derde miljard op twee jaar tijd. Tegen 2010 hadden 5 miljard mensen op aarde een gsm, wat 75% van de wereldbevolking betekent.
De technologie nam een sprong voorwaarts in 1983 met de Motorola DynaTAC 8000X, de eerste echte draagbare telefoon. De smartphone, die we sinds 2000 kennen is vandaag de dag een PC in zakformaat. Draadloos, met GPS en geschikt voor multimedia, maakt het instant persoonlijke verbindingen mogelijk. De meest succesvolle bedrijven die smartphones aanbieden zijn in 2012 Apple met de iPhone, Samsung met de Samsung’s Galaxy S II smartphone, Motorola met Droid Razr en Rroid Razr Maxx en HTC met HTC Amaze. De smartphone doet de technologie van klassieke telefoons denken aan grotschilderingen. Zelfs voor mensen uit landen die het nog zonder elektriciteitsnetwerk moeten doen, hebben nu toegang tot de handel en cultuur van de hele wereld. Na amper 11 jaar van ontwikkeling lijkt dit gadget eindeloze mogelijkheden te hebben.