InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Hoe werkt een DVD, hoe wordt informatie op DVD opgeslagen?

Hoe werkt een DVD, hoe wordt informatie op DVD opgeslagen?

Hoe werkt een DVD, hoe wordt informatie op DVD opgeslagen? DVD's oftewel de Digital Versatile Disc is een handige manier om films en informatie op te slaan. De DVD is oorspronkelijk ontwikkeld voor de verspreiding van films, echter de DVD biedt voldoende mogelijkheden om informatie op grote schaal te bewaren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de binaire taal, waarbij op een minuscuul niveau gegevens op sporen zijn gebrand. Wat is een DVD en hoe werkt de informatie-opslag?

Informatie DVD

Hoe werkt een DVD?

Op de optische schijf met een doorsnede van 12 cm kunnen gegevens worden opgeslagen en via verschillende apparaten worden gelezen. In eerste instantie had het de naam Digital Video Disc omdat het voor de opslag van video materiaal bedoeld was, echter ten tijde van de marktintroductie is de naam veranderd naar de meer gepaste Digital Versatile Disc (digitale veelzijdige disc). De DVD is een handige manier om informatie en films te bewaren en is reeds ingeburgerd in de maatschappij. Maar hoe werkt een DVD eigenlijk en waarom kan er zoveel informatie op een DVD worden bewaard?

Opvolger van de VHS

Primaire taak - en waartoe de DVD eveneens is ontwikkeld - is het verspreiden van speelfilms. Speelfilms worden steeds complexer, waarbij vaak wordt gebruik gemaakt van computer effecten. De opslag van speelfilms op de optische schijf is een belangrijke stap vooruit. Dit komt omdat:
  • de beeld kwaliteit en resolutie veel beter is;
  • het materiaal op de DVD langer bewaard kan blijven zonder aantasting van de kwaliteit;
  • de DVD een compact formaat is waarop een grote hoeveelheid informatie kan worden bewaard.

Het is dan ook een belangrijke opvolger van het VHS (Video Home System) videosysteem geworden. Ook de video-cd en de laserdisk waren populair echter de kwaliteiten van de DVD heeft alle andere vormen van informatie bewaarmethoden overtroffen.

Hoe is de DVD opgebouwd?

DVDís worden net als CDís gemaakt door een krachtige brandlaser. Via spiegeltjes en lens worden kleine hoogte variaties op een plastic optische schijf gebrand. Op minuscuul niveau wordt daarbij een binaire code op de DVD gezet. Binair is een reeks van 1-en en 0-en achter elkaar. Zodra een optische sensor (de leeslaser) over de 0,74 micrometer brede sporen gaat (bij CDís is dit 1,6 micrometer) worden weerspiegelingen gelezen als een 1. Bij geen weerspiegeling in geval van een putje is dat een 0. De samengestelde informatie van alle 1-en en 0-en bij elkaar vormen het beeld en geluid van de film, danwel de aaneenschakeling van opgeslagen documenten en informatie op de DVD. Alhoewel de technologie van de DVD en CD relatief aan elkaar gelijk zijn, maakt de DVD speler gebruik van een kortere golflengte in combinatie met een sterkere lens. Daardoor kan beter worden ingezoomd en wordt informatie compacter opgeslagen.

De DVD is ingeburgerd

De DVD is een veel toegepast opslagmedium. Zowel informatie en films worden handig via de DVDís bewaard en kunnen middels een DVD brander gereproduceerd worden. Zodoende blijft bewaarde informatie nog lang beschikbaar omdat de optische schrijf wordt bewaard in een handige plastic DVD omhulsel. Iedereen maakt gebruik van de DVD juist door de veelzijdige toepassingsmogelijkheden. Het is de meest optimale manier om gegevens en informatie te bewaren en te verkopen.

De opvolger van de DVD

Sinds 2000 wordt er gewerkt aan de opvolger van de DVD. Enerzijds bestaat er de Blu-ray disc waarmee 25 GB tot 128 GB bewaard kan worden afhankelijk van het aantal lagen op de disc. Dit biedt de mogelijkheid om films van hoge definitie te verkopen, waarbij de kwaliteit van films een grote sprong vooruit is gegaan. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een nog kortere golflengte in het blauwe lichtspectrum zodat nog nauwkeuriger en in verschillende lagen gelezen kan worden. Anderzijds is een tijd de HD DVD op de markt geweest, echter vanuit de film industrie is er in 2008 gekozen voor de Blu-ray disc. De gewone DVD zal dan ook geleidelijk aan vervangen worden.

Reproductie informatie DVD voor eigen gebruik

Het auteursrecht in Nederland schrijft voor dat iedereen informatie met films mag downloaden en op een DVD bewaren mits voor eigen gebruik. Het is echter zo dat die informatie en films niet vermenigvuldigd mag worden ten behoeve van commerciële doeleinden. Heeft u de intentie om toch te kopiëren, dan dient u daartoe de toestemming te hebben van de auteur. Normaal zal het copyright van toepassing zijn, waarbij vermenigvuldiging en verspreiding is verboden.
Gerelateerde artikelen
Geluidsdragers: de compact discDe compact disc is een uitvinding van het Nederlandse bedrijf Philips. Hij is doorontwikkeld vanuit de door MCA en Phili…
Wat is een geschikte videocamera?Wat is een geschikte videocamera?Een videocamera aanschaffen is een investering. Ze worden steeds goedkoper, maar voor een goede camera moet je een redel…
Externe harde schijf en aanschafgegevensHet overkomt iedereen wel eens dat door een onhandige manoeuvre plotseling een bestand verloren is gegaan. Als dat bij e…
Schijvensysteem bij de belastingSchijvensysteem bij de belastingHoe werkt dat schijvensysteem bij de belasting ook al weer? Met de volgende stappen kunt u de belastingdienst controlere…
Het DISC model: omgaan met blauwe types of compliante typesHet DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Dvd

Reageer op het artikel "Hoe werkt een DVD, hoe wordt informatie op DVD opgeslagen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!