InfoNu.nl > Electronica > Geschiedenis > Mobiele Telefoon - Geschiedenis

Mobiele Telefoon - Geschiedenis

De Geschiedenis van de Mobiele telefoon

De eerste mobiele telefoon dateert uit 1922. In dit jaar begon de politie van Chicago te experimenteren met een mobiel communicatie systeem voor in hun politie wagens. Door deze apparaten werd gebruik gemaakt van de middengolf frequenties.
Tijden de Eerste Wereldoorlog maakte het Amerikaanse leger gebruik van paarden die uitgerust waren met een mobiele veldradio, op deze manier konden ze makkelijk communiceren met de hogere rangen.

In de Tweede Wereldoorlog werd deze veldradio compacter en kon deze meegenomen worden naar het front, er was nog wel een appart persoon nodig om deze te bedienen en hij woog een flink aantal kilo's.

De eerste mobiele telefoon die ook beschikbaar werd voor de gewone consument dateert uit 1959. In dat jaar kwam de Engelse PTT met een telefoon service voor automobilisten. Hiermee belde je naar een nummer, maar moest er nog wel steeds over geroepen worden als je klaar was met je zegje. Een telefoon medewerk(st)er schakelde dan over naar de andere kant van de lijn zodat deze kon praten. Dit was natuurlijk niet ideaal.

De eerste mobiele telefoon die ook daadwerkelijk op een mobiele telefoon begint te lijken dateert uit 1983. Martin Cooper vond in 1983 de eerste echte mobiele telefoon uit. Deze was in vergelijking tot de huidige mobiele telefoons echt nog een koelkast, maar deze paste tenminste in een tas.

Telefoons worden steeds beter

Smartphone

In 1997 introduceerde Philips de eerste zogenaamde Smartphone, de Synergy, waarmee je niet alleen kon bellen maar ook internetten, emailen en faxen. Sindsdien zijn er honderden verschillende Smartphones. Ieder nieuw model heeft weer nieuwe snufjes waar je weer iets grappigs mee kunt doen.

Camphones

Camphones zijn mobiele telefoons waar buiten gebeld, ook foto's en film mee gemaakt kunnen worden.
Camphones zijn overal beschikbaar sinds 2006 maar hebben sindsdien al flink wat verbeteringen ondervonden. Zo kan je met sommige mobieltjes net zulke hoge kwaliteit foto's maken als met een Digitale camera.

Netwerken

Mobiele telefoon en Digitale netwerken

Mobiele telefonienetwerken verwachten natuurlijk van de klant dat deze voor het gebruik van hun netwerk betaalt. Dit kan zowel achteraf in de vorm van een mobiel abonnement met een maandelijkse rekening, of vooraf met een al betaalde kaart, ook wel prepaid genoemd. Met de vooraf betaalde kaart koopt men een beltegoed voor een aantal minuten gesprekstijd op zijn/haar/ mobiele telefoon.

Mobiele telefoon en Datadiensten

Mobiele telefoons bieden al een paar jaar behalve de telefoniediensten ook steeds meer datadiensten. Deze data kunnen naar een computer getransporteerd worden. Steeds meer data kunnen ook op het toestel zelf bekeken en ingevoerd worden. Een belangrijke mobiele datadienst is SMS, die het mogelijk maakt korte tekstberichten te ontvangen en te versturen.

Mobiele telefoon en Internet

Sommige telefoons hebben ook overal toegang tot het internet, alleen is dit vaak wel prijzig. Dit maakt natuurlijk niet uit als je een onbeperkt internet abonnement hebt.
© 2009 - 2017 VMusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mobiele Telefoon - Geschiedenis"

Infoteur: VMusic
Laatste update: 29-09-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!