InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Hoeveel geld spaar ik uit met LED-verlichting?

Hoeveel geld spaar ik uit met LED-verlichting?

LED-lampen zijn de toekomst! Steeds meer winkels spitsen zich enkel en alleen toe op LED-verlichting. De reden waarom iedereen volgens hen nieuwe LED-lampen zou moeten kopen is het feit dat deze veel minder zouden verbruiken dan een klassieke gloeilamp. Maar hoeveel daarvan is echt waar? En als het waar is... zijn LED-lampen dan wel rendabel gezien de relatief dure aankoopprijs? Ontdek het allemaal in dit artikel!
Alles over het verbruik en het gebruik van een ledlamp:

Wat is een ledlamp?

Een ledlamp is een type verlichting dat steeds populairder wordt. De volledige lamp is opgebouwde uit verschillende kleine led's die samen een sterker geheel vormen. De eigenschappen van de individuele led's bepalen samen de uiteindelijke eigenschappen van de volledige ledlamp. Zo wordt de lichtsterkte, de kleur en de stralingshoek bepaald door de combinatie van alle led's samen.

Wat betekent led?

led staat voor 'light-emitting diode' wat Engels is voor 'licht-emitterende diodes'. Een diode is een elektronisch component dat speciaal ontwikkeld is om stroom in een bepaalde richting goed te geleiden en in de andere niet. Alle diodes zenden licht uit, maar de golflengte van de energie is bij de meeste diodes zo lang waardoor het niet meer zichtbaar is met het blote oog. De golflengte bij een led is korter waardoor het licht wel zichtbaar wordt voor het menselijke oog.

Zijn ledlampen dimbaar?

Oorspronkelijk waren ledlampen niet dimbaar. Door de snelle ontwikkeling van de technologie is men er echter in geslaagd om ledlampen wel dimbaar te maken. Het is echter wel mogelijk dat dimbare ledlampen meer kosten dan niet-dimbare ledlampen. Het feit dat er nu wel dimbare ledlampen bestaan is een extra voordeel ten opzichte van de relatief voordelige spaarlamp die in tegenstelling tot de gloeilamp niet dimbaar is.

Waarvoor worden ledlampen gebruikt?

Individuele led's worden gebruikt als kleine indicatielampjes, bijvoorbeeld het stand-by lampje van een televisietoestel. Sinds led's midden jaren 2000 gebundeld worden tot een volledige ledlamp is het echter ook mogelijk om deze te gebruiken als gewone kamerverlichting. Hoewel de technologie dat in de beginperiode nog niet toeliet zijn ledlampen vandaag de dag het ideale alternatief voor de voorbijgestreefde gloeilampen. ledlampen kunnen zowel binnenshuis als buitenshuis of onder water gebruikt worden. Kortom de oude gloeilamp kan volledige vervangen worden door ledlampen.

Hoeveel energie kan ik uitsparen met ledlampen?

De hoeveelheid energie die uitgespaard kan worden met ledlampen is afhankelijk van de wattage van de originele gloei- of halogeenlamp en de wattage van de ledlamp die daar in de plaats komt. Bij het aanschaffen van ledlampen is het niet enkel belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid watt, ook de hoeveelheid lumen zijn belangrijk om een evenredige lamp te vinden. Algemeen wordt gesteld dat een ledlamp gemiddeld 6 tot 10 keer minder verbruikt dan een gloeilamp en 1,5 tot 5 keer minder dan een spaarlamp.

Vergelijking verbruik ledlampen, gloeilampen en spaarlampen.

Bekijk onderstaande tabel voor een vergelijking van ledlampen met andere types. Zo is het makkelijk om te weten te komen welke ledlamp vergelijkbaar is met welke gloei- of spaarlamp. De weergegeven waarden onder de lampnamen zijn in watt, de laatste tabel geeft de hoeveelheid lumen of lichtsterkte aan. Opgelet; niet iedere lamp heeft per definitie deze lumen-waarde, deze tabel geeft enkel de gemiddelden aan van alle lampen.
LedSpaarGloeiLumen
2525200
6840400
101675900

Hoeveel geld kan ik uitsparen met een ledlamp?

De rekensom is duidelijk; een ledlamp met evenveel lumen zal dan wel duurder zijn in aankoopprijs, maar in verbruik veel goedkoper. Anderzijds is de levensduurte van een ledlamp ook veel langer dan die van een gloei- of spaarlamp. Vergelijk de drie lampen in onderstaande tabel om zelf tot een conclusie te komen.

Type lampWattPrijs per lampVerbruik per uurTotaalprijs na 1.000 u.Totaalprijs na 15.000 u.Totaalprijs na 20.000 u.Aantal lampen na 20.000 u.
Gloeilamp251 EUR0,025 kWh6 EUR90 EUR120 EUR20
Spaarlamp55 EUR0,005 kWh6 EUR25 EUR30 EUR2
Ledlamp210 EUR0,002 kWh10,4 EUR16 EUR18 EUR1
Totaalprijs: Totale kostprijs van de lamp op basis van een kostprijs van 0,20 per kWh, inclusief het theoretisch aantal verbruikte lampen op basis van deze cijfers: 1 gloeilamp per 100 kWh, 1 spaarlamp per 10.000 kWh, 1 ledlamp per 30.000 kWh.

Welke ledlampen bestaan er?

Sinds de ontwikkeling van de ledlamp is er een hele weg afgelegd waardoor de meeste fittings vandaag de dag ook beschikbaar zijn in ledverlichting. Bestaande fittings voor ledlampen zijn:
  • GU10 spots (+ dimbaar)
  • MR16 spots (+ dimbaar)
  • E14 LED spots (+ dimbaar)
  • E14 LED kaarslampen
  • E27 LED spots + bol
  • G4 lampen
  • G9 lampen
  • G24 lampen
  • GX53 lampen
  • PAR30 spots
  • PAR38 spots
  • AR111 spots
  • TL lampen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
2012 - De gloeilamp verdwijnt, tijd voor LED-verlichtingVanaf 2012 zal er geen enkele gloeilamp meer te koop zijn in Europa. Het beste zuinigste alternatief is de LED-lamp. Ene…
Wat kost kerstverlichting aan stroom?Vanaf het moment dat Sinterklaas vertrokken is, worden de huizen weer versierd met kerstverlichting. Uitbundige kerstver…
Philips Hue Led lampen starterspakketPhilips Hue Led lampen starterspakketPhilips Hue LED-licht kan op afstand kan worden bediend met een smartphone of tablet door middel van de Hue-app. Als je…
Verlichting boven het zeeaquariumDe verlichting boven een zeeaquarium is van groot belang. Zeker als men succesvol koralen wil houden. Veel koralen maken…
Energiebesparingstips: verlichtingEnergiebesparingstips: verlichtingDe energieprijzen stijgen nog altijd. Het loont daarom energie te besparen. Verlichting is een grote kostenpost, een mog…
Bronnen en referenties
  • LedLight.com

Reageer op het artikel "Hoeveel geld spaar ik uit met LED-verlichting?"

Infoteur: Harrys
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!