InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Wekkerradio’s en de verschillende wekfuncties

Wekkerradio’s en de verschillende wekfuncties

Gewekt worden vinden velen niet leuk. Als dat dan ook nog gepaard gaat met veel lawaai van een schelle bel kan dat al gauw leiden tot een ochtendhumeur. Maar er zijn alternatieven voor zo’n schelle wekker waarbij het eerste moment van de dag veel aangenamer verloopt. Er bestaan bijvoorbeeld wekkerradio’s met diverse wekfuncties. Afhankelijk van die mogelijkheden moet daar een prijs voor worden betaald maar er zijn al wekkerradio’s die voor een paar tientjes aangeschaft kunnen worden.

Klassieke wekker met schelle bel op wektijd

Die schelle bel hoort bij de klassieke wekker die bestaat uit een mechanische klok die regelmatig door middel van een klein sleuteltje moet worden opgewonden. Door het opwinden wordt een veer aangespannen die het mechanisme in beweging brengt. Boven op de wekker bevinden zich twee bellen met daar tussenin een klepel die fel op en neer beweegt tussen de bellen tijdens de wektijd.

Wekker met afspelen radio

Maar een wekkerradio werkt op een heel andere manier dan een klassieke wekker. Een wekkerradio is eigenlijk een normale radio met een wekfunctie. Die wekfunctie bestaat uit een instellingsmogelijkheid om de radio te laten spelen. De vooraf ingestelde zender begint op de ingestelde tijd vanzelf te spelen. Veel wekkerradio’s hebben ook een zogenaamde inslaapfunctie. Daarbij kan worden ingesteld dat de radio bij het inslapen vanzelf uitschakelt na bijvoorbeeld dertig of zestig minuten. Ook hebben veel wekkers een sluimerfunctie. Die functie is bedoeld voor situaties waarbij de wekker wel wordt afgezet maar weer terug in slaap wordt gevallen. De wekker zal dan door de sluimerfunctie na een aantal minuten weer opnieuw afgaan.

Verschillende modellen en wekfuncties

Het model van een eenvoudige wekkerradio kan bestaan uit een rechthoekig plat kastje. Er zijn ook wekkerradio’s te verkrijgen in rond model of vierkant (kubus) en zelfs in de vorm van een klassieke wekker met nepbellen. Naast verschil in modellen zijn er ook verschillen in de functies die wekkerradio’s hebben naast de basisfunctie van tijdaanduiding en wekken via de radio. Zo zijn er wekkerradio’s met iPod-dock. Weer andere wekkers hebben de mogelijkheid om de tijd op het plafond te projecteren.

Wekgeluiden en wekmanieren

Naast wekken door middel van het afspelen van de radio kunnen bij veel wekkers ook andere wekgeluiden worden ingesteld. Zo kan wakker gemaakt worden door bijvoorbeeld een zoemer (buzzer) of een cd en ook door natuurlijke geluiden zoals vogelgeluiden. Een heel bijzondere manier om gewekt te worden is door middel van wake-up light waarbij de suggestie wordt gewekt door het zonlicht wakker te worden gemaakt. Binnen een bepaalde tijd geeft wake-up light zoveel licht dat het lijkt alsof de zon in de slaapkamer straalt terwijl die eigenlijk nog geheel verduisterd kan zijn door gesloten luiken of gordijnen. Het licht verloopt dan langzaamaan van zacht rood licht tot licht dat vergelijkbaar is met zonlicht.

Overige eigenschappen van wekkerradio’s

  • Precisie uurwerken zijn voorzien van een atomische klok waardoor altijd precies de juiste tijd wordt weergegeven in tegenstelling tot de tijdmeting die ooit begon met een zonnewijzer.
  • De lichtsterkte van de tijdsaanduiding wordt bij sommige wekkerradio’s afgestemd op het licht van de omgeving waardoor de aanduiding altijd goed zichtbaar is.
  • Er zijn ook wekkerradio’s met de mogelijkheid andere apparaten aan te sluiten die ook ingesteld kunnen worden als weksignaal.
  • Ook bestaan er modellen waarbij twee verschillende wektijden kunnen worden ingesteld wat in sommige situaties erg handig is.
  • Moderne wekkerradio’s werken vaak met een digitaal ontvangstsysteem zoals het DAB+ (Digital Audio Broadcasting) systeem waarbij de geluidskwaliteit aanzienlijk beter is dan die met AM/FM ontvangst van oudere wekkerradio’s.
Gerelateerde artikelen
Philips Wake-up LightPhilips Wake-up LightEen aantal jaren geleden kwam Philips voor het eerst met de Wake-up light op de markt en inmiddels heeft het merk versch…
Hoe werkt de Philips Wake-up Light?Hoe werkt de Philips Wake-up Light?Schrikt u regelmatig wakker van uw wekker? Bent u daarna niet uitgerust? Dan is een wekker die de zonsopgang nabootst mi…
Wekkers in alle soorten en matenHet aanbod van wekkers wordt alsmaar groter, net als de functies die er mogelijk zijn. Dat is in veel opzichten gunstig,…
Gadgets voor de iPhone van AppleGadgets voor de iPhone van AppleDe iPhone is een enorm populaire telefoon die meer mogelijkheden heeft dan alleen maar bellen. Buiten het bellen om kan…
Geschiedenis van radio: Hilversum 3 naar 3 FMGeschiedenis van radio: Hilversum 3 naar 3 FMOp 11 oktober 1965 begon men met de uitzendingen van Hilversum 3. De zender werd opgericht toen het publieke bestel door…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Repetitiewerk
  • https://www.klein.nl/beeld-geluid/hifi/wekkerradio

Reageer op het artikel "Wekkerradio’s en de verschillende wekfuncties"

Reactie

Willeke Govaarts, 23-08-2016 11:59 #1
Nog steeds vind ik het heerlijk om door het geluid van de vogels buiten gewekt te worden, al beginnen ze in de zomermaanden soms een beetje vroeg. Nadeel is dan wel dat ze me steeds weer in slaap zingen en daarom word ik het liefst op de normale tijd gewekt door mijn favoriete radiozender.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 09-04-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!