InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Satelliet tv in het buitenland

Satelliet tv in het buitenland

Of we nu voor werk, voor vakantie, voor een studie of dat we gewoon een tweede huis hebben in het buitenland, een ding hebben we allemaal gemeen: we schijnen niet zonder tv te kunnen. De enige mogelijkheid om de Nederlandse publieke en commerciële tv zenders te ontvangen op je vakantiebestemming of in het buitenland, binnen Europa, is via satelliet tv. Buiten Europa zijn de Nederlanders aangewezen op BVN.

Geregistreerde tv en satelliet installatie bedrijf

Een geregistreerde tv en satelliet installatie bedrijf inschakelen dat de juiste apparatuur heeft is een absolute must! Zij installeren de schotelantenne en richten de antenne op de juiste satellietpositie.

Positie schotelantenne naar de satelliet moet altijd vrij van obstakels zijn!

Geen struik, boom, plant, laat staan een gedeelte van een gebouw zou tussen de geplaatste schotelantenne en de satelliet moeten zijn! De positie van de schotelantenne naar de satelliet moet altijd absoluut vrij van obstakels zijn! Een klein obstakel betekend verlies van het signaal, zelfs een totaal verlies van het signaal! Houd daar rekening mee als je zelf een schotelantenne gaat plaatsten! Denk ook aan die pasgeplante jonge boom, als hij volgroeid is, blokkeert hij dan het satellietsignaal? Ook boombladeren zijn obstakels voor het signaal!

Betaald satelliet tv in West-Europa

Nederlandse satelliet tv kijken via een abonnement is bedoeld voor Nederland. Ontvangst is echter in heel West Europa te verkrijgen. Buiten West-Europa zal er wat (lekkend) signaal zijn, storingen zijn dusdanig groot dat het onmogelijk is om te kijken, vooral tijdens "prime-time" uren. Voor alle nieuwe en nog te lanceren Astra satellieten geldt: het signaal zal sterker zijn binnen West Europa, al het (lekkende) signaal buiten West Europa zal in zijn geheel verdwijnen!

Voor buiten West-Europa is er slechts een goede optie beschikbaar om naar Nederlandse satelliet tv te kijken: de free-to-air Nederlandstalige tv zender BVN.

Meer informatie over BVN is te vinden in het volgend artikel: BVN de Nederlandstalige publieke tv zender in het buitenland..

Activeren van je abonnementskaart/smartcard

Het installatiebedrijf kan niet de door jouw aangeschafte satellietabonnement activeren! Alle Nederlandse betaal tv kaarten zijn niet “plug-and-play”, ze moeten geactiveerd worden door of een nummer in Nederland te bellen of via internet via de homepage van de aanbieder. Normaliter binnen 60 minuten is de kaart geactiveerd en kan je naar de Nederlandse tv kijken.

Aanschaf van je abonnementskaart/smartcard in het buitenland

Woon je in het buitenland, dan zal je of je familie of je vrienden moeten inschakelen om aan een kaart te komen. Wegens internationale tv-rechten en auteursrechten is verkoop van Nederlandse satelliet tv kaarten verboden in het buitenland. Dit is ook de reden waarom de aanbieder van de abonnementskaarten de signalen heeft moeten coderen. De kaart wordt alleen uitgegeven aan mensen met een Nederlands paspoort. Diegene geeft ook een Nederlands adres op. Diegene die de kaart voor je aanschaft, zal hem ook in Nederland moeten activeren door een Nederlands telefoonnummer te bellen. Op dit opgegeven adres komt de rekening voor de registratie van de kaart (eenmalig) en de rekening voor het abonnement. Betaling dient gedaan te worden via een Nederlands bankrekeningnummer.

Laat de kaart/smartcard altijd in de satellietontvanger zitten!

Je abonnementskaart is een plastic kaart, te vergelijken met een bankpasje, dat je in je satellietontvanger moet stoppen. Zodra de kaart is geactiveerd staat de kaart in verbinding met de Astra satelliet. Laat de satellietontvanger met de kaart erin altijd op de stand-by stand staan. Als de Astra satelliet een te lange periode geen verbinding kan maken met je kaart, wordt de kaart gedeactiveerd!

Astra3B satelliet

Wegens het ruimtegebrek op de Astra satelliet 19.2 graden oost (Waar de Nederlandse publieke en commerciele tv zenders zitten), is SES Astra Luxemburg begonnen met de Astra 23.5 graden oost satelliet (Waar de Nederlandse regionale en alle HD tv zenders op zitten). Een totaal nieuwe satelliet, de Astra3B wordt eind 2009 gelanceerd en zal de positie op 23.5 moeten gaan versterken. Nieuwe tv zenders zullen vermoedelijk laagdrempelig kunnen instappen in de Astra 23.5 satelliet.
Opgelet: Dit is niet de abonnementsaanbieder, maar SES Astra Luxemburg zelf, die met ruimtegebrek op de satelliet Astra 19.2 te kampen heeft!!

Footprints:

De Nederlandse publieke en commerciële tv-zenders en radiokanalen zenden hun signaal naar de satelliet. De satelliet stuurt deze signalen terug naar een bepaald gebied op aarde. Het signaal is het sterkst in het midden van dit gebied. Het signaal wordt zwakker hoe dichter we ons bij de rand van dit gebied bevinden. Dit gebied op aarde waar de signalen van een satelliet zijn te ontvangen heet een “footprint”.

Indicatie welke maat schotelantenne

De footprint van een Astra satelliet beslaat een groter gebied dan alleen Nederland. Landen als Ierland, het zuiden van Portugal, het zuiden van Italië en het zuiden van Spanje vallen in de buitenste ringen van de footprint van de Astra satelliet. In deze gebieden is het noodzakelijk een grotere maat schotelantenne aan te schaffen om alsnog naar de Nederlandse publieke en commerciële tv zender te kunnen kijken, aangezien in de buitenste randen van de footprint de signalen van de satelliet zwakker zijn. De satelliet signalen aan de buitenste rand van de footprint staan onder grote invloed van allerlei stoorzenders! Het is, helaas, een gebruikelijk beeld als je in de buitenste rand bevindt dat beeld pixeld en/of het geluid wegvalt, vooral tijdens “prime-time” uren!

Het handige van die footprints is, dat ze een indicatie aangeven welke minimale maat schotelantenne je nodig hebt, afhankelijk van de locatie in de footprint. Nogmaals: abonnement betaal tv in het buitenland is goed te ontvangen in West-Europa!

Frequentie

Het komt voor dat er af en toe - noodgedwongen - frequentieveranderingen plaatsvinden. Houd de website goed in de gaten van die tvzenders die gaan veranderen van frequentie en stel de satellietontvanger bij op de juiste frequentie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Britse BBC FTA tv via de Astra satellietBehalve de BBC tv zenders is sinds kort de commerciële Channel4 FTA (ongecodeerd, lees: gratis) te ontvangen op de Engel…
Nederlandse tv ontvangen via de Astra satellietenAanbod van de Nederlandse tv via de ASTRA satellieten 19.2º en de 23.5º Oost is enorm. Keuze tussen free to air, gratis,…
Professionele satelliet installatie: Astra service dealerProfessionele satelliet installatie: Astra service dealerOp zoek naar een professionele satelliet installatie specialist die alles weet over digitale tv en radio via de satellie…
Astra satellietenAstra satellietenEigenaar van de Astra satellieten is SES ASTRA in Luxemburg van de SES groep. De SES groep is het grootste, beursgenotee…
Satellietontvanger DreamboxSatellietontvanger DreamboxWat is het grote voordeel van de digitale satellietontvanger Dreambox? Wat is een satellietontvanger en wat doet hij? Wa…
Bronnen en referenties
  • http://www.ses-astra.com/landingPage/nl/index.php
  • www.canaldigitaal.nl
  • www.tvvlaanderen.be
  • http://www.bvn.tv/

Reageer op het artikel "Satelliet tv in het buitenland"

Reacties

Tina de Wit, 16-07-2016 06:08 #11
Hi, de gegevens die ik hier las zijn van enkele jaren geleden. Ik woon in Queensland in Australie, en heb ik dan nog steeds de Optus B-3 satelliet nodig? eind van dit jaar wil ik dit installeren om BVN te ontvangen…
bij voorbaat mijn dank, ook wil ik dus graag op de hoogte blijven van de nieuwsbrief en reacties.
met vriendelijke groeten
Tina.

Peter Ham, 15-08-2014 15:48 #10
Hallo, tot voor kort kon ik prima de ned. radiozenders in z. frankrijk ontvangen via astra. Nu alleen radio-1 op kanaal 300. De andere kanalen verschijnen als volgt in het rode venster : NL Radio 1 (23), enz. Wat is er gebeurd en wat moet ik doen? Veel dank en vr. groeten, Peter Ham

Piet, 09-02-2014 07:33 #9
Wij kijken ook via dat nltvmee. 8 kanalen, ik zou er wel wel wat meer willen hebben, maar volgens mij zijn ze daar nu mee bezig. We hadden wat problemen met de site in chrome, maar dat schijnt aan chrome te liggen want in Firefox werkt alles weer perfect. Ze zijn ook bezig aan zon doos die je dan aan de tv kunt koppelen. Dat zou helemaal een uitkomst zijn!

Peter, 09-07-2013 15:26 #8
Kwam toevallig dit artikel tegen…

Wij ontvangen Nederlandse televisie online via NLTVMee. Op dit moment erg leuk voor de tour de france met Nederlands commentaar.

Werkt allemaal via het web en wij zijn er tevreden mee. Alles totaal zijn er 7 Nederlandse zenders. Misschien kan iemand er zijn voordeel mee doen?

Maha, 19-03-2013 21:43 #7
Ik wil graag Nederlandse zenders ontvangen in Jordanië. Nu is de smartcard misschien een oplossing maar +_ 4 jaar geleden had ik ook een abonnement bij jullie en een smartcard maar ik had geen beeld. Wat raden jullie me nu aan?

Ron van Drunen, 30-11-2011 11:51 #6
Ik woon in Frankrijk, omgeving Bordeuax, en heb uitstekend beeld HD TV alleen niet het HD-pakket wat mij is aangeboden door canaldigitaal. Van alles geprobeerd. nieuwe lnb (gemakkelijk te monteren op de positie van de astra 19.2) nieuwe decoder, nieuwe kabels en de schotel in allerlei standen maar geen astra 23.5. Tot vervelens toe allerlei testjes gedaan en een vermogen verbeld naar NL.
Nu is mijn vraag of de Duitse HD zenders, die ik wel HD kan ontvangen, ook via de astra 23.5 worden uit gezonden? Dan ligt het probleem bij Canaldigetaal… Ik weet het niet

D. Durand, 09-10-2011 15:48 #5
Gebruik al jaren Satelliet TV op vakantie in het buitenland heb ooit een kaart
gehad van heel Europa met grades erop vond ik wel makkelijk maar is nuversleten,
waar kan ik die ergens vandaan halen.
bij voorbaat mijn dank.

Pascal, 07-09-2010 12:11 #4
Hallo,
Ik ben momenteel woonachtig in Noorwegen en zou hier graag Nederlandse TV willen ontvangen. Kan iemand mij vertellen hoe en wat ik hiervoor allemaal moet regelen?
Alvast bedankt voor de moeite.
Groet Pascal

Ilse, 03-07-2010 14:14 #3
Beste redacteur, wij ontvangen al een aantal jaren per satelliet Nederlandse TV in het buitenland, met een Canal Digitaal abonnement via familie in Nederland, maar we zijn er nooit zeker van geweest of dit eigenlijk verboden is of dat het gewoon mag? Met vriendelijke groeten… Reactie infoteur, 07-07-2010
Beste Ilse,

Ondanks dat de tv rechten in Nederland betaald worden, schijnt het toch echt verboden te zijn! Niet alleen Nederland, maar heel Europa heeft ditzelfde probleem.
Hier in Spanje (namens Digital Plus) is vorig jaar een grote "razia" geweest op engelsen met hun SKY tv kaart.
Het Europarlement schenkt zo af en toe aandacht aan dit euvel, maar tot nu toe zonder bevredigend resultaat.

Met vriendelijke groet, Roberta

Gudrun Wilsterman, 30-01-2010 19:11 #2
Beste redacteur. om welke kaart gaat het hier, en hoe kan ik deze laten bestellen. wat is de naam van deze kaart. kan dit via internet besteld worden? hheel erg bedankt voor de info. Reactie infoteur, 01-02-2010
Beste Gudrun Wilsterman,

Het gaat om de Canal Digitaal kaarten, bestellen via de volgende link, met vermelding van verkooppunten:

http://www.canaldigitaal.nl/

Mocht je in het buitenland zitten, zou ik de kaart in NL via familie en/of vrienden laten regelen. NLse Canal Digitaal zijn hier en daar in het buitenland te verkrijgen, maar tegen ongelooflijke prijzen.

En met een link hoe de NLse Canal Digitaal kaarten werken met de 2 verschillende Astra satellieten:

http://electronica.infonu.nl/multimedia/22224-nederlandse-tv-ontvangen-via-de-astra-satellieten.html

Met vriendelijke groet, Roberta

Kees Bouwman, 30-10-2009 10:13 #1
Ik woon in midden Polen (omgeving Torun) en ontvang met een Astra schotel (19,3) BVN. Kan ik met een kaart Ned 1, 2,en 3 ontvangen. Waar kan ik die (laten) kopen? Bij voorbaat dank voor informatie. Reactie infoteur, 06-11-2009
Beste Kees Bouwman,
Zelf laat ik mijn kaarten uit Nederland halen door mijn familie. Zij betalen daar, zij zetten de kaart op hun naam en zij gebruiken hun Nederlands adres en hun Nederlands paspoort als indificatie.

Er zijn mogelijkheden om de kaarten ook op een andere manier te krijgen, er zit bijvoorbeeld een kaartboertje in Frankrijk (via google op te zoeken) maar daar betaal je echt de hoofdprijs voor!

Als het even kan, raad ik je van harte aan om de tv kaarten in Nederland door familie en/of vrienden te laten regelen.

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 08-04-2011
Gepubliceerd: 24-06-2008
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 11
Schrijf mee!