InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Uw Blu-ray speler regiovrij maken

Uw Blu-ray speler regiovrij maken

Uw Blu-ray speler regiovrij maken Nu Blu-ray de officiële opvolger van de dvd is vindt deze steeds vaker de weg naar de huiskamer. Het kan voorkomen dat u een keer een blu-ray disk in met de verkeerde regiocode heeft gekocht. Zonde? Nee. Er zijn namelijk verschillende manieren om deze disc alsnog af te kunnen spelen. Hoe u dat voor elkaar krijgt leest u hier.
Regio verdeling bij Blu-ray
Regio verdeling bij Blu-ray

Wat zijn regiocodes?

Regiocodes zijn, net als bij dvd, ontwikkeld omdat films en series niet over de hele wereld dezelfde release datum hebben. Door middel van regiocodes te gebruiken wordt de markt niet ondersteboven gegooid (blu-ray eerder te krijgen dan dat deze in de bioscoop te zien is).

Bij Blu-ray is de verdeling van regiocodes anders dan bij dvd, namelijk:
  • A/1 > Noord-Amerika, Centraal-Amerika, Zuid-Amerika, Korea, Japan, Taiwan en Zuidoost-Azië.
  • B/2 > Europa, Groenland, Franse overzeese gebieden, Midden-Oosten, Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland.
  • C/3 > China, Rusland, Centraal Azië en Zuid-Azië.

Regiovrij maken (hardwarematig)

De beste optie die u heeft is uw Blu-ray speler regiovrij maken met behulp van codes, zodat alle regio's erop kunnen worden afgespeeld. Het enige nadeel bij deze manier is dat er nog niet veel codes beschikbaar zijn en wanneer ze wel beschikbaar zijn, werken ze meestal alleen voor het regiovrij maken van de dvd afspeelfunctie.
  • Ga naar http://www.videohelp.com/dvdhacks en zoek op uw Blu-ray speler model. Mocht er geen code beschikbaar zijn kunt u altijd nog op google zoeken met: blu-ray uw model hack.
  • Wanneer u de juiste manier heeft gevonden voor uw speler voert u deze uit.
  • Als alles goed is gegaan kunt u nu Blu-ray disks bekijken van iedere regiocode.

Regiovrij maken (softwarematig)

Mocht u geen code kunnen vinden voor uw speler dan kunt u altijd nog softwarematig de regiocode verwijderen. Hier heeft u wel een Blu-ray brander in uw computer, een lege Blu-ray disk en de software: DumpHD en Blu-ray Region Code Remover.
  • Download DumpHD.
  • Start het programma (DumpHD.jar), selecteer bij Source de originele disk en bij Destination de locatie waar je de Blu-ray disk wilt opslaan.
  • Klik Dump.
  • Als DumpHD klaar is kunt u Blu-ray Region Code Remover downloaden.
  • Start het programma en klik op ... achter Folder. Selecteer nu de map waar u zojuist de Blu-ray disk heeft opgeslagen.
  • Zorg dat Blu-ray Region Code is aangevinkt. Kies vervolgens de juiste regio van de originele disk.
  • Klik vervolgens op start om de regiocode te verwijderen.
  • Brand de aangepaste bestanden met uw favoriete brand programma.
© 2011 - 2014 Waarten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uw dvd-speler regiovrij makenUw dvd-speler regiovrij makenTegenwoordig wordt dvd's op internet bestellen steeds makkelijker. En dan kan het wel eens zo zijn dat u een dvd heeft g…
Waar moet u opletten als u een MP3 speler koopt?Waar moet u opletten als u een MP3 speler koopt?Een MP3 speler kan uw oren beschadigen. Al met 100 decibel kan de speler blijvende schade aanbrengen, als u het 30 minut…
MP3-spelers: wat zijn het precies?MP3-spelers: wat zijn het precies?Iedereen heeft er wel eens een gezien, gehoord, aangeraakt of zelf gekocht: de MP3-speler. De grote rage van 2007 is sne…
Mp4 spelers: wat zijn het precies?Mp4 spelers: wat zijn het precies?Een nog niet zo heel lange tijd geleden werd de mp3 speler bekend. De IPod is daar een erg goed voorbeeld van. Iedereen…
Wat kun je met een MP4/MP5-speler?Een mp4-speler is een apparaat waarop je digitale informatie kunt opslaan. Deze informatie kan spelletjes, films en muzi…

Reageer op het artikel "Uw Blu-ray speler regiovrij maken"

Reacties

Elka, 12-05-2013 11:42 #2
Ik probeer mijn Sony BDV-EF620 regiovrij te maken. Met geen van uw tips kan ik uit de voeten (model onvindbaar, speler heeft geen brander, heb geen universele asb, etc). Wat rest mij nog?

Robert Nagtzaan, 18-06-2012 16:35 #1
Ik ben in het bezit van een Teufel impaq 310 home cinema. Helaas is de blu-ray speler regiogebonden. Heeft iemand enig idee hoe ik deze speler regiovrij kan maken? Alvast dank voor de tips. Robert.

Infoteur: Waarten
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 2
Schrijf mee!