InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Uitleg HDMI splitter en HDMI schakelaar

Uitleg HDMI splitter en HDMI schakelaar

Wat heeft u nodig? Een HDMI splitter of een HDMI schakelaar? Het zijn beiden kleine kastjes met wat electronica waarop u meerdere HDMI kabels kan aansluiten. Om de verwarring groter te maken wordt een splitter ook wel een verdeler genoemd. Met deze uitleg worden de verschillen duidelijk.
Moderne digitale beeldbronnen, als bijvoorbeeld digitale TV ontvangers en DVD/blue-ray speler, hebben een HDMI aansluiting om deze met een bijbehorende kabel aan te sluiten op een digitale LCD of plasma televisie. Meer informatie over HDMI en kabel kunt u hier lezen.

Met zowel HDMI splitters als HDMI schakelaars kunt u meerdere apparaten die beschikken over HDMI aansluitingen met elkaar verbinden. Meestal zijn het eenvoudige kastjes met een aantal female HDMI connectoren waarop u standaard HDMI kabels (male connectoren) kunt aansluiten. Er zit echter een belangrijk verschil in de werking van een splitter en een schakelaar!

HDMI splitter, ook wel verdeler genoemd

Via een HDMI splitter kunt u een enkele HDMI uitgang, bijvoorbeeld van een DVD speler, aansluiten op meerdere HDMI ingangen. Hiermee is het dus mogelijk om bijvoorbeeld dezelfde film gelijktijdig op meerdere televisies te tonen.

De eenvoudigste HDMI splitter is de 2 poorts splitter. De naam zegt het al. Deze beschikt over 2 uitgangen waarop het HDMI signaal, afkomstig van de bron, aangesloten op de ingangspoort, gelijktijdig wordt weergegeven. Heeft u aan 2 uitgangen niet voldoende dan kunt u kiezen voor een 4 poorts of zelfs 8 of 16 poorts splitter.

Let bij aankoop van een splitter goed op de specificaties en of deze geschikt is voor weergaven van de door u gewenste resolutie bijvoorbeeld HD 720p/1080i/1080P. Voor 3D heeft u bijvoorbeeld een splitter nodig die werkt met de nieuwste HDMI 1.4 standaard.

HDMI schakelaar (switch)

De HDMI schakelaar doet precies het omgekeerde. U kunt meerdere HDMI bronnen aansluiten op een enkele HDMI ingang. Wat oudere televisies hebben vaak slechts een enkele HDMI ingang. Met een HDMI schakelaar kunt u dan alsnog uw DVD speler en digitale TV ontvanger aansluiten zonder dat u steeds kabels hoeft te verwisselen.

Er zijn HDMI schakelaars te vinden met 2 en meer poorten. Via een knopje(s) op de schakelaar kiest u welke ingang op dat moment wordt weergegeven op de uitgang. Er zijn ook schakelaars die een afstandsbediening hebben en automatisch kunnen schakelen. Dit laatste kan erg handig zijn. De HDMI schakelaar kijkt dan zelf of u de DVD speler of de TV ontvanger heeft aanzet om deze vervolgens automatisch door te schakelen naar de televisie. Op deze manier heeft u er geen omkijken meer naar.

HDMI matrixschakelaar

Naast de al genoemde splitter en schakelaar zijn er ook nog speciale matrixschakelaars verkrijgbaar. Dit is eigenlijk een combinatie van de eerder genoemde splitter en schakelaar. Een 4x4 matrixschakelaar heeft bijvoorbeeld 4 ingangen en 4 uitgangen welke u naar wens onderling kan schakelen. Een matrixschakelaar kost echter al snel het tienvoudige van een eenvoudig splitter of schakelaar en is haast nooit nodig in normale huis, tuin en keuken toepassingen.
© 2012 - 2017 Fluffy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Nokia N8 smartphoneDe Nokia N8 smartphoneDe Nokia N8 is het in 2010 gelanceerde topmodel van de Finse telefoongigant. Met een supersnel besturingssysteem Symbian…
HDMI kabel en aansluitingWat is een HDMI aansluiting? Welke HDMI kabel kopen? HDMI is de moderne aansluit standaard voor de digitale overdracht v…
Een LCD- of Plasma TV aansluitenDe goede oude beeldbuis met alleen een stroomkabel, een aansluiting voor antenne en een scartaansluiting, is al lang ach…
Voor overal en Altijd - Samsung SMX-K40 CamcorderVoor overal en Altijd - Samsung SMX-K40 CamcorderStandard Definition (SD) camcorders zijn nog altijd erg populair. Niet zo gek, want ze zijn behalve betaalbaar zeer bree…
Mediaspeler Western Digital WD Elements Play 1TBMediaspeler Western Digital WD Elements Play 1TBWestern Digital WD Elements Play is een mediaspeler die gebruikt kan worden voor het afspelen van muziek en video's en h…

Reageer op het artikel "Uitleg HDMI splitter en HDMI schakelaar"

Reacties

Conny, 12-01-2017 11:49 #7
Beste lezer,

Ik heb een nieuwe led tv gekocht met 2 HDMI aansluitingen.
Maar ik heb 3 apparaten om aan te sluiten:
- soundbox met HDMI-ARC heb ik aangesloten op de speciale HDMI aansluiting.
- KPN Interactieve TV ontvanger
- Apple TV

Hoe kan ik dit het beste regelen? Met een switch voor de KPN en de Apple TV of moet ik toch een splitter kopen?

Ik hoor het graag van u.

Mvg
Conny

Tom, 30-06-2016 07:58 #6
Precies de uitleg die ik nodig had. Hartelijk dank, helder uitgelegd ook.

A. Reijnders, 23-07-2015 13:33 #5
Goede uitleg, ik heb hem op tijd onder ogen gekregen!
Ik dacht dat ik een splitter nodig had maar dat moet dus een schakelaar zijn.
Bedankt voor de informatie.

J. Meulensteen, 03-01-2015 16:49 #4
Ik beschik over een SAT-receiver, een opname apparaat en een tv, m.u.v van de tv hebben alle één HDMI aansluiting. Ik wil vanaf de SAT-receiver een programma opnemen maar ook, indien er niets opgenomen, wordt normaal kunnen tv kijken. Welke HDMI splitter of schakelaar moet ik aanschaffen?

2e vraag; Indien ik een HDMI kabel gebruik is het dan nog mogelijk om op dit zelfde apparaat een z.g. scard kabel te gebruiken of schakelt de HDMI verbinding alle ander verbindingen uit?

R. Snippe, 22-12-2014 10:43 #3
Bij het verdelen van een HDMI signaal uit een mini Mac naar verschillende apparaten (bv. monitor en beamer of 2 verschillende types beamer) lukt het niet om op allebei tegelijk beeld te krijgen. Wat is hier het probleem?

Y. Metselaar, 07-11-2014 12:20 #2
Je ziet HDMI schakelaars met of zonder versterkingsfunctie. Daarbij ook een redelijk prijsverschil.
Mijn vraag is; wat doet een versterkingsfunctie (of niet) bij een HDMI schakelaar? Is het nuttig om dat erbij te hebben? Reactie infoteur, 10-11-2014
De versterkingsfunctie versterkt de HDMI signalen in de kabel, zorgt voor voldoende signaal niveau met langere kabels. Er zijn voor dat doel ook losse HDMI versterkers verkrijgbaar.
Als het goed werkt zonder versterker dan voegt een signaal versterking niets toe, het gaat immers om digitale signalen.

Peter Latul, 03-06-2014 08:39 #1
Duidelijke uitleg; nu weet ik dat ik een switch moet kopen ipv een splitter.

Bedankt!

Infoteur: Fluffy
Gepubliceerd: 20-01-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 7
Schrijf mee!