Extra garantie is weggegooid geld
Winkeliers die elektronica verkopen proberen extra geld te verdienen door extra garantie te verkopen naast de geldende garantie. Aan deze verzekeringen wordt fors verdiend door de winkeliers en neemt discussie weg bij gebreken aan het product.
Bij het kopen van dure elektronica wil de verkoper het laten overkomen dat u gek bent dat u niet een extra verzekering afsluit. Dit is een aanvulling op de op het product geldende garantie en zorgt voor vervanging en reparatie van het product nadat de reguliere garantieperiode verlopen is. Als extra verkoopargument is de eerste maand of zelfs de eerste twee maanden gratis en vervolgens gaat u maandelijks betalen voor deze garantie. De verzekering is over het algemeen maandelijks opzegbaar, maar in de hoop dat u de verzekering ongemerkt jaren laat doorlopen.
Standaard garantie garandeert een werkend product
De winkelier is verplicht om een deugdelijk product te verkopen. Dat geldt niet alleen voor het moment van verkoop, maar gedurende een gemiddeld te verwachten levensduur van het product. Het gaat hierbij om wat gangbaar is. Een laptop zit mogelijk slechts een garantie op voor een periode van één jaar, maar u mag na deze periode nog steeds verwachten dat het product blijft werken zoals het zou moeten werken. Na vier jaren kunt u de winkelier waarschijnlijk niet meer aanspreken voor gebreken, want de levensduur van de laptop in drie tot vier jaren. Een wasmachine heeft een hogere levensverwachting. Een wasmachine moet na vier jaren nog steeds naar behoren blijven werken.
Is het noodzakelijk om extra garantie te kopen naast de verplichte garantie?
De extra garantie dekt in veel gevallen ook schade die door eigen toedoen is ontstaan. Hierin gaan ze een stapje verder dan de standaard garantie. Indien u de hoogte van de maandelijkse premie hierin meeneemt is het niet raadzaam om een dergelijke verzekering af te sluiten. In bepaalde gevallen heeft de verzekering een toegevoegde waarde, maar de premie is te hoog naar verhouding tot het risico.
De extra garantie biedt de winkelier extra inkomsten en een ontsnappingsroute
De winkeliers bieden de extra garantie niet aan in belang van de klant. Het is een eenvoudige manier om extra omzet te genereren. De verkopers worden erop gestuurd om zoveel mogelijk van deze verzekeringen aan de klanten te verkopen. Het is een leuke bijverdienste voor de winkelier en het biedt de winkelier een ontsnappingsroute bij discussie of iets wel of niet onder de garantie valt. Bij een gebrek hoeft er geen discussie gevoerd te worden over de garantievoorwaarden, want valt het niet onder de standaard garantie, dan is het gebrek waarschijnlijk wel te claimen op de extra garantie verzekering.
Waarom een extra verzekering afsluiten
Wij zijn altijd op zoek naar zekerheden. Door een extra garantie verzekering af te sluiten krijgen wij zekerheid dat wij geen kosten hoeven te betalen bij een gebrek. Het feit dat wij daar naar verhouding wel een erg hoge premie voor moeten betalen speelt een mindere rol. Het feit dat de verzekering maandelijks beëindigd kan worden is een extra stimulans om de verzekering af te sluiten. Voordat u een dergelijke verzekering gaat afsluiten, moet u voor uzelf op een rijtje zetten wat de toegevoegde waarde van de verzekering is en onder welke voorwaarden u kunt claimen. De kans is groot dat u de verzekering vervolgens niet gaat afsluiten.