InfoNu.nl > Electronica > Diversen > CD-spelers: werking, afspelen, geluidskwaliteit en aankoop

CD-spelers: werking, afspelen, geluidskwaliteit en aankoop

CD-spelers: werking, afspelen, geluidskwaliteit en aankoop Zeg tegen een fervente beluisteraar van cd’s niet dat een cd-speler uit de tijd is. Voor velen gaat er nog steeds niets boven muziek beluisteren via een cd-speler. Die luisteraars zijn een soort tegenhangers van degenen die grammofoonplaten nog steeds het einde vinden. Zoals de cd-speler de platenspeler nooit helemaal heeft kunnen verdringen zal waarschijnlijk ook nooit de cd-speler worden verdrongen. Cd-luisteraars zweren bij de kwaliteit van hun vertrouwde schijven en gunnen de handel daarin ook wat.

Digitale gegevens converteren in cd-speler

Een cd bevat digitale gegevens die omgezet moeten worden naar geluiden. Dat gebeurt in een cd-speler meestal door middel van een zogenaamde D/A-Converter die converteert van dialoog naar analoog. Na dit omzetten worden de analoge signalen naar een versterker gestuurd die ze weer doorstuurt naar één of meer luidsprekers. Er zijn echter ook cd-spelers die een digitale uitgang hebben welke de digitale signalen kunnen overdragen naar andere digitale componenten. De overbrenging van digitaal naar digitaal heeft minder kwaliteitsverlies dan van digitaal naar analoog.

Afspelen van soorten cd’s en mp3 in cd-speler

Nagenoeg alle cd-spelers kunnen zowel cd-r's en cd-rw’s afspelen. Een cd-r (compact disc-recordable) is een optische schijf die alleen eenmalig kan worden beschreven maar daarna vele malen kan worden afgespeeld. Een cd-rw kan steeds opnieuw worden beschreven en afgespeeld. Een aantal cd-spelers kan daarnaast ook mp3-bestanden afspelen. Een mp3-bestand heeft veel minder opslag omdat het geluid is gecomprimeerd. Dat comprimeren gebeurt door geluiden weg te laten die moeilijk te horen zijn. Een voorbeeld is dat een zachte toon naast een harde uitgefilterd wordt omdat hij toch nauwelijks hoorbaar is. Door de verminderde opslag kunnen wel veel meer bestanden op een cd worden gebrand maar de geluidskwaliteit vermindert er door.

Hoge geluidskwaliteit met sacd

Ook kunnen soms op een cd-speler zogenaamde sacd’s worden afgespeeld. Een sacd (Super Audio Compact Disc) is eigenlijk een dvd-schijf die alleen geluid kan weergeven. Omdat de schijf meer opslagmogelijkheden heeft kan hij gebruikt worden om een hogere geluidskwaliteit te bereiken. Afspelen van sacd met een gewone cd-speler kan echter alleen met hybride schijfjes die daar speciaal geschikt voor zijn gemaakt. In andere gevallen is een speciale sacd-speler nodig en ook alleen dan kan van de hoge geluidskwaliteit worden genoten. De prijs van een sacd-speler ligt wel aanzienlijk hoger dan van een gewone cd-speler.

Minder kwaliteit met dvd-speler

Een cd afspelen op een dvd-speler is ook mogelijk maar heeft meestal niet die kwaliteit van het afspelen op een cd-speler. Het voordeel is wel dat er slechts één apparaat nodig is voor zowel het luisteren naar muziek als het bekijken van films.

Cd-spelers in combinatie met andere audioapparatuur

Een cd-speler wordt vaak gecombineerd met andere audioapparatuur. In veel gevallen betreft dat een combinatie met een radio en ook is een cd-speler onderdeel van een compleet stereoset. En natuurlijk beschikt elke pc in de regel over een cd-speler en veel audioapparatuur in auto’s eveneens.

Soundmachine

Zo zijn er cd-spelers gecombineerd met een radio, vaak soundmachine genoemd. De extra functies die soundmachines soms hebben zijn bij velen zeer welkom. Zo’n extra functie kan bijvoorbeeld shuffle/herhalen zijn. Met die functie wordt de muziek niet steeds in dezelfde volgorde afgespeeld maar willekeurig. Weer een andere functie is de Bass Boost waarbij met één druk op een knop de bas sterk op de voorgrond treedt. Ook is het mogelijk om twintig favoriete cd-nummers te programmeren en juist wél in een gewenste volgorde af te spelen.

Stereoset

CD-spelers maken ook meestal onderdeel uit van stereosets waarbij soms ook extra mogelijkheden aanwezig zijn zoals bijvoorbeeld de aansluitmogelijkheid van een coax-kabel voor de radio. Ook kan zo’n set een wekfunctie hebben en de mogelijkheid om apparatuur via usb aan te sluiten. Een overzicht van de kenmerken van een stereoset is bijvoorbeeld:
  • Afstandsbediening
  • AUX Ingang (3,5mm)
  • Bass Reflex
  • CD-speler
  • CD-wekker
  • Muziekvermogen van 30watt
  • Radio met coax (kabel) aansluiting
  • Radio wekker
  • Sleeptimer
  • Twintig voorkeurzenders
  • USB aansluiting
  • USB Wekker

Goede adviezen bij aankoop

Naast losse cd-spelers zijn er zeer veel apparaten verkrijgbaar van verschillende merken waarin een cd-speler is verwerkt. Ook is er ruime keuze in diverse prijsklassen. Omdat in een grote audiozaak soms door de bomen het bos niet meer kan worden gezien is bij de aankoop een goed advies wel belangrijk. Voorinformatie opdoen via speurwerk op internet is ook een goede actie.

Angst voor verdwijnen van cd-speler

Bij alle nieuwe ontwikkelingen is het niet duidelijk of de cd-speler geleverd blijft worden. Diezelfde vrees over het verdwijnen van de platenspeler is echter voor niets geweest want die wordt ook nog steeds geleverd. Velen hopen dat het met de cd-speler hetzelfde zal gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Muziek oefenen of meespelen met een dj-cd-spelerMuziek oefenen of meespelen met een dj-cd-spelerWat als je op je muziekinstrument wilt meespelen met cd of mp3, maar het tempo ligt te hoog? Of als je worstelt met een…
Wat kun je met een MP4/MP5-speler?Een mp4-speler is een apparaat waarop je digitale informatie kunt opslaan. Deze informatie kan spelletjes, films en muzi…
Tablet of smartphone via Bluetooth op oude audio apparatuurTablet of smartphone via Bluetooth op oude audio apparatuurBluetooth is ene handige manier om op korte afstanden data of audio over te brengen. Populair voor head-sets en car-kits…
Van analoog naar digitaalBijna alle machines werken met signalen. Een binair signaal of een digitaal signaal, maar hoe weet een machine nu wannee…
Formaten en kwaliteit gedownloade filmEen vaak voorkomend probleem is dat de kwaliteit van een gedownloade film tegenvalt of dat het bestand niet afgespeeld k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WerbeFabrik, Pixabay
  • http://www.kieskeurig.nl/cd-speler/informatie
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Cd-speler
  • http://www.consumentenbond.nl/miniset/kooptips/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Super_audio_compact_disc

Reageer op het artikel "CD-spelers: werking, afspelen, geluidskwaliteit en aankoop"

Reactie

Paul Kirchhoof, 16-04-2016 12:53 #1
Het artikel barst van de algemeenheden en gaat er zonder onderbouwing van uit dat de opslag en weergave van muziek middels CD's superieur is. Dat standpunt is inmiddels achterhaald. De CD zoals die door Philips is ontwikkeld kent duidelijke beperkingen.
De sample frequentie is feitelijk te laag. Een hogere sample frequentie was bij de invoering van de CD technisch niet haalbaar. Bij de CD gingen de ontwikkelaars er vanuit het gehoor geen frequenties boven 20.000 Herz kan waarnemen.

Om de toen gebruikte samplefrequentie van 44,1 kHz mogelijk te maken moest in het audiosignaal een stijl filter gebruikt worden dat alle frequenties boven 20 kHz in de muziek volledig onderdrukt. Een dergelijk geeft duidelijk waarneembare invloed op de kwaliteit van het audiosignaal dat opgeslagen en afgetast wordt.

Voor professionele toepassingen werd de sample frequentie later verhoogd naar 192 kHz.
Mede door deze beperkingen is er nog steeds een levendige markt voor muziek op vinyl.

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 03-12-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!