InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Komt de langspeelplaat terug?

Komt de langspeelplaat terug?

Komt de langspeelplaat terug? De letters LP roepen meteen een associatie op met het woord langspeelplaat. Bij de letters CD is het heel moeilijk de eigenlijke betekenis van die letters meteen op te lepelen. Een LP is verpakt in een prachtige hoes waar enorm veel zorg aan is besteed. Een CD zit menigmaal in een doosje zonder enige herkenning, omdat de muziek die op het schijfje staat gedownload is. Maar de glorietijd van de LP is al lang voorbij. Toch is er weer een hernieuwde belangstelling voor de grammofoonplaat waar te nemen.

Overslaande LP

Sommige creatievelingen hebben kans gezien een eigen CD plakplaatje te maken maar meestal zijn alleen de belangrijkste gegevens met een speciale schrijfstift op het schijfje genoteerd. De handeling om een LP af te spelen is bijna een ritueel terwijl een CD in een niet tot de verbeelding sprekende computerkast of CD-speler wordt gestopt en er daarna feilloos een bepaald nummer kan worden gekozen. Is het dat waarom de vinylplaat terugkomt? Of is het de spanning en de onvoorspelbaarheid dat de LP plaat plotseling kan haperen of kan overslaan als er te enthousiast op de muziek wordt meegedanst?

Ontwikkeling van de grammofoonplaat

Ooit werd de grammofoonplaat ontwikkeld door Emile Berliner (1858-1929). Voor zijn tijd werden cilinders (wasrollen e.d.) gebruikt als geluidsdragers. Emile Berliner was een Duits-Amerikaanse elektrotechnicus en uitvinder. Hij emigreerde in 1870 naar de Verenigde Staten. Bij de Bell Telephone Company verbeterde hij de Edison's microfoon en de fonograaf waardoor de geluidsweergavetechniek sterk werd verbeterd. De fonograafrol werd vervangen door een platte plaat met groeven in spiraalvorm. Daardoor werden de geluidsgolven niet meer verticaal maar horizontaal in het zogenoemde Berlinerschrift geregistreerd.

Platenperserij draait weer volop

De vinylplaat wordt al jarenlang aangeboden op rommelmarkten. Alleen diskjockeys gebruiken ze nog regelmatig om speciale effecten te bereiken. Het grote voordeel is dat een LP direct te manipuleren is. En nu plotseling, daar is ie weer. Veel wat eerst op CDís stond verschijnt weer op vinyl. De enig overgebleven platenperserij in Haarlem draait weer volop. Volgens veel mensen klinkt vinyl warmer dan een CD. Maar daarbij speelt de goede of slechte kwaliteit van de installatie natuurlijk een rol. En uiteraard de persoonlijke beleving van de luisteraar.

Teken van respect

In de jaren tachtig leek de CD een uitkomst voor een aantal dingen. Je hoefde niet meer zo op te letten om krassen te voorkomen.
Elke twintig minuten de plaatkant wisselen was niet meer nodig. Met een LP was je bijna gedwongen de hele plaatkant af te luisteren in de volgorde zoals de makers dat bedoelden.

Velen die hun oude LPís verkochten doen nu alle moeite die weer terug te kopen. Vooral veertigers en vijftigers richten zich opnieuw op het vinyl. Voor hen heeft de LP een grotere emotionele waarde. Een vijftiger zegt al gauw: ďDe opkomst van de LP is misschien wel te verklaren als een daad van verzet tegen de steeds verder voortschrijdende vluchtigheid van onze samenleving. Het is heel makkelijk even snel een nummer te downloaden. Een LP kopen is een teken van respect." En opvallend is ook dat steeds meer jongeren belangstelling hebben voor het ouderwetse vinyl. Voor hen haalt een boekje bij een CD het niet bij een platenhoes.

LP een bedreiging?

Van bekende artiesten als Elvis Costello, R.E.M. en Madonna worden opnieuw vinylalbums uitgebracht. De verkoop van platenspelers is de afgelopen vier jaar elk jaar opnieuw met 500% gestegen. In de VS zijn het afgelopen jaar 1,3 miljoen langspeelplaten verkocht en dat is 36% meer dan een jaar eerder. De verkoop van CDís liep met 17% achteruit. Toch vormt de LP nog geen bedreiging voor de CD. Weliswaar werden 1.3 miljoen LPís verkocht maar daar staan altijd nog 450 miljoen CDís tegenover.

Gemixed

In de discussie over het verschil tussen digitale en analoge geluidskwaliteit wordt gesteld dat analoge opnamens een waarheidsgetrouwe klank opleveren. Maar sommige nieuwe LPís worden toch echt digitaal opgenomen en gemixed en daarna in analoge vorm verkocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Madonna, the Queen of Pop, de beginjarenOp 16 augustus 2008 is ze vijftig geworden, maar nog steeds kan ze zich meten met de jonge sterren. Madonna veroverde ee…
Hoe Madonna begonDeze artiest is over de hele wereld wel beroemd. Zij het om haar veranderende uiterlijk of omdat ze al jaren meedraait i…
Pick-up, een mooi geluidPick-up, een mooi geluidEen goede pick-up is vanaf 5 euro te koop op Marktplaats. Om een pick-up aan te sluiten heb je enige basiskennis nodig v…
Microtorrent, de torrent downloaderMicrotorrent, de torrent downloaderAls je op zoek bent naar een goede bittorrent client, dus een programma dat torrents download, dan is utorrent de geschi…
Steam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesSteam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesWat is Steam? Steam is een applicatie en digitaal distributie platform, waarmee je online games kunt downloaden en spele…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flups, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Langspeelplaat
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Grammofoonplaat

Reageer op het artikel "Komt de langspeelplaat terug?"

Reacties

Flipper, 02-05-2014 16:49 #2
Niemand schijnt door te hebben- of door te willen hebben, dat als de LP terugkomt, dat alleen maar gebeurd omdat je op een LP niets meer kunt downloaden en branden. Daarbij is ie (ergens logisch wel, geef ik toe) veel duurder dan een lege nog te branden CD. Voor een echte freak, zal de geluidskwaliteit idd. beter kunnen zijn op een LP dan op de CD. Maar voor het gros van de mensen maakt dat niet zoveel uit, en dient het gemak (de CD) de mens. En dus het punt dat je met een "lege" CD op kunt nemen wat je zelf wilt. Daardoor zal de CD toch populairder blijven bij het gros.
Als de CD al gaat verdwijnen zal er eerst een goed alternatief moeten komen cq zijn waar je ook zelf mee op kunt nemen. Zolang dat er nog niet in voldoende mate en kwaliteit is, blijft de CD nog wel even.
Lekker hé stichting Brein (maar uw plan om om moverende redenen de LP weer populair te maken zal niet slagen).
Flipper

Frm, 12-12-2011 01:20 #1
De LP terug? Wel, … is deze eigenlijk ooit weggeweest? Dat digitale makers de boot hebben afgehouden, is iets anders. Ik moet zeggen, … ik heb al mijn LP's nog en zou ze nooit hebben weggedaan. De CD was natuurlijk in de eerste dagen een revolutie, maar al gauw vond ik in de weergave dingen, die mij allesbehalve bevielen. Het ging toen om de pianoklank. De tonen bleven hier langer doorklinken dan natuurlijk. Voorts heb ik eens een keer van een bepaald pianorecital de LP en later dus de CD beluisterd, beide van dezelfde band afkomstig. En ja, … de LP klonk mooi helder, maar wel natuurlijk, de CD echter klonk heel erg OPGEPOETST. Ook blazers hebben hun bezwaren over de klank van hun instrumenten op CD kenbaar gemaakt. Ik vermag weliswaar niet te zeggen, dat dit ALTIJD het geval was met de CD opname. Misschien was het opzettelijk gedaan, om alles nog meer revolutionair te laten klinken, en dat zou dan beter verkopen? Hoe dan ook, terug naar vinyl? Ik ben er nooit vandaan geweest en heb er altijd al de voorkeur aan gegeven. De CD ten spijt.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 07-03-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Uit de tijd
Reacties: 2
Schrijf mee!