InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Wat zijn de voordelen van USB-c t.o.v. USB 2.0?

Wat zijn de voordelen van USB-c t.o.v. USB 2.0?

Wat zijn de voordelen van USB-c t.o.v. USB 2.0? USB-c is de opvolger van de USB 2.0-standaard waarbij één van de grote voordelen is dat je de stekker er niet meer verkeerd om in kan steken. Bij USB-c is de stekker symmetrisch wat het mogelijk maakt om de stekker er op beide manieren in te steken. Ook is de aansluiting kleiner, omdat het de beperkende factor aan het worden was in het proces van het alsmaar dunner en kleiner maken van laptops. De USB-c-connector is tevens ook te gebruiken voor meer toepassingen dan de USB 2.0-variant zoals het opladen van laptops en het vervangen van VGA-, HDMI- en DisplayPort-poorten.

Waar staat USB eigenlijk voor?

USB staat voor Universele Seriële Bus en is een standaard geworden voor het aansluiten van randapparatuur op de computer. Je kunt zo bijvoorbeeld een printer, muis, toetsenbord, USB-stick en muziekinstallatie aansluiten via dezelfde aansluiting. De USB-aansluiting werd in 1996 geïntroduceerd om de langzamere parallelle en seriële poorten te vervangen die tevens grotere aansluitingen hadden en minder connectiviteit. Met behulp van de introductie van de USB-poort konden fabrikanten beginnen met het standaardiseren van aansluitingen waardoor er dus een groot scala aan apparaten is dat aangesloten kan worden. Een voordeel van de USB-poort is dat er een vermogen geleverd kan worden wat het mogelijk maakt om bijvoorbeeld een externe harde schijf aan te sluiten zonder daarvoor een extra voedingsbron te gebruiken.

Wat zijn de voordelen van USB-c?

Met de ontwikkeling van USB-c hebben de ontwerpers in het achterhoofd genomen dat de connector voor nog meer toepassingen bruikbaar zou moeten zijn dan de ouders USB-standaard.

De connector is op twee manieren aan te sluiten

Met de nieuwe USB-c-connector is het mogelijk om de connector op twee manieren in de aansluiting te plaatsen, iets dat één van de ergernissen voorkomt die veel gebruikers hadden bij het aansluiten van de oude connector. Als je niet goed oplet is er een kans van 50% dat de stekker er verkeerd in zit.

Dunner design

De nieuwe USB-aansluiting is dunner gemaakt om ervoor te zorgen dat de connector goed bruikbaar bleef bij de alsmaar dunner wordende laptops en kleiner wordende connectoren. Indien je connector kleiner en dun dunner is heb je namelijk meer ruimte om iets anders te plaatsen op de printplaat. Iets dat bij meerdere van dezelfde connectoren een redelijk verschil kan maken.

Hogere datasnelheden

Eén van de redenen waarom er een hogere datasnelheid nodig is, is om ervoor te zorgen dat steeds meer data in korte tijd van A naar B geschreven kan worden. Stel je voor dat je een snelle harde schijf verbindt met je computer door een langzame USB-poort te gebruiken. De data-overdracht zal dan langzaam gaan terwijl dit veel sneller was gegaan als je gebruik had gemaakt van USB-c wat in theorie een maximale overdrachtssnelheid van 10Gbit/s kan halen.

Meer vermogen

Waar de oude USB-aansluiting een beperkt vermogen had (negen Watt) heeft de nieuwere USB-c-aansluiting de mogelijkheid om een vermogen van honderd Watt bij twintig volt te leveren. Dit kan beide kanten op waardoor het ook mogelijk is om de USB-c-aansluiting te gebruiken om je laptop op te laden. Iets dat er tevens weer voor zorgt dat je minder connectoren hoeft te gebruiken en dus ruimte bespaart. Zo maakt een Macbook er bijvoorbeeld gebruikt van.

Video-uitgang en internet

Waarbij er voor de USB-c een HDMI-, DisplayPort- of VGA-uitgang nodig was om een extern scherm aan te sluiten kan dit met de USB-c-poort door middel van een adapter. Ook het ontbreken van de dikke netwerkaansluiting op Netbooks hoeft geen probleem meer te zijn door gebruik te maken van een adapter.

Backwards compatible

Door de nieuwe USB-connector te gebruiken met behulp van een koppelstukje ben je nog in staat om alle oudere apparatuur met de oude USB-connector direct aan te sluiten zoals je dat gewend was.

De nadelen van USB-c

In de praktijk lijkt het gebruik van USB-c erg handig, maar er zijn ook nadelen. Zo kan het erg onhandig zijn als je meerdere USB-sticks of apparaten tegelijk aan wil sluiten door het beperkte aantal aansluitingen dat aanwezig is op een laptop. De eerder genoemde Macbook heeft maar één aansluiting (2016) die ook gebruikt wordt voor het aansluiten van een oplader, zo kun je je externe muis dus niet gebruiken indien je laptop aan het opladen is. Mocht je dit wel willen dan moet je meteen een duur adapterstukje kopen. Dit geldt ook als je dus gebruik wil maken van meer dan één extern apparaat. Naarmate meer jaren verstrijken vanaf de introductie van de USB-c-connector in 2015 zal het steeds meer een gemeengoed worden waardoor uiteindelijk de USB 2.0-variant geheel uitgefaseerd zal worden.

Welke besturingssystemen ondersteunen USB-c?

Niet alle besturingssystemen beschikken over de mogelijkheid om USB-c te gebruiken, de besturingssystemen die dit wel in zich hebben zijn als volgt:
  • Windows 8.1 en hoger
  • OS X El Capitan en hoger
  • Android 6 en hoger
  • Chrome OS
© 2016 - 2019 Pepsimax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lightning-connector: Werking en mogelijkhedenLightning-connector: Werking en mogelijkhedenDe zogeheten Lightning-aansluiting werd op 12 september 2012 door Apple aangekondigd als poort voor diverse Apple-appara…
Voordelen en nadelen aflossen hypotheekVoordelen en nadelen aflossen hypotheekWanneer je een huis gekocht hebt, zal je hoogstwaarschijnlijk een hypotheek hebben, die je af moet lossen. Bij het aflos…
Voordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenVoordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenIn dit artikel leest u wat trouwen onder huwelijkse voorwaarden inhoudt en wat de voor en nadelen zijn. Bij trouwen on…
Netwerk UTP kabel zelf maken!Het zelf maken van een netwerk kabel is een eenvoudige klus. In dit artikel zal ik in een paar simpele stappen toelichte…
Hypotheken: welke soorten zijn er?Je wil een huis kopen. Daarvoor neem je een hypotheek. Je beseft dat je hiervoor in ieder geval rente moet betalen, maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Valco, Pixabay
  • http://www.nu.nl/gadgets/4009324/usb-type-c-gaat-er-veranderen-nieuw-soort-stekker.html
  • http://tweakers.net/reviews/4055/usb-c-staat-voor-de-deur-kleine-stekker-die-alles-lijkt-te-kunnen.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/USB_Type-C

Reageer op het artikel "Wat zijn de voordelen van USB-c t.o.v. USB 2.0?"

Infoteur: Pepsimax
Gepubliceerd: 03-02-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!