InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Je eigen drone maken: de flight controller

Je eigen drone maken: de flight controller

Je eigen drone maken: de flight controller De hersenen van een drone worden gevormd door een flight controller. Zonder flight controller zou men niet in staat zijn om een drone deftig te besturen. Het hoofddoel van een flight controller is het stabiliseren van de drone terwijl hij vliegt. Daarnaast kan er in de flight controller verschillende meetapparatuur verwerkt zitten. Deze meetapparatuur kunnen gebruikt worden om de vlucht van je drone te versoepelen of om extra informatie over de positie van de drone te verzamelen. Dit maakt van de flight controller een belangrijk onderdeel, dat zeker niet mag ontbreken in een drone.

Het kiezen van een flight controller: de verschillende meetinstrumenten

De prijs van flight controllers varieert van goedkoop tot erg duur. Het is daarom belangrijk dat je op voorhand beslist welke functies je denkt nodig te hebben/wilt gaan gebruiken. Bij aankoop zal men steeds de verschillende meetapparatuur en andere toepassingen van de flight controller vermelden. De meest voorkomende opties worden hieronder kort uitgelegd, zodat er geen mysteries opduiken bij de zoektocht naar een goede flight controller.

Gyroscoop (gyro)

De gyroscoop is vaak standaard aanwezig in een flight controller. Deze zorgt er namelijk voor dat je flight controller weet in welke stand je drone zich bevindt. De gyroscoop is, samen met de accelerometer, erg belangrijk bij het stabiliseren van een drone. Zorg ervoor dat er zeker een gyroscoop aanwezig is in de flight controller.

Accelerometer (Acc)

De accelerometer is normaal ook standaard aanwezig in een flight contoller. Dit omdat deze, net als de gyroscoop, nodig is om de drone te stabiliseren. Een accelerometer meet de versnelling van je drone. Ook dit onderdeel is broodnodig.

Barometer

Een barometer is vaak niet standaard aanwezig, omdat deze niet noodzakelijk is om de drone te besturen. De barometer geeft weer hoe hoog de drone zich bevindt.

Magnetometer (kompas)

Een magnetometer is eigenlijk gewoon een kompas. Het zorgt er voor dat de drone een beter inzicht heeft in de richting waarin hij vliegt. Net zoals de barometer is de magnetometer niet noodzakelijk.

GPS

In de flight controller kan zich ook een GPS bevinden. De aanwezigheid van een GPS is niet gegarandeerd, maar wordt wel vaak aangeraden. Dit omdat het met behulp van een GPS veel makkelijker is om een verloren drone terug te vinden. Na het crashen kan men, indien men hiervoor het materiaal heeft, de GPS gebruiken om de drone ongeveer te lokaliseren. Niet nodig, maar handig.

De software

Een tweede belangrijk punt betreffende de flight controller is de software die gebruikt wordt. Zorg er dus voor dat je bij de aankoop van een flight controller controleert welke software er gebruikt wordt. Deze zal normaal steeds vermeld staan in de infofiche. Probeer steeds enkele reviews over de standaard software te lezen, zodat je zeker bent dat de software bij je doeleinden past. Reviews kun vaak snel gevonden worden via Google/een andere zoekmachine.

De prijs

Zoals eerder vermeld varieert de prijs van een flight controller sterk. Voor een flight controller met alle mogelijke opties kan al snel een prijs van enkele honderden euro gevraagd worden. Wie bescheidener is en voldoende heeft met wat minder functies hoeft niet zo diep in zijn buidel te grijpen. Basis flight controllers kun je al vinden voor ongeveer 15 euro. Veel online winkels geven ook regelmatig grote korting, waardoor de prijs nog verder gereduceerd kan worden.

Verzeker je er dus van dat de gekozen flight controller past bij jouw vliegstijl. Bij een foutieve keuze zal je vliegervaring namelijk heel wat minder aangenaam worden.

Lees verder

© 2016 - 2017 Herat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wii U de nieuwe spelcomputerDe Wii U is Nintendo’s nieuwste spelcomputer. De opvolger van de succesvolle Wii komt is op 1 december 2012 uitgekomen i…
SteadiDrone X, een drone die een uur kan vliegenDe SteadiDrone X is een quadcopter met een vliegtijd van ruim zestig minuten. Daarnaast kun je met deze drone acht kilo…
De Wii U, de nieuwe console en controllerDe Wii U is een console in combinatie met een speciale controller door Nintendo in juni 2011 op de E3 gepresenteerd. De…
Silverlit Galaxy, Silverlit Spy en Silverlit Discovery droneSilverlit Galaxy, Silverlit Spy en Silverlit Discovery droneSilverlit is al jaren een topmerk voor op afstand bestuurbaar speelgoed voor volwassenen en kinderen. Anno 2015 zijn de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MemoryCatcher / Pixabay
  • http://blog.oscarliang.net/best-flight-controller-quad-hex-copter/
  • http://www.droneman.nl/hoe-kalibreer-je-een-drone/
  • http://oddcopter.com/flight-controllers/
  • https://www.quora.com/Can-a-quadcopter-be-flown-without-the-aid-of-any-gyroscope-or-accelerometer

Reageer op het artikel "Je eigen drone maken: de flight controller"

Infoteur: Herat
Gepubliceerd: 06-04-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone maken
Schrijf mee!