InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Refurbished, wat houdt dat in?

Refurbished, wat houdt dat in?

Refurbished, wat houdt dat in? Refurbished producten zie je steeds vaker voorbij komen. Vooral smartphones, tablets en laptops zijn vaak beschikbaar als refurbished product. Refurbished houdt in dat het product al eens is gebruikt en is nagekeken voordat het weer voor verkoop aangeboden wordt. Daarom is refurbished niet hetzelfde als tweedehands. Refurbished producten herken je meestal aan de veel goedkopere prijs die je moet betalen voor de aanschaf van het product. Soms betaal je wel een paar honderd euro minder dan de normale verkoopprijs van het product. Dit klinkt erg aantrekkelijk, maar wat betekent het voor het product wanneer het om een refurbished product gaat? Is het voor jou een optie om een refurbished product aan te schaffen of liever niet?

Inhoud

Refurbished: niet hetzelfde als tweedehands producten

Refurbished producten worden regelmatig aangeboden. Maar wat is refurbished nu precies? Refurbished producten zijn bijvoorbeeld smartphones, tablets en laptops die al eens zijn gebruikt. Refurbished producten zijn niet hetzelfde als tweedehands producten, omdat refurbished producten zijn nagekeken voordat deze worden verkocht. Ook zijn er bij deze refurbished producten eventueel onderdelen vervangen.

Refurbished producten worden zorgvuldig nagekeken, net als bij een nieuw product. Wanneer het nodig is om onderdelen te vervangen, dan wordt dit gedaan voordat het product weer verkocht wordt. Meestal krijg je garantie op een refurbished product. Soms is het zelfs zo dat je, wanneer je niet tevreden bent over het refurbished product, je het product binnen een bepaalde termijn nog kunt retourneren.

Lagere prijs, meestal nog jarenlang plezier en duurzaam

Doordat er zoveel nieuwe producten op de markt komen, zijn er bedrijven die hun producten weer terugkopen. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Apple. Dit bedrijf koopt haar producten, zoals iPads, iPhones en MacBooks terug, kijkt ze na, vervangt eventueel onderdelen en maakt de producten schoon. Deze producten vallen daardoor niet onder tweedehands maar onder ‘zo goed als nieuw’. Een refurbished artikel kan dus nog jaren meegaan en heeft bij aanschaf een lagere prijs. Ook heb je bij het kopen van een refurbished product minder risico dan bij een tweedehands product. Ook is het kopen van een refurbished product duurzaam, omdat er geen nieuw product voor jou gemaakt is. Het aanbod van refurbished producten is wel kleiner dan het aanbod van nieuwe producten.

Refurbished product, doe ik geen miskoop?

Wanneer je je oog hebt laten vallen op een refurbished product, is het belangrijk om na te gaan of je geen miskoop doet. Het bedrijf waar je de aankoop wilt doen moet gespecialiseerd zijn in het product dat je wilt kopen. Ook is het belangrijk dat je kijkt of de webshop waar je het product wilt kopen, een keurmerk heeft. De staat van refurbished artikelen kan nog weleens verschillen, omdat het ene bedrijf andere eisen aan een refurbished product stelt dan het andere bedrijf. Vraag daarom altijd na wat er aan het product is veranderd of vernieuwd en wat de huidige garantietermijn is. Meestal krijg je op een refurbished product garantie.

Refurbished, een uitkomst voor jou of toch niet?

Refurbished producten kunnen een uitkomst zijn, maar dit ligt wel aan de eisen die de koper aan het product stelt. De staat van het product is hierbij doorslaggevend. Ook is een refurbished product aantrekkelijk, wanneer je niet perse het nieuwste product in je bezit wilt hebben. Houd er ook rekening mee dat refurbished producten meestal gebruikerssporen bevatten. De staat waarin het product verkeert heeft veel invloed op de prijs. De prijs laat tevens wel zien hoeveel er is vervangen of nagekeken. Het is dus afhankelijk van de eisen die je aan een product stelt en de prijs die je wilt betalen of een refurbished product voor jou een uitkomst is of niet.
© 2018 Silvie7, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.iphoned.nl/begrippen/betekenis-refurbished/
  • https://www.acties.nl/artikel/refurbished-elektronica

Reageer op het artikel "Refurbished, wat houdt dat in?"

Infoteur: Silvie7
Gepubliceerd: 17-01-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!