Accu’s en batterijen: veel soorten voor talrijk gebruik
Een accu, als verzamelaar van elektrische stroom, is een onontbeerlijk toestel voor zeer veel vervoermiddelen, elektronische apparatuur en consumentenelektronica. Naast accu’s zijn voor hetzelfde doel ook batterijen verkrijgbaar. Een batterij is in principe ook een accu maar dan in de regel veel kleiner. Door de grote verschillen van de energie die accu’s en batterijen moeten leveren bestaan er diverse soorten van hele kleine hoortoestelbatterijen tot omvangrijke accupacks die uit enkele aaneengeschakelde accu’s bestaan. Ook de materialen waaruit de accu’s bestaan zijn per soort accu verschillend.
Gebruik van accu’s en batterijen
Afhankelijk van het gebruik en de daarop aangepaste vorm en het vermogen worden verschillende accu’s onderscheiden die geschikt zijn voor een auto, caravan, camper, boot, bus,
elektrische fiets, elektrische rolstoel, hoorapparaat, hoogwerker, motor,
scootmobiel, schrobmachine, tractor, veegmachine en vrachtwagen. De ontwikkeling van accu’s gaat van de eerste loodaccu uit 1859 tot de lithium-ion-polymeer-accu anno 2018. Maar de
ontwikkeling staat niet stil.
Loodaccu
De loodaccu is als een van de eerste accutypes uitgevonden door de Franse natuurkundige Gaston Planté. Op dit moment is de loodaccu nog steeds de meest gebruikte accu in benzineauto’s en dieselauto’s. Een loodaccu is een betrekkelijk eenvoudige accu die slechts bestaat uit lood, water en zwavelzuur en hoge stroom kan leveren. Veel modellen van loodaccu’s zijn twaalf volt accu’s en bestaan uit een serie van zes cellen.
Startaccu
Een loodaccu is zeer geschikt om stroom te leveren voor de startmotor van een auto. Zo’n startaccu kan in korte tijd hoge stroom leveren. Startaccu’s hebben een aantal loden platen. Na het hoge stroomverbruik tijdens het starten wordt de accu weer snel opgeladen.
Semi-tractie-accu
Een semi-tractie-accu is een accu die geschikt is voor de vele energieverbruikers aan boord van boten, bussen, campers, caravans, enz. waarbij onder meer energie noodzakelijk is voor koelkasten, boordcomputers, laadkleppen en verlichting. Semi-tractie-accu’s hebben voorzieningen waardoor ze makkelijk vijftig procent ontladen kunnen worden.
Gel accu's
Een belangrijk verschil tussen een gel-accu en een loodaccu is dat er bij een gel-accu gel tussen de platen zit en bij een loodaccu is dat water. Gel-accu’s kunnen en hoeven nooit te worden bijgevuld in tegenstelling tot loodaccu’s die soms met gedestilleerd water moeten worden bijgevuld. Gel-accu’s hebben echter een lagere capaciteit bij gelijke afmetingen als loodaccu’s.
Lithium-ion-accu
Lithium-ion-accu’s worden veel toegepast in consumentenelektronica en
elektrische auto’s en
elektrische fietsen. Ze hebben een hoge energiedichtheid en zijn dikwijls speciaal voor een bepaald apparaat gemaakt. Om te voorkomen dat de accu te ver wordt leeggemaakt is hij voorzien van een regelsysteem. Dat systeem zorgt ervoor dat de stroomvoorziening wordt stopgezet om te diepe ontlading te voorkomen. Overigens bestaat er een belangrijk verschil tussen een lithium-ion-accu en een lithiumbatterij. Een lithiumbatterij kan in tegenstelling tot een lithium-ion-accu niet opgeladen worden. Het laden van een
lithium-ion-accu duurt ongeveer drie uur.
LFP-accu
Een belangrijk verschil tussen een lithium-ion-accu en een LFP-accu is dat een LFP-accu veel vaker kan worden opgeladen. Zo kan een LFP-fietsaccu ruim 2.000 duizend keer worden opgeladen wat met een actieradius van 60 kilometer zo’n 120.000 kilometer fietsplezier kan opleveren met slechts één accu. Andere fietsaccu’s kunnen dikwijls slechts 500 keer opgeladen worden. Ook heeft de LFP-accu het grote voordeel dat er geen prestatieverlies optreedt bij strenge vorst of juist tropische hitte. Bij volledige ontlading zal ook geen schade ontstaan.
Nikkel-cadmium-accu
In een nikkel-cadmium-accu zijn geen vloeistoffen aanwezig zoals in een loodaccu. Een nadeel van de accu is het giftige cadmium dat erin is verwerkt. Een voordeel is echter dat de accu in vergelijking met sommige andere accu’s veel stroom afgeeft en daardoor zeer geschikt is voor elektrisch gereedschap met een zwaarbelaste motor.
Nikkel-waterstof-accu
Een nikkel-waterstof-accu is een energiebron op basis van nikkel en waterstof. De accu’s zijn zeer geschikt voor de opslag van elektrische energie in ruimtesondes en satellieten.
Lithium-ion-polymeer-accu
Deze accu wordt ook wel kortweg lipo-accu genoemd en is een variant van de lithium-ion-accu. Grote verschillen tussen deze accu en de lithium-ion-accu zijn de afmetingen, het gewicht en de levensduur. De lipo-accu is kleiner en lichter en de levensduur is veel langer. Een tip voor het opslaan van de lipo-accu gedurende een langere tijd is om hem met een lading van 40 procent in een frisse omgeving te houden. De accu wordt onder meer gebruikt in elektrische auto’s zoals de Kia Soul EV. Ze kunnen een hoge stroom afgeven. Het laden dient te gebeuren met speciale lipo-celladers en duurt een tot anderhalf uur.
Accupack
Een accupack bestaat uit meerdere aan elkaar gekoppelde accu’s. Ze bevinden zich dikwijls in een kunststof behuizing en zijn in serie geschakeld.