InfoNu.nl > Electronica > Diversen > IPad aansluiten op je tv: draadloos of met draad

IPad aansluiten op je tv: draadloos of met draad

IPad aansluiten op je tv: draadloos of met draad Er zijn in 2018 verschillende manieren om je iPad te verbinden met je tv. Deze methodes kunnen een prima uitkomst bieden als je foto’s, video’s of andere media wil bekijken op een groter scherm. Ook is het mogelijk om hiermee Netflix of andere streamingsdiensten te bekijken. Er zijn verschillende oplossingen op de markt om je iPad aan te sluiten op je televisie. Dit kan met draad of draadloos en beide hebben hun eigen voor- en nadelen.

Inhoudsopgave

iPad draadloos aansluiten op tv

Het is mogelijk om je iPad zonder bedrading aan te sluiten op je tv om zo media te bekijken. Dit heeft als voordeel dat je minder draden door je woonkamer hebt lopen en de iPad gewoon bij je kunt houden.

Apple TV

Met Apple TV kun je media vanaf je iPad afspelen op je televisie. Je iPad communiceert met deze optie met een kastje (Apple TV) bij je televisie en dit maakt gebruik van je eigen wifi-netwerk. Het aansluiten van je iPad en Apple TV is makkelijk. Apple TV wordt aangesloten op het internet en via een HDMI-kabel wordt het apparaat aangesloten op de televisie. Het aansluiten van de iPad op Apple TV gebeurt via de optie Airplay. Vervolgens is het beeld dat je op je iPad ziet ook te zien op de televisie. Deze optie is ook prima geschikt om Netflix of andere tv-diensten te bekijken.

Voordeel van het gebruik van Apple TV is dat de verbinding stabiel en snel is. Het kastje wordt ook veel gebruikt in combinatie met gamen vanaf je iPad. Daarnaast is het zeer gebruiksvriendelijk. Een nadeel is dat de aanschaf vrij prijzig is. In 2018 ligt de prijs rond €160.

Google Chromecast

Een tweede optie is om Google Chromecast te gebruiken om je iPad aan te sluiten op de televisie. De Chromecast is makkelijk te verbinden met de tv en maakt ook gebruik van je eigen wifi-netwerk. Vanaf de iPad kun je dan content bekijken. Een groot voordeel van de Google Chromecast is dat dit apparaat stukken goedkoper is dan de Apple TV: in 2018 ligt de prijs rond €35. Een nadeel aan dit apparaat is dat media bekijken of uitwisselen tussen een iPad en Chromecast beperkter is in vergelijking met Apple TV. Apps op de iPad moeten wel de Chromecast ondersteunen anders werkt het niet.

iPad met draad aansluiten op je televisie

Een makkelijkere manier om je televisie met de iPad te verbinden is via een kabel. Voordeel van deze optie is dat die zeer stabiel is en er geen kans is op signaalstoringen. Nadeel is dat je weer een kabel door je woonkamer hebt lopen en je minder flexibel bent.

Digitale-AV-adapter

Een snelle manier om je iPad met de tv te verbinden is via de speciale adapter van Apple: Lightning-naar-digitale-AV-adapter. Om verbindingen te maken tussen de twee apparaten heb je dan nog wel een HDMI-kabel nodig. Via deze adapter kun je verschillende media synchroon met je iPad afspelen op je televisie. Naast beeld wordt ook het geluid in goede kwaliteit afgespeeld. Nadeel van deze oplossing is de prijs: in 2018 is het apparaat voor ongeveer €59 te koop. Voordeel van deze optie is wel dat het beeld en geluid uitstekend zijn van je iPad.

Er zijn ook goedkopere adapters te koop van andere partijen. Nadeel van deze adapters is dat het niet mogelijk is om vanaf je iPad Netflix of Hbo te streamen naar je tv.

Televisie verbinden met Ipad

Er zijn verschillende methodes om je tv te gebruiken om media zoals foto's en video's te bekijken vanaf je iPad. De draadloze opties geven de meeste flexibiliteit maar zijn wel gevoeliger voor storingen in je wifi-netwerk. De iPad aansluiten met een draad is de meest stabiele oplossing alleen heb je dan een kabel erbij.
© 2018 - 2019 Marinos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zeppelin Air: draadloos muziek streamen, optimale kwaliteitZeppelin Air: draadloos muziek streamen, optimale kwaliteitDraadloos muziek streamen zonder kwaliteitsverlies. Dat belooft het in Nederland nog niet zo heel bekende, exclusieve me…
Wat is iTunes Match?IPhone-fabrikant Apple lanceerde onlangs zijn muziekdienst iTunes Match. Wat is dit voor een dienst?
IPad-cursus biedt voordelen voor seniorenIPad-cursus biedt voordelen voor seniorenVeel senioren vinden de stap naar een iPad te groot. Toch biedt de iPad een groot gebruikersgemak en is het daarom een g…
Lightning-connector: Werking en mogelijkhedenLightning-connector: Werking en mogelijkhedenDe zogeheten Lightning-aansluiting werd op 12 september 2012 door Apple aangekondigd als poort voor diverse Apple-appara…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fancycrave1, Pixabay
  • https://www.lifewire.com/how-to-connect-the-ipad-to-your-tv-wirelessly-or-with-cables-1994480
  • http://uk.pcmag.com/smartphones/40528/feature/how-to-connect-your-iphone-or-ipad-to-your-tv

Reageer op het artikel "IPad aansluiten op je tv: draadloos of met draad"

Infoteur: Marinos
Laatste update: 31-08-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!