InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Zoeken met een metaaldetector

Zoeken met een metaaldetector

Zoeken met een metaaldetector Zoeken met een metaaldetector kan een geweldige hobby zijn. Lees hier alles over metaaldetectors en hoe je kunt starten met deze prachtige hobby.

Kopen van een metaaldetector

Als je een metaaldetector wil gaan kopen moet je van te voren bedenken dat er veel verschillende soorten detectoren en prijsklassen zijn. De prijzen kunnen varieren van vijftig euro voor een goedkope detector tot honderden euro’s voor een wat meer professionele detector. Sommige metaaldetectors zijn gemaakt voor het zoeken in nat zand of water. Terwijl andere detectors hier bijna niet te gebruiken zijn. Laat je daarom vooraf goed informeren als je de aanschaf van een metaaldetector overweegt. Veel detectoren kunnen alles vinden tot een diepte van 8 tot 12 centimeter onder het oppervlak. Duurdere metaaldetectors bevatten geavanceerde technologie en kunnen objecten detecteren die dieper ondergronds liggen. Maar zeker in het begin zul je er bewust van moeten zijn dat dieper, niet altijd beter is. Het is immers niet handig als je niet in staat bent om exact te bepalen waar het voorwerp ligt als je een gat van 75 centimeter moet graven en de grond bevroren is. Kijk ook of de verkoper je een demonstratie van het zoeken met de detector kan geven. Zeker in het begin zul je merken dat het instellen van een metaaldetector niet eenvoudig is.

Waar ga je zoeken?

Zoek naar geschikte plekken om te kunnen zoeken. Niet overal zul je even veel kunnen vinden, het kan handig zijn om op oude kaarten te kijken of op internet uit te zoeken waar vroeger gebouwen stonden en wegen liepen. Als je besluit om op een weiland of akker te gaan zoeken, vraag dan altijd van te voren even toestemming aan de eigenaar van het land. Dit kan problemen voorkomen. En zoek ook niet op bouwtreinen als er gewerkt wordt, de kans is dan groot dat je weggestuurd wordt.

Oefen op het strand

De zee is voortdurend in beweging en er kunnen waardevolle voorwerpen aanspoelen. Ook verliezen mensen zomers vaak geld op het strand en sieraden in de zee. Probeer een strand te bezoeken als het niet zo druk is. Het is makkelijker om te zoeken met minder mensen om je heen. Zorg voor een getijdenkaart en zoek bij laag tij. Mensen verliezen vaak dingen in ondiep water. Zorg dat je handig wordt in het zoeken op het strand. Hier liggen veel bierclipjes en Calippo papiertjes, op deze manier zul je geluiden van je detector leren kennen en niet meer alles opgraven.
Zet uw metaaldetector aan en laat het zweven boven het gebied dat u wilt afzoeken. Beweeg langzaam en probeer om bij te houden waar je gezocht hebt. Dit voorkomt dat je vaker over dezelfde plaats heen gaat. Luister aandachtig naar het geluid dat uw detector maakt om het verschil tussen de verschillende voorwerpen te horen.

Een metaaldetector club

Wordt lid van een metaaldetector club. Er zijn clubs en gemeenschappen over de hele wereld. Er zijn ook online clubs waar je bij aan kunt sluiten. Zij bieden informatie en tips over de beste locaties om te zoeken met een metaaldetector. Ook kun je hier veel leren over het gebruik van je detector en welke metaaldetectors het beste zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zoeken met een metaaldetector"

Reactie

Ad van Oosterhout, 01-08-2012 14:04 #1
Ik woon in een frans kasteel uit de 13e eeuw en heb wel eens wat gevonden met een hobby detector. Vroeger heeft er op ons terrein een romijnse villa gestaan.
we hebben wel eens stenen voorwerpen uit die tijd gevonden. Ik zou wel een paar hondert euro willen uitgeven voor een al dan niet gebruikte detector, maar heb geen idee wat ik zou moeten aanschaffen en hoe er mee om te gaan. Kan iemand zo vriendelijk zijn om mij te adviseren. Alvast hartelijke dank.

Infoteur: Bastiaan271
Laatste update: 22-01-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!