Slimme energiemeter, voor de consument en energieleverancier
De slimme energiemeter, ook wel slimme meter genoemd, geeft inzicht in het energieverbruik voor de consument maar ook voor de energieleverancier. Consumenten denken dat hun privacy op het spel staat, maar ook dat het ze wat oplevert. Het tweede wetsvoorstel is ingediend, maar toch zijn er nog veel onduidelijkheden en knelpunten.
Doel slimme energiemeter
Consument
De slimme meter heeft voor de bewoners het doel meer inzicht te geven in hun energieverbruik in de hoop dat dit de bewoners stimuleert om minder energie te gaan verbruiken.
Energieleverancier
De energieleveranciers zijn al lang voorstander voor de slimme energiemeter omdat dit beter zou zijn om administratieve, commerciële en milieuredenen.
Wat is de slimme energiemeter
Het is een digitale meter, die de energiestanden bijhoudt en de gebruiker in staat stelt regelmatig te kijken wat zijn energieverbruik is. Iedere slimme meter heeft dezelfde basisfuncties en aansluitmogelijkheden, die nog aangevuld kunnen worden met bijvoorbeeld een computerprogramma voor een mooi overzicht van het energieverbruik. Een nadeel is nog dat het verbruik in kilowatt uur weergegeven wordt. Wanneer de kosten erbij zouden staan zou dat de consument meer gevoel geven bij de getallen en daarmee het doel van de meter dichterbij komen, namelijk inzicht voor de gebruiker.
De slimme meter stuurt het energieverbruik ook digitaal door naar de energieleverancier. Hij hoeft dan geen meteropnemers meer langs de huizen te sturen. Dit geeft de energieleverancier meer inzicht in het verbruik, en de momenten van het verbruik, waardoor hij in staat is het huidige dubbeltarief veel gevarieerder aan te bieden.
Wetsvoorstel
De minister wilt graag alle huishoudens aan de slimme meter krijgen. Hiervoor is een eerste wetsvoorstel ingediend, waarin iedereen in Nederland verplicht wordt er een aan te schaffen.
De eerste kamer heeft dit eerste wetsvoorstel hierover niet geaccepteerd. De belangrijkste reden hiervoor is de inbreuk op privacy. De minister heeft een tweede wetsvoorstel ingediend waarin staat dat de consument de slimme meter ook mag weigeren en waarin meer rekening wordt gehouden met de privacy van de gebruikers. Aangezien de regelgeving nog niet vast ligt is ook nog niet duidelijk of de (huidige) meters aan de wettelijke eisen voldoen.
Knelpunten
Vereniging Eigen Huis heeft onderzoek gedaan onder haar leden over de slimme energiemeter. Van de 3.300 ondervraagde leden blijkt slechts 9% negatief te staan ten opzichte van de slimme energiemeter. Wat ze vooral aanspreekt is dat ze verwachten het stroomverbruik hiermee omlaag te kunnen brengen. Uit het onderzoek blijkt 8% al over een slimme meter te beschikken en is bij een derde het verbruik al naar beneden gegaan.
Een van de grootste knelpunten voor de gebruiker is de angst voor de privacy, dat hun gegevens in verkeerde handen kunnen vallen. Zo denken veel mensen dat bijvoorbeeld criminelen aan de hand van de gegevens kunnen zien wanneer iemand wel of niet thuis is.
Een ander knelpunt blijkt het teruggeven van stroom van bijvoorbeeld zonnepanelen, dit blijkt nog niet goed te gaan waardoor de gebruiker minder tot niets terugkrijgt voor zijn terug geleverde stroom.
Daarnaast zijn de kosten die hierbij komen nog niet duidelijk. Nu betalen gebruikers vaak zelf nog voor de meter, dit zou in de toekomst wellicht veranderen. Maar de kosten voor de meters en de draadloze verbindingen naar de energieleveranciers moeten toch ergens betaald worden. De regering vindt dat de kosten niet door de consument betaald moet worden maar voor rekening zijn van de energieleveranciers.
Lees verder