InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Verschillende soorten airconditioning

Verschillende soorten airconditioning

Verschillende soorten airconditioning De vraag naar airco's neemt toe in Nederland. Er zijn hier verschillende redenen voor. Deels heeft het te maken met de kosten. Die zijn fors verminderd de afgelopen jaren. Er zijn verschillende soorten airconditioning. Zo is er de waterverdamper. Een ander type is de airco met de warmtepomp. Een airco kost wel veel energie. Tegelijkertijd zijn de verschillende airco's in de loop van de tijd wel energiezuiniger geworden. Als het warmer wordt zoeken steeds meer Nederlanders verkoeling. Vroeger gebeurde dat vaak nog met behulp van een ventilator of een zonnescherm, maar er is een groeiende vraag naar airconditioning. Dit was in Nederland nooit zo gebruikelijk als in bijvoorbeeld een land als de Verenigde Staten. Het verschijnsel is echter wel steeds meer in opkomst. Daar zijn verschillende redenen voor. Eén daarvan is dat het aanschaffen van een airconditioning relatief goedkoper is geworden door de jaren heen. Een tweede reden is dat de airco's steeds energiezuiniger zijn geworden. Ze zijn nog lang niet klimaatneutraal, maar de energie die nodig is, is wel fors minder dan een aantal jaren geleden.

Warmtepomp

Er zijn verschillende soorten airconditioning. Zo zijn er apparaten die werken met een warmtepomp. Deze warmtepomp zit in een gesloten kringloop, waardoor de lucht koud wordt gemaakt door een vloeistof met een laag kookpunt. Dan valt bijvoorbeeld te denken aan freon. Deze vloeistof wordt door de warmte verdampt en vindt zijn weg naar buiten. Omdat het kookpunt van de vloeistof zo laag is zal de omgeving daardoor altijd nog koeler worden. De condens die uit de airconditioning komt zorg dus voor die stroom van koele lucht.

Waterverdamper

Een tweede soort airconditioning is de waterverdamper. Bij deze vorm wordt er water verdampt. Dit verhoogt de luchtvochtigheid en daardoor wordt er verdampingsenergie onttrokken aan de lucht. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als adiabatische koeling. De verdampingsenergie gaat dan namelijk op aan het verdampen van de condens en draagt dus niet meer bij aan het vormen van warmte. Een andere mogelijkheid die ook wel eens voor komt is als de condens gebruikt wordt om een tweede luchtstroom af te koelen. Deze tweede luchtstroom wordt dan de specifieke ruimte ingeblazen. De airco heeft in dat geval alleen energie nodig voor de ventilator die de lucht naar de gebruikersruimte leidt. Deze techniek is ook bekend onder de naam indirect adiabatische koeling.

De Split-unit airconditioning

Een derde type airconditioner is de split-unit. Dit is de meest voorkomende vorm. In deze vorm wordt er afzonderlijke eenheid aan de buitenkant van de gevel gehangen. Daar zit dan koelvloeistof in. Dit type airconditioning is bijvoorbeeld veel te zien in landen langs de Middellandse zee.

Energieverlies bij airco's

Eén van de nadelen van de airco is, zoals al gezegd, dat het relatief veel energie kost, ook al is het door de jaren heen wel een stuk zuiniger geworden. Vaak gaat er bij airco's nog veel meer energie verloren doordat de ruimte waarin het apparaat staat niet voldoende afgesloten is. Dat wordt dus eigenlijk energie gebruikt om de buitenlucht af te koelen. Een ander gevaar van de airco is dat het kan leiden tot ziekten of allergieën. Iemand die bijvoorbeeld makkelijk verkouden raakt doet er goed aan om niet te lang te verblijven in een gebouw waar de airco heel laag staat. Een oplossing is soms om de airco dan maar heel kort aan te zetten. Vaak gaat er ook veel energie verloren doordat in bedrijfsgebouwen de airco continue aanstaat, terwijl er bijvoorbeeld 's nachts en in het weekend helemaal geen mensen aanwezig zijn. Bedrijven proberen daar overigens wel steeds beter op te letten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Verschillende soorten airconditioning"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 04-01-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!