Belangrijke uitvindingen in de Industriële Revolutie

Tijdens de Industriële Revolutie zijn er een hoop nieuwe dingen uitgevonden, zonder de Industriële Revolutie was er bijvoorbeeld geen schoon toilet of elektriciteit. De belangrijkste uitvindingen tijdens de Industriële Revolutie zijn: stoommachine, spinning Jenny en de gloeilamp.

Stoommachine

In ongeveer 1770 verbeterde James Watt de oude stoommachine. De echte uitvinder van de stoommachine is Thomas Newcomen. James Watt verbeterde de stoommachine zo, dat hij maar een derde van de kolen gebruikte dan de machine van Thomas Newcomen. In de stoommachine werd water verwarmd door brandende kolen, dit kwam uit in een drukketel. In de drukketel zat een ventiel die de stoom in zuiger liet lopen. De zuiger zat gekoppeld aan een vliegwiel, het vliegwiel zette vervolgens de machine in werking. De stoommachine werd vooral gebruikt om spin- en weefmachines aan te drijven. De stoomkracht werd niet meteen toegepast, veel fabrieken werkten nog op waterkracht. De fabrieken hadden net geïnvesteerd in het toepassen van waterkracht, waardoor ze niet gelijk overgingen op stoomkracht. Door het toepassen van de stoommachine was het mogelijk om continu mechanische energie ter beschikking te hebben.

Spinning Jenny

In 1764 vond James Hargreaves de Spinning Jenny uit. De Spinning Jenny werd met de hand aangedreven net als het spinnewiel. Het had acht spoelen en kon dus zestien draden tegelijk spinnen. Door de komst van de Spinning Jenny konden een hoop andere machines worden uitgevonden, bijvoorbeeld het Waterframe. De machine werd gebruikt voor het spinnen van katoenen en wollen inslaggarens.

Gloeilamp

De gloeilamp werd uitgevonden door Thomas Alva Edison. Op zijn negende begon hij al met natuurkundige proeven. Voordat de gloeilamp er was, moest men iets verbranden om licht te krijgen. Er werd gebruik gemaakt van gas, een petroleumlamp of een kaars. Bij de gloeilamp is dat anders, in de gloeilamp wordt een draad zodanig verhit, dat hij gaat gloeien zonder gelijk te verbranden. De gloeidraad moet zich in een luchtledig ruimte bevinden om niet te verbranden, er is namelijk geen zuurstof. De eerste gloeilamp brandde met koolstofvezel (bamboe)

Waarom zijn ze zo belangrijk?

De meeste uitvindingen zijn allemaal verbeterd waardoor ze een nog beter resultaat geven. Deze uitvindingen waren de start van de modernisering van de wereld, alle drie waren zij belangrijk voor de gemakken die wij vandaag de dag hebben.
© 2010 - 2020 Michelle93, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://hannalisa.webs.com/demachines.htm

Reageer op het artikel "Belangrijke uitvindingen in de Industriële Revolutie"

Infoteur: Michelle93
Gepubliceerd: November 2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!