De Wurlitzer 1015 jukebox; ontstaan, design en de OMT
Als een van de meest verkochte jukeboxen ooit, is de Wurlitzer 1015 voor velen het synoniem van jukebox. Ontstaan uit een nieuwe positieve wereldblik in 1946, vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog zou dit aansprekende design nog ver tot in de jaren vijftig gebruikt worden om de diverse diners en dancings van sfeer te voorzien.
Ontstaan
Door de hand van
Paul Fuller, het hoofd design bij Wurlitzer van 1935 tot 1948, waren al vele aansprekende en populaire jukeboxen ontstaan; zoals de 700 en de in 1941 uitgebrachte 850 "
Peacock". Het was ook het jaar 1941 dat de regering van de VS besloot dat de fabrieken van Wurlitzer zich moesten concentreren op het produceren van oorlogsmateriaal. De oorlog betekende daarnaast voor Wurlitzer dat het zich ook moest aanpassen aan nieuwe schaarstes in materiaal; het veel gebruikte plastic en metaal werden vooral gebruikt voor de oorlogsinspanningen. Uit deze schaarste wist het bedrijf toch nog de veel geprezen "
Victory" jukebox te produceren, gekenmerkt door het grotere gebruik van glas en hout.
Het einde van de oorlog bracht voor Wurlitzer en de ontwerper Paul Fuller weer nieuwe kansen; materialen waren weer ruim voor handen en de nieuwe positieve houding van veel Amerikanen richting een nieuw tijdperk maakten een nieuw soort jukebox mogelijk. In 1946 werd het product van deze omstandigheden onthuld, waarbij de
Wurlitzer 1015 meteen een vliegende start maakten. Het art-deco ontwerp, met de buizen met bewegende bubbels, zorgde voor revolutionair hoge verkoopgetallen; binnen 18 maanden wist Wurlitzer 56.000 exemplaren te verkopen. Seeburg wist in hetzelfde jaar van haar model 146 "
Trashcan" slechts zo'n 25.000 exemplaren te slijten.
Design en populariteit
Door de 8 verschillende bubbelende buizen kreeg het model al snel de bijnaam "
Bubbler", maar naast de bubbels bezat de 1015 jukebox nog enkele kenmerkende eigenschappen. Zo bezat de Bubbler ook de typische combinatie van verkleurende pilaren en het felle chroom, welke het levendige aspect van de bubbels nog versterkten. De jukebox bezat 24 selecties in de vorm van 78-toerenplaten. De populariteit van de 1015 zorgde er echter voor dat zelfs in de jaren vijftig, toen de gouden tijd van de 78-toerenplaten voorbij was en de 45-toerensingletjes op begonnen te komen, de jukebox nog veelvuldig te zien was in het straatbeeld. Dit laatste werd ook mogelijk gemaakt door de conversion kits die Wurlitzer aanbood om de 1015 geschikt te maken voor 45-toerenplaatjes. Uiteindelijk zou de 1015, hoewel een ontwerp uit de jaren veertig, vooral bekend staan als een typisch symbool van de jaren vijftig. Bij het kopen van een Wurlitzer 1015 moet gedacht worden aan prijzen rond de 14.000 euro, de koop van een perfecte en volledig originele 1015 kan echter weleens een hogere prijs kosten.
Wurlitzer 1015 OMT
De afname van de populariteit van jukeboxen gedurende de jaren zestig, zeventig en tachtig zorgde voor het uiteindelijke einde van Wurlitzer als jukebox fabrikant.
Deutsche Wurlitzer, welke al sinds 1960 in Duitsland Wurlitzers produceerde als dochteronderneming van het Amerikaanse Wurlitzer wist echter het bouwen voor Wurlitzers door te zetten; wat in 1986 resulteerde in een eerbetoon aan de Wurlitzer 1015 van weleer; de
Wurlitzer 1015 One More Time (
OMT). Deze 1015 OMT werd geproduceerd voor het 40jarig jubileum van het model 1015; deze nieuwe bubbler bezat het klassieke design van de oude 1015, maar werd gecombineerd met nieuwe technologie. Zo ontstond ook de OMT met de mogelijkheid om CD's af te spelen vanaf 1989. Sinds die tijd is het model OMT overigens niet meer weggegaan; een veelheid van variaties is inmiddels ontstaan.