De AMI Continental; design, ontstaan, kooptips en prijzen
In de silver age van de jukebox, waarin het gebruik van chroom, zichtbare afspeelmechanismen en stijlelementen uit de autowereld het design van menig jukebox bepaalde, ontstond tegen het einde van deze periode een jukebox die qua design geen gelijke kent. De AMI Continental brak niet met de bestaande designregels, maar boog deze dusdanig dat er een jukebox design ontstond dat de tand des tijds zou doorstaan.
AMI
Het bedrijf dat de
Continental geproduceerd heeft, AMI, ontstond in 1909 als de “National Automatic Music Company”. Hoewel jukeboxen in die tijd al bestonden, produceerde het bedrijf in die tijd de populairdere geautomatiseerde muziekinstrumenten. Hierbij valt te denken aan geautomatiseerde piano’s, welke geen muzikant nodig hadden om sfeer in een restaurant of café te brengen. Pas vanaf 1927 zou het bedrijf zich gaan wagen aan jukeboxen, waarbij het mechanisme dat in deze eerste jukebox gebruikt zou worden nog zo’n dertig jaar dienst zou doen bij AMI; weliswaar steeds met kleine aanpassingen en verbeteringen, maar toch een indrukwekkende periode in een tijd waarin de concurrentie op de jukeboxmarkt stevige vormen aannam. Het is dan ook nooit het technologische aspect geweest waarop AMI zijn concurrentiepositie bouwde, maar meer het design van de jukeboxen. Hierbij werd continue uitgegaan van positieve en vooruitstrevende aspecten uit de heersende tijdgeest; de”
Singing Towers” van 1939 tot 1942 waren bijvoorbeeld gebaseerd op de wolkenkrabbers uit die tijd, de AMI H (ook wel
Bumper genoemd) uit de jaren vijftig was gebaseerd op het typische autodesign uit die tijd.
Toen rond de jaren zestig de markt voor jukeboxen langzaam afnam en jukeboxfabrikanten hun toevlucht zochten tot de vierkantere, minder dominante designs, ontwikkelde AMI nog een laatste maal een vooruitstrevend design, gebaseerd op het sciencefiction gevoel van de space age; de
AMI Continental. Deze Continental was tevens de laatste echte AMI, daarna werd het bedrijf overgenomen door Rowe, waarna het bekend staat als
Rowe-AMI.
Ontstaan Continental
"A brilliant performer in the AMi tradition ... boldly designed to set a new standard of style, the silhouette is unmistakably distinctive... the lines clean and graceful. The total effect is exciting, intriguing ...dramatically compelling. Truly the style of tomorrow, for more play today."
Met deze tekst werd het nieuwe model, de continental aangekondigd. Waar de advertentie aankondigde de stijl van de toekomst te hebben verenigd in een model van vandaag, bleek helaas echter dat de Continental eerder bekend zou komen te staan als een laatste uitspatting in de silver age van de jukebox, dan een eerste type uit een nieuw tijdperk.
Het eerste type van de Continental, de Continental 1, zag het levenslicht in 1961; een periode waarin enkele jaren tevoren de lancering van de
Sputnik de ruimterace tussen de VS en de Sowjetunie had afgetrapt. Het was deze periode waarin de ontwikkelingen op ruimtegebied elkaar dusdanig snel opvolgden dat niets in de ruimte onmogelijk leek en sciencefiction populairder werd. Tevens werd in deze tijd echter steeds meer afstand genomen van de overdreven stijlelementen uit de jaren vijftig en verschoof het design steeds meer naar een strakke, gestroomlijnde vormgeving. Om aan deze elementen aan de tijdsgeest te appelleren werd de Continental gepresenteerd, welke zowel deed denken aan de ruimtevaart als recht deed aan de behoefte voor strakkere en gestroomlijndere vormgeving.
AMI Continental 1
De 1e Continental wordt gekenmerkt door een strak design, waarbij een kast met een geribbelde chromen grille afgetopt wordt door een grote plexiglas koepel (welke overigens ontworpen was om bijna onbreekbaar te zijn). Onder deze koepel bevindt zich het zichtbare gedeelte van het afspeelmechanisme; daarboven zijn op een grote gebogen titelkaarthouder de verschillende mogelijke selecties te zien. Op de voorkant van de geribbelde chromen grille staat een grote ster en een grote glazen plaat met de tekst “AMI Continental” Tevens onderscheid de groene kleur dit model van het latere type 2.
Het model is leverbaar geweest in diverse verschillende soorten; van een 100select machine tot een 200select machine en van bediening met een wieltje tot bediening met knoppen. Overigens zijn de duurste types de modellen welke 200 selecties hebben en te bedienen zijn met knoppen. De Continental 1 was nog een
mono jukebox, waarbij de concurrentie de voordelen van
stereo jukeboxen al had ontdekt.
AMI Continental 2
In 1962 kwam AMI met een vernieuwde Continental, de Continental 2. Dit model, waarbij de grote ster op de voorkant ontbrak en de kleur van groen naar rood was gegaan, had een moderner uiterlijk hoewel er op het eerste zicht vrijwel niets veranderd was ten opzichte van de Continental 1. Een grote verbetering ten opzichte van de voorganger was echter wel dat deze jukebox eindelijk ook leverbaar was in een stereo uitvoering. Het is tevens dit model Continental dat menigmaal te zien is geweest in diverse films; zo komt het model voor in een aantal films van Quentin Tarantino (de Continental die bijvoorbeeld in Deathproof te zien is, is ook zijn eigen Continental), maar ook in films als “Ghost” en “Wayne’s World”. Overigens is in “Natural Born Killers” een Continental 1 te zien.
Kooptips
Bij het aanschaffen van een Continental is het essentieel om de jukebox goed te bekijken van zowel binnen als buiten,
aanschaftips hierbij zijn niet overbodig; AMI staat erom bekend dat als deze jukeboxen niet goed gerestaureerd zijn, ze behoorlijk wat problemen kunnen geven. Een goede
restauratie echter zorgt voor een probleemloze jukebox. Niet alleen het uiterlijk van de jukebox moet precies overeenkomen met het originele design (vergelijk de jukebox met originele reclamefolders of jukebox boeken), maar ook de binnenkant moet er strak uitzien. Als het uiterlijk niet klopt, of de binnenkant ziet er niet perfect schoon en goed onderhouden uit (smeer, zwarte uitslag, kabelwikkels die loshangen, e.d.) is het het beste om de jukebox te laten staan; er is waarschijnlijk weinig aandacht aan het opknappen van de jukebox besteed en de kans is groot dat er op technisch gebied niet de nodige
revisie is geweest die de jukebox nodig heeft na zoveel jaar.
Test ook de verschillende toetsencombinaties van de jukebox en luister aandachtig naar het geluid. Als het geluid enigszins schommelt of vals klinkt kan dit aan het plaatje liggen, maar als dit bij meerdere plaatjes het geval is (vooral duidelijk te horen bij langzame nummers zoals “Sharif Dean – Do you love me”), is er waarschijnlijk iets mis met het afspeelmechanisme. Als enkele toetsencombinaties het niet doen, of pas na twee keer indrukken is het ook een afrader om de jukebox te kopen. Draai tijdens het afspelen van een plaatje ook aan de volumeknop; als het geluid tijdens dit draaien erg kraakt is het ook verstandig om de jukebox te laten staan.
Mocht de mogelijkheid bestaan is het ook verstandig om de jukebox een uurtje of twee te laten draaien alvorens de koop te bevestigen; in sommige gevallen komen problemen pas naar voren na een dergelijke periode. Zo is een bekend probleem bijvoorbeeld dat de jukebox een plaatje neerlegt om deze af te spelen, maar deze meteen weer terugzet en dan weer neerlegt en in deze loop blijft hangen. Dat is een duidelijk teken om de koop af te zeggen. Ook kan het zijn dat de jukebox plaatjes begint te pakken die niet zijn ingedrukt of selecties die wel zijn ingedrukt voorbij gaat; niets is vervelender dan een jukebox die niet speelt wat er wordt ingedrukt en het zoeken naar een andere Continental is daarom ook in dit geval het beste.
Bij het
kopen van een Continental moet gedacht worden aan
prijzen tussen de 5000 en 6000 euro, echter kan een perfect exemplaar ook wel eens voor meer geld verkocht worden; afhankelijk van het aanbod op dat moment. Tevens bepaald het aantal selecties (100 of 200) en de selectiemogelijkheid (knoppen of keuzewieltje) de prijs van de Continental. Een groot verschil tussen de
prijs voor een Continental 1 en 2 is er niet.