InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Haardroger: elektrisch hulpmiddel voor iedere badkamer

Haardroger: elektrisch hulpmiddel voor iedere badkamer

Haardroger: elektrisch hulpmiddel voor iedere badkamer De meeste mensen - en vooral vrouwen - vinden het niet prettig om na het douchen met natte haren rond te lopen. Op zijn minst maakt een vrouw een soort tulband van een handdoek die om het haar wordt gewonden en kroelen mannen een keer extra door het haar om er meer lucht bij te laten komen waardoor het sneller droogt. Maar heel vaak wordt er even de tijd voor genomen om door middel van een haardroger het natuurlijke drogen een handje te helpen. Ook mannen grijpen steeds vaker naar een haardroger en waarom ook niet?

Werking van haardrogers

Haardrogers bestaan er in allerlei uitvoeringen en vele kleuren. Niet dat dit belangrijk is maar het oog wil ook wat. Het gaat natuurlijk om de techniek van de droger. In het omhulsel, dat altijd wel een zekere vergelijkbare vorm heeft, zitten als belangrijkste elementen een ventilator en een aantal gloeidraden. Zodra de droger van stroom wordt voorzien gaat de ventilator draaien en komen de gloeidraden op temperatuur. De lucht blaast vervolgens vanuit de ventilator langs de draden en wordt aan de voorzijde van het apparaat door een opening geblazen. Die warme lucht tegen de haren zorgen voor het droogproces. Haardrogers hebben meestal twee of drie keuzeschakelaars waarmee de snelheid van de ventilator kan worden geregeld. Daarbij geldt dat hoe lager de ventilatorsnelheid is hoe warmer de luchtstroom en bij een hoge snelheid blijft de temperatuur relatief laag.

Voorkomen van oververhitting

Het systeem van blazen zorgt er echter ook voor dat koude lucht de ventilator weer bereikt omdat anders oververhitting van de droger het gevolg zou zijn. Er is echter meestal ook een beveiligingssensor ingebouwd om oververhitting te voorkomen. Mocht de temperatuur toch om een of andere reden te hoog worden dan zorgt de beveiligingssensor ervoor dat het apparaat afslaat.

Haardroger of föhn

Hoewel de eigenlijke naam van het elektrische hulpmiddel toch echt wel haardroger is wordt er meestal over een föhn gesproken. Die naam is gelijk aan een speciaal verschijnsel dat ook met warme lucht te maken heeft. Een föhn is namelijk een warme wind in de Alpen die meestal opsteekt aan de voorzijde van een lagedrukgebied. Er waait dan een vochtige en warme zuidenwind aan de noordzijde van de Alpen die aan de zuidkant van de bergen weer opstijgt. Die stijgende lucht zet daar uit en wordt kouder waardoor minder water vastgehouden kan worden en het gecondenseerde water als regen valt en dan voor een minder prettig weer zorgt dan in het föhngebied.

Reclamekreten niet altijd te snappen

Hoewel reclamemakers stellen dat hun haardrogers speciale voorzieningen hebben waardoor het gebruik niet nadelig is voor het haar is niet iedereen daarvan overtuigd. Toch wordt geadverteerd met de beste aanbevelingen die overigens niet altijd goed te snappen zijn zoals:
  • Bij elke instelling een zachte en efficiënte droogtemperatuur.
  • Continue prestaties van het apparaat voor gezond uitziend haar.
  • Digitale warmte.
  • Ergonomisch ontworpen.
  • Gebruiksvriendelijk en zacht voor het haar.
  • Goedgekeurd door het DWI (onafhankelijke Duits onderzoeksinstituut).
  • Ingebouwde sensors meten de temperatuur 600 keer per minuut.
  • In kapsalons getest.
  • Innovatief ontworpen.
  • Ionentechnologie voor extra bescherming van de haarkleuring.
  • Ontworpen om haarkleur te laten stralen.
  • Optimale warmteverdeling, luchtstroom en droogsnelheid.
  • Perfecte stylingresultaten zonder beschadiging van het haar.
  • Precieze styling door een smalle blaasmond.
  • Professionele prestaties.
  • Sensors passen de temperatuur aan tot optimaal niveau.
  • Snelheidsregeling.
  • Styling opzetstukken voor veelzijdige looks.
  • Unieke combinatie van intelligente sensortechnologie.

Ionentechnologie

Wellicht de moeilijkste term uit die aanbevelingen is ionentechnologie. Ionen zijn negatief geladen moleculen met een neutraliserend effect op positief geladen deeltjes. Ionen hechten zich aan de positieve moleculen van het haar. Op die manier wordt elk haar direct omhuld als een soort natuurlijke conditioner. Door de ionentechnologie wordt statisch haar voorkomen en wordt zelfs het meest weerbarstige haar zacht en glanzend.

Waardevolle technische informatie

Overigens hoeven de wijze van reclame maken en de aanbevelingen van de fabrikanten geen doorslaggevende overwegingen in te houden om al dan niet een haardroger aan te schaffen. Naast die informatie kan met een enkel zoekwoord op internet technische informatie worden verkregen over talrijke modellen en merken. Die informatie bevat dan onder meer:
  • Aantal warmtestanden
  • Aantal blaasstanden
  • Afneembaar luchtfilter
  • Apparaat inklapbaar
  • Ionische functie
  • Inclusief blaasmondstuk
  • Inclusief volume diffuser
  • Keramische functie
  • Koude luchtstand
  • Ophangoog

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Haardroger
  • http://www.braun.com/nl/hair-care/satin-hair-dryers.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6hn_(wind)
  • http://beauty.blog.nl/haar/2007/11/09/super-glanzend-haar-met-de-ionentechnologie-van-braun

Reageer op het artikel "Haardroger: elektrisch hulpmiddel voor iedere badkamer"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 26-03-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Haarverzorging
Schrijf mee!