Klaar om de batterijen op te laden?

Klaar om de batterijen op te laden? Hoewel er een enorm aanbod aan oplaadbare batterijen van het AA type op de markt is, blijven mensen massaal kiezen voor de alternatieve wegwerpvarianten. Hoe komt dat? Zijn oplaadbatterijen nog steeds duur en minder gebruiksvriendelijk dan de wegwerpvarianten of zijn dit ondertussen fabeltjes geworden? We wegen de voor- en nadelen af en komen zo tot een duidelijke winnaar.

Korte- of langetermijnvisie

Hoewel het aanbod van oplaadbare batterijen in de winkels jaar na jaar groeit, blijft de meerderheid van de consumenten toch resoluut kiezen voor een wegwerpvariant. De oorzaak van deze keuze ligt hem voornamelijk in de prijs, zo kost een oplaadbare batterij bij aankoop meestal dubbel zoveel als een wegwerpbatterij.

Voor toepassingen die niet intensief gebruikt worden of weinig energie vergen zoals Bv. een draagbaar radiootje of een weerstation, is een wegwerpbatterij een goede keuze. Daar tegenover staat dat wanneer u wegwerpbatterijen gebruikt in apparaten die veel energie verbruiken, zoals controllers van spelconsoles of elektrisch speelgoed, het aantal op jaarbasis snel zal oplopen. Kies in dergelijke gevallen voor een oplaadbare batterij, deze kost u bij aankoop meer, maar is door het intensieve gebruik snel terugverdiend.

Voor- en nadelen van een wegwerpbatterij

Voordelen van een wegwerpbatterij zijn:
  • Lage aankoopprijs
  • Reeds opgeladen bij aankoop
  • Hoge continue spanning van 1,5 V

De voornaamste nadelen zijn:
  • Hoge totale kosten (bij intensief gebruik, op lange termijn)
  • Niet ecologisch verantwoord
  • Lekkage

Voor- en nadelen van een oplaadbare batterij

Voordelen van een oplaadbare batterij zijn:
  • Lage totale kosten (bij intensief gebruik, op lange termijn)
  • Herbruikbaar
  • Ecologisch verantwoord

De voornaamste nadelen zijn:
  • Hoge aankoopprijs
  • Aankoop van een oplader
  • Niet altijd opgeladen bij aankoop

Andere aandachtspunten

Binnen de twee grote groepen van batterijen, namelijk de wegwerp- en de oplaadbare batterijen, kan ook nog een onderverdeling gemaakt worden naar gelang de capaciteit van de batterij. Zo blijkt dat oplaadbare batterijen met een hoge capaciteit, dit wil zeggen groter dan pakweg 2200 mAh, gekenmerkt worden door een hoger capaciteitsverlies bij 200 oplaadcycli dan oplaadbare batterijen met een lagere capaciteit bij hetzelfde aantal oplaadcycli. Voor wegwerpbatterijen geldt dan weer dat de types met een hoge capaciteit (ongeveer 2800 mAh) beter scoren dan de modellen met een lagere capaciteit.

Bij aankoop van oplaadbare batterijen is het ook belangrijk om een geschikte oplader te kiezen. Ze kosten meestal tussen de 20 en de 60 euro en zijn verkrijgbaar in verschillende modellen. Er zijn modellen die je rechtstreeks in het stopcontact plaatst of er zijn er die je met een snoer in het stopcontact steekt.

Eveneens zijn opladers ook onderverdeeld in groepen van op basis van hun oplaadsnelheid. Hierbij zijn er drie mogelijkheden: trage modellen laden de batterijen op in ongeveer 16 uur, de iets snellere types in ongeveer 4 uur en de snelste types in ongeveer een half uur. Snelle laders zijn duur, beïnvloeden de levensduur van de batterij nadelig, zorgen voor grote warmteontwikkeling en de batterijen zijn meestal niet voor de volle 100% opgeladen.

Conclusie

Tot slot kunnen we concluderen dat voor de meeste toepassingen (welke tegelijkertijd bijna altijd energieverslindende toepassingen zijn) waarvoor AA batterijen gebruikt moeten worden, een oplaadbare batterij een beter alternatief is dan een wegwerpbatterij. Hoe meer je een batterij kan opladen zonder dat het rendement te drastisch daalt (tegenwoordig kunnen de meeste batterijen gemakkelijk 200 oplaadcycli doorstaan zonder veel rendementsverlies) hoe meer geld je bespaart ten opzichte van een wegwerpbatterij.
© 2015 - 2020 Writer11, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Denes, Pixabay
  • http://www.test-aankoop.be/hightech/nc/dossier/herlaadbare-batterijen-of-toch-maar-wegwerp/1

Reageer op het artikel "Klaar om de batterijen op te laden?"

Infoteur: Writer11
Gepubliceerd: Februari 2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!