InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Warmtepompdroger: een energiezuinig type droger

Warmtepompdroger: een energiezuinig type droger

Warmtepompdroger: een energiezuinig type droger Een warmtepompdroger is gemiddeld zo'n 60% zuiniger dan een luchtafvoerdroger of condensdroger. Dit is beter voor het milieu maar ook voor je portemonnee. De Consumentenbond raadt dit type droger dan ook aan. Warmtepompdrogers zijn doorgaans wel wat duurder in de aanschaf, maar wanneer je meerdere droogbeurten per week draait zul je deze investering snel weer terugverdienen. De meeste grote witgoedmerken zoals Whirlpool, Miele, Siemens, Samsung en Zanussi hebben diverse warmtepompdrogers op de markt gebracht.

Voordelen van een warmtepompdroger

Verschillende soorten drogers

Een wasdroger wordt gebruikt om net gewassen kleding en handdoeken kastdroog mee te krijgen. Veel mensen zullen bij een droger denken aan een luchtafvoerdroger. Dit is het meest gebruikte type droger in Nederland. Luchtafvoerdrogers voeren de warme en tevens vochtige lucht die ontstaat tijdens het draaien van een programma via een afvoerslang naar buiten. Hiervoor is noodzakelijk dat men een gat in de muur maakt voor de afvoer of de slang telkens uit een open raam hangt. Dit is iets waar je over na moet denken wanneer een wasruimte inricht: is er wel de mogelijkheid om de slang naar buiten te hangen? Luchtafvoerdrogers zijn relatief goedkoop in de aanschaf en drogen de was snel. Ze staan er echter niet om bekend zuinig te zijn, waardoor de energiekosten juist hoog uitvallen.

Een ander veelgebruikte type droger is de condensdroger. Bij een condensdroger condenseert de lucht en wordt dit opgevangen in een condensbak, waarna het wordt afgevoerd naar het riool. Condensdrogers hebben het voordeel dat je geen afvoerslang naar buiten hoeft te hangen. Doordat ze relatief veel onderdelen hebben kan een defect wel moeilijker te repareren zijn. Net als luchtafvoerdrogers zijn condensdrogers bovendien niet erg zuinig in gebruik. Een ander nadeel is dat de ruimte waarin de condensdroger staat tijdens het gebruik behoorlijk klam en vochtig kan worden.

Voor mensen met een gasaansluiting is een gasdroger ook nog een optie. Het aanbod van gasdrogers is niet erg groot en ze zijn bovendien relatief duur in de aanschaf, maar dan heb je wel een machine die even snel is als een luchtafvoerdroger en bovendien behoorlijk zuinig is.

Warmtepompdroger: een energiezuinige optie

Ben je op zoek naar een wasdroger waarbij je geen slang naar buiten hoeft te hangen en die bovendien zuinig in gebruik is, dan zou je zomaar uit kunnen komen bij een warmtepompdroger. Een warmtepompdroger is in essentie een type condensdroger, maar dan één die zijn eigen warmte hergebruikt. Hierdoor hoeft veel minder stroom gebruikt te worden waardoor de gemiddelde warmtepompdroger wel zo'n 60% zuiniger is dan een traditionele condensdroger of luchtafvoerdroger. Warmtepompdrogers vallen vrijwel altijd in de energieklassen A+, A++ of A+++. Doordat je geen slang naar buiten hoeft te hangen past dit type droger in elk washok. Daar staat tegenover dat warmtepompdroger doorgaans wel wat duurder in de aanschaf zijn. De Consumentenbond raadt dit type droger aan. Warmtepompdrogers komen geregeld als beste uit de bus bij door de Consumentenbond verrichte vergelijkende productonderzoeken.

Hoeveel bespaar je aan energiekosten met een warmtepompdroger?

Wanneer je de prijzen van verschillende droger gaat vergelijken dan zul je zien dat de gemiddelde warmtepompdroger wat duurder in de aanschaf is dan bijvoorbeeld een luchtafvoerdroger of een condensdroger. Daar staat echter tegenover dat je per droogbeurt aanzien kunt besparen op de energiekosten. Hoe meer droogbeurten je per week doet, des te hoger zal de besparing uitvallen. De onderstaande tabel geeft een indicatie van hoeveel je per jaar kunt besparen ten opzichte van de gemiddelde luchtafvoerdroger.

Aantal droogbeurten p/wA-labelB-labelC-label
1 8,81 25,17 31,32
2 17,62 50,34 62,46
3 26,43 75,51 93,78
5 44, 05 125,85 156,60
10 88,10 251,68 312,31

Zo zie je dus dat als je slechts één maal per week de droger gebruikt de besparing niet zo groot zal zijn. Doe je echter vijf of meer droogbeurten per week dan heb je doorgaans binnen een jaar het verschil in aanschafprijs tussen een luchtafvoerdroger en een warmtepompdroger er al uit. Voor de berekening is gerekend met een energieprijs van 0,22 per kWh.

Merken warmtepompdrogers

De meeste grote aanbieders van witgoed hebben tevens diverse warmtepompdrogers in hun productlijn. Zo koop je onder meer een warmtepompdrogers van merken als Whirlpool, AEG, Bosch, Miele, ASKO, Bauknecht, Samsung, Beko, Siemens, Zanussi, Indesit en Schulthess.

Prijs warmtepompdrogers

Zoals gezegd ligt de gemiddelde prijs van een warmtepompdroger wat hoger dan bij andere traditionele typen drogers. Hier staat dan echter een besparing in energiekosten en een mindere belasting van het milieu tegenover. De prijzen voor een warmtepompdroger met een vulgewicht van 7 kg beginnen rond de 380. Bij een vulgewicht van 9 kg beginnen de prijzen rond de 550 (prijzen voor het laatst gecheckt in 2018).
Gerelateerde artikelen
Wasdroger kopen: energie en geld besparenWasdroger kopen: energie en geld besparenEen wasdroger die energie en geld bespaart is een warmtepompwasdroger. Deze verbruikt de helft minder energie dan een ge…
Wasdroger voor uw gemakWasdroger voor uw gemakWeer of geen weer, de wasdroger maakt uw was gereed voor de strijkbout, of zelfs meteen voor de kast. Inmiddels heeft 70…
Wat kost een wasdroger per jaar?Wat kost een wasdroger per jaar?De wasdroger is een grootverbruiker van stroom, maar de omvang van het verbruik wordt vaak te hoog ingeschat. Gezinnen m…
Droger kopen? Hoe maak je een keuze voor een wasdroger?Een wasdroger, droger of centrifuge (droogtrommel) zorgt er voor dat je fris gewassen kleren snel drogen. Maar net als b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ErikaWittlieb, Pixabay
  • https://www.consumentenbond.nl/wasdroger/kopen
  • https://www.ep.nl/advies/huishoudelijk/droger/warmtepompdroger/
  • https://www.duurzaamthuis.nl/welke-wasdroger-is-het-meest-energiezuinig

Reageer op het artikel "Warmtepompdroger: een energiezuinig type droger"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 02-07-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!