InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Energieverbruiksmeter

Energieverbruiksmeter

Stijgende energieprijzen kunnen een uitdaging zijn om te besparen op uw elektriciteitsrekening. Hiervoor moet u zich wel bewust worden van uw verbruik. Een energieverbruiksmeter laat zien wat het energieverbruik is van uw apparatuur in huis. Door dit verbruik te meten is gemakkelijk te berekenen hoeveel geld u kwijt bent of bespaart. Niet elke energieverbruiksmeter blijkt echter betrouwbare resultaten te geven.

Hoe werkt een energieverbruiksmeter?

gebruik

Een energieverbruiksmeter sluit u aan op het stopcontact. Hierop sluit u dan weer een apparaat aan waarvan u het energieverbruik wilt weten. Op het display kunt dit dan aflezen.

hoe werkt het?

Een verbruiksmeter meet de netspanning en stroom en rekent op basis hiervan het vermogen uit wat een apparaat gebruikt. Een verbruik van 1000 watt (1 kW) gedurende een uur is 1kWh.

Wat kan ik allemaal meten met een energieverbruiksmeter?

Afhankelijk van het type meter kunt u het volgende zichtbaar maken:
  • netspanning in volt (V)
  • stroomsterkte in ampère (A)
  • actueel verbruik in watt-uur of kilowatt-uur (k)Wh
  • totaal verbruik (k)Wh
  • gemiddeld verbruik (k)Wh
  • power factor

Bij sommige meters kunt u ook nog de prijs van een kWh instellen. Door de meter een tijd lang aangesloten te laten kunt u op die manier zien wat het totaalverbruik over een bepaalde periode is en wat u dat gaat kosten.

Waar moet ik op letten bij aanschaf van een energieverbruiksmeter?

Niet elke energieverbruiksmeter blijkt goede meetresultaten te geven. Als u van plan bent een meter te gaan aanschaffen, let dan in ieder geval op de volgende zaken:

kleine verbruikers meten

Kleine verbruikers zijn bijvoorbeeld een TV die in standby stand maar een paar watt verbruikt. Dit noemt men sluipverbruik. Gedurende een jaar kunnen sluipverbruikers in een huishouden tientallen euro's extra aan elektriciteit kosten.
Fabrikanten geven soms aan dat een verbruiksmeter pas goed werkt vanaf bijvoorbeeld 10W. Deze is dan minder geschikt om sluipverbruikers op te sporen.

verschillende soorten verbruikers

Een pc voeding of een spaarlamp vormt ten opzichte van een gloeilamp een complexe belasting. Dit heeft met de spannings- en stroomvormen te maken waaruit het verbruik berekend wordt van een apparaat. Bij een gloeilamp zijn de spanning en stroom sinusvormig en in fase met elkaar. Men spreekt dan van een powerfactor van 1. Het verbruik van een gloeilamp weergeven gaat elke verbruiksmeter nog wel goed af, maar het gaat niet altijd goed bij meer complexe apparaten die een powerfactor kleiner dan 1 hebben.

Welke meter kan ik het beste aanschaffen?

Er zijn een aantal gangbare meters in omloop, de prijzen hiervan lopen uiteen van circa 10 euro tot enkele tientallen euro's. Duurder is zeker niet altijd beter. De auteur van dit artikel heeft goede ervaringen met de Cresta RCE-1106 (ook nog eens het goedkoopste type). Bekijk voor een vergelijking van alle meters de test van Hardware.info.
© 2011 - 2017 Jeps, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.hardware.info/nieuws/14165/testresultaten-energieverbruiksmeters

Reageer op het artikel "Energieverbruiksmeter"

Infoteur: Jeps
Laatste update: 23-06-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!