InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Overstappen van Windows naar Mac: wat zijn de verschillen

Overstappen van Windows naar Mac: wat zijn de verschillen

Overstappen van Windows naar Mac: wat zijn de verschillen Denk je erover om over te stappen van een Windows computer naar een Mac computer? Er zijn verschillen tussen beide besturingssystemen, maar deze zijn niet onoverkomelijk. Houd wel voor ogen dat een Mac een computer voor dummies is. Het is niet mogelijk om in het besturingsprogramma dingen te veranderen, wat bij een Windows computer wel tot de mogelijkheden behoort. Een Mac draait altijd en is op veel punten iets gebruiksvriendelijker dan een Windows computer. Je moet het alleen wel even door hebben.

Verschillen Mac en Windows

Het grote voordeel van een Mac ten opzichte van een Windows computer is de standaardisatie. Ieder programma werkt op dezelfde manier. Dat is prettig en overzichtelijk. Dit voordeel is gelijk een nadeel, want voor de Mac zijn minder programma’s beschikbaar, dan voor de Windows computer. Het is dus de vraag, wat je wil doen met de Mac. Het is geen spelletjescomputer en wanneer je de Mac alleen wil gebruiken om wat te doen met tekstverwerking, is hij te duur. De Mac wordt standaard gezien als een computer voor creatievelingen. Leuk voor fotobewerkingen en het maken van magazines, etc. Hier is hij dan ook zeer geschikt voor.

De interactieve bovenbalk is ook een Mac noviteit. Standaard staat het programma waarmee je aan het werk bent op het scherm. Mis je een functie? Ga dan even met de cursor naar de bovenkant van het scherm, de bovenbalk verschijnt nu in het beeld met een aantal extra functies aangepast aan het geopende programma. Bij Word vind je hier onder andere mogelijkheden voor spellingcorrectie, woorden tellen en knippen en plakken. Bij iMovie bijvoorbeeld mogelijkheden om fragmenten te selecteren en overgangen toe te voegen.

Updates en updates, veel Windowsgebruikers worden er gek van. Wekelijks komen ze voorbij. Voor een Mac zijn er natuurlijk ook updates, zo eens in de één a twee maanden.

Windows verkenner heet op de Mac Finder. De gelijkenissen zijn zo groot dat je hier snel je weg zult vinden. Een groot verschil is dat alle externe apparatuur via Finder of via het bureaublad eerst op het scherm moet worden losgekoppeld alvorens je het apparaat daadwerkelijk loskoppelt. Het uitwerpsymbool moet dus eerst aangeklikt worden.

Een windows computer is een computer voor mensen die er graag zelf wat aan knutselen en de zaken in eigen hand willen houden. Wil jij een computer die gewoon zijn ding doet, zodat jij gewoon kan gaan schrijven, foto's of film kan bewerken of je kasboek kan bijhouden? Dan ben je beter af met een Mac. Al hangt hier dan natuurlijk wel een prijskaartje aan.

Overeenkomsten iPad en Mac

Al gewend aan een iPad? Dan zal de overstap naar een Mac nog wat eenvoudiger zijn. Programma’s zijn applicaties, net zoals op een tablet. Met drie vingers vegen van links naar rechts over de trackpad zorgt dat je kan switchen tussen de diverse geopende programma’s. Twee vingers van boven naar beneden is het scrol commando. Wanneer je een afbeelding op PDF op je scherm wilt roteren lukt dit vaak door met twee vingers een draaibeweging op het trackpad te maken.

Programma’s die gesloten worden met het rode kruisje in de linkerbovenhoek, zijn niet echt gesloten. Hiervoor moet je op de naam van de app in de bovenbalk klikken. Onder in het menu wat dan tevoorschijn komt staat einde (naam app). Wanneer je hierop klikt is het programma wel echt gesloten.

Symbolen invoegen Mac

Iets wat wel duidelijk anders is op de Mac is het invoegen van symbolen. Dit is in het begin even wennen. Onder op het toetsenbord zit naast de Crtl toets de Alt/Option toets. Hier volgen de meest gebruikte symbolen en de bijbehorende toetsen:
  • Alt/Option + e = ´
  • Alt/Option + u = ¨
  • Alt/Option + i = ^
  • Alt/Option + ` = `
  • Alt/Option + 2 = €
  • Alt/Option + k = ˚

Een andere en iets eenvoudigere mogelijkheid is de letter waar het symbool op moet langer ingedrukt houden. Dan verschijnen de verschillende mogelijkheden vanzelf in het scherm. Dit werkt niet bij symbolen zoals øπ∆ƒ∂ßΩ≈√. Hierbij zal je toch de Alt/Option knop moeten gebruiken of gebruik moeten maken van de symbolenbrowser. De symbolenbrowser vind je in de bovenbalk onder Wijzig, en dan Emoji en Symbolen.

Commandoknoppen Mac

Het is wel makkelijk wanneer je de gebruikelijke commandoknoppen kan vinden.
De meest gebruikte zijn:
  • Schermafbeelding maken – cmd (command) + Shift + 3.
  • Schermafbeelding van alleen je venster - cmd (command) + Shift + 4 + spatiebalk.
  • Cmd (command) + backspace – verwijderd een bestand.
  • ⌘C = kopieer
  • ⌘V = plak

Maar ook deze functies kan je in de bovenbalk onder de knop wijzig vinden. Vanuit Finder kan je programma’s via de drag and drop methode toevoegen aan het bureaublad. Sommige beginnende Mac-gebruikers vinden dit makkelijk, omdat dit meer lijkt op windows. Je kan de programma's ook gewoon vinden onder Launchpad, dus noodzakelijk is dit niet.

Een aantal onmisbare programmaatjes zijn:

  • Stuffit Expander. Dit programmaatje opent rar en zip bestanden.
  • Een virusscanner, want al zijn er niet zoveel virussen op de Mac, ze komen wel voor. ClamXav is zo’n virusscanner.
Gerelateerde artikelen
Gebruik Windows Vista ReadyBoostGebruik Windows Vista ReadyBoostAls je je werkgeheugen onder Vista wilt vergroten, maak dan gebruik van de Windows ReadyBoost. Readyboost geeft een mooi…
Partities maken en beheren in WindowsPartities maken en beheren in WindowsOp Windows Vista is vaak kritiek geuit. Sommigen vragen zich af of je niet met de installatie moet wachten totdat de voo…
Microsoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstMicrosoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstEr bestaat ook een zeer krachtige virtuele omgeving voor Windows en het heet Microsoft Virtual PC 2007. Microsoft Virtua…
Windows, het virtuele geheugen van je pc optimaliserenWindows, het virtuele geheugen van je pc optimaliserenIn dit artikel behandel ik de vraag hoe je het virtueel geheugen optimaal instelt en dit geheugen kunt vergroten om zo m…

Reageer op het artikel "Overstappen van Windows naar Mac: wat zijn de verschillen"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 06-09-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!