De wurlitzer 1900 en 2000 centennial; de jubileum jukeboxen

Concurrentie tussen Seeburg en Wurlitzer
Met de Seeburg M100A had Seeburg Wurlitzer definitief verslagen in de slag om de beste techniek en de beste verkoopaantallen. De 100 selecties die Seeburg kon bieden met deze jukebox waren ongeëvenaard. Wurlitzer zat echter niet stil en probeerde terug te komen met de Wurlitzer 1500; een machine die 104 selecties bood. Het mechanisme hiervan was echter niet meer dan een uitgebreide versie van het oude stapelmechanisme; de 104 selecties deden het ontwerp van de jukebox dan ook geen goed.Pas met de Wurlitzer 1700 wist Wurlitzer weer terug te komen met een design dat de competitie weer kon aangaan. Hoewel het model nog veel van de styling van de voorgaande modellen had, met veel verlichting en details, was de carrousel die gebruikt werd om de platen te selecteren een aantrekkelijk visueel detail. De platen werden voortaan verticaal uit een carrousel gehaald en volledig in het zicht van de consument afgespeeld, waar de consument bij Seeburg hier toch een minder aantrekkelijk zicht op had.
Basis voor het ontwerp
Waar de Wurlitzer 1700 nog veel van de styling van de voorgaande modellen had, pakte men in de 1800 goed door; het design werd opgeschoond en zag er strakker en luxer uit door het veelvuldige gebruik van chroom in het design. De pilasters die normaal aan de buitenzijde gezeten hadden, werden bij dit model iets naar binnen geschoven. Hoewel deze pilasters bij latere modellen weer terug gingen naar de buitenzijde, zou dit ontwerp de basis vormen voor de Centennial uitvoeringEerste 200 select Wurlitzer
“Highlighting 100 years of musical achievement” en het agressievere “The records it is establishing for making money are as good to listen to as the records it plays” moesten de nieuwe Centennial jukeboxen van Wurlitzer promoten. De 1900, met 104 selecties was het budgetmodel. De absolute topper was de eerste 200 select machine van Wurlitzer, de Wurlitzer 2000. Dit model moest de strijd met Seeburg weer aangaan, nadat deze met de V200 de allereerste 200 select jukebox op de markt had gebracht.Door het hele land werden promotionele activiteiten uitgerold, van feesten tot harde marketing, overal zou men weten dat Wurlitzer nu 100 jaar bestond en dat de Centennial jukeboxen het beste waren wat de markt te bieden had.
Het verschil tussen de Wurlitzer 1900 en 2000
Het nieuwe, serieuze doch elegante, design verwees duidelijk naar de auto-industrie. Waar de 1800 nog een relatief kleurrijk design had, was dit veranderd in chroom en glas. Het grootste verschil tussen de 1900 en de 2000, behalve het aantal selecties, zat uiterlijk in de titelkaartboekjes die de 2000 bezat. Om het ontwerp van de 2000 aantrekkelijk te houden en het zicht op de carrousel met vloeiend ontworpen tonearm niet te ontnemen, had men aan weerszijden van het titelkaartjesdisplay boekjes gemaakt. Door een druk op de knop kon men hierin bladeren om te zien welke selecties er mogelijk waren.Het waren helaas deze boekjes die vaak storingen gaven; de markt sprong hierop in door aftermarket-oplossingen te bieden waarbij de boekjes uit de Wurlitzer 2000 gehaald werden ten faveure van een statisch titelkaartjesdisplay. Visueel is deze oplossing rampzalig; het elegante design van de 2000 wordt hierdoor overwoekerd door titelkaartjes waardoor de carrousel zelf aan het oog onttrokken wordt en slechts de bovenzijde van het spelende plaatje en de tonearm te zien zijn. Gelukkig is deze aftermarket-oplossing bijna niet meer te zien en zijn het slechts een paar survivor-jukeboxen die deze esthetische misdaad nog bezitten.