De wurlitzer 1800 jukebox; het nieuwe design van Wurlitzer
Waar het design van de Wurlitzer 1700 nog erg leek op styling die met de 1250 was ingezet, zou de Wurlitzer 1800 uit 1955 een nieuwe, serieuzere en minder frivole, designrichting voorstellen. De lijn die de 1800 hiermee uitzette zou uiteindelijk geperfectioneerd worden in de Wurlitzer 1900 en 2000, om daarna nog in de 2100 en 2104 toegepast te worden.
Het ontwerp van de Wurlitzer 1800 jukebox
In de basis verschilt de Wurlitzer 1800 niet zoveel met de 1700; er wordt gebruik gemaakt van pilasters onder de titelkaartjeshouder, waarboven een glazen kop het selectie- en afspeelmechanisme laat zien. Daarnaast wordt er bij beide modellen gebruik gemaakt van een metalen speakergrill die spits naar voren toeloopt. Het grote verschil zit echter in de afwerking; de 1700 heeft grote pilasters langs de zijkant, met frivole uitingen, en een in groot reliëf afgewerkte speakergrill. Daarnaast wisten de rode knoppen en de olijk rond gebogen voorruit de jukebox een bepaalde vrolijkheid mee te geven die in de 1800 vervangen was door een chique en luxe uiterlijk.
Bij de 1800 gaf de rode achtergrond doorstoken met chromen strips de jukebox al meteen een luxe uitstraling mee, die door de smallere en meer naar het midden geplaatste pilasters afgemaakt werd. Ook was het reliëf in de speakergrill veel rustiger weergegeven met verticale lijnen en zorgde de nieuwe glazen kap voor een grotere zichtbaarheid van het mechanisme.
Verschillende modellen van de Wurlitzer 1800
De Wurlitzer 1800 werd in diverse kleuren geleverd; men had de “Dawn Mist” met een houten, lichte fineer aan de zijkanten, de “Horizon Blue”, met een glanzende lichtblauwe buitenzijde, de “Midnight Black” met een glanzend zwarte afwerking en de “Sunset Red”met rode zijkanten. Een Duitse importeur, Husemann, paste de Wurlitzer 1800’s nog wat aan door de zijkanten te bedekken met namaak leer. De Wurlitzer 1800 kon 52 platen afspelen op beide zijden, wat een totaal van 104 selecties gaf. Tevens is dit model verkrijgbaar als High Fidelity.
Marketing achter de Wurlitzer 1800
In de brochure van de 1800 werd het gebruikelijke overdrijven naar een nieuw hoogtepunt gedreven. “
The Wurlitzer 1800 breaks into the headlines as the year’s top phonograph” was alleen al de openingszin. In prachtige bewoordingen wist men vervolgens het design op te hemelen en te melden dat dit model toch echt nog wel jaren lang het gespreksonderwerp zou zijn binnen de jukebox wereld. Ook in de reguliere reclame uitingen wist Wurlitzer het nieuwe design groots te brengen. “
The year’s top phonograph in beauty – in tone – in earnings.” Een andere populaire zin in de Wurlitzer advertenties was “
Get into the big money with the Wurlitzer 1800”.
Producieaantallen van de Wurlitzer 1800
In totaal zouden er rond de 17.500 stuks geproduceerd worden van de Wurlitzer 1800; van de Wurlitzer 1700 waren maar rond de 12.500 stuks geproduceerd, dus de nieuwe vormgeving van de 1800 had zeker iets opgeleverd en deze styling zou dan ook in de 1900 en 2000 verder doorgevoerd worden. Bij de volgende modellen werden de pilasters wel weer teruggezet naar de buitenkanten van de jukebox, waar deze juist iets naar binnen waren gehaald bij de Wurlitzer 1800.
Prijzen van de Wurlitzer 1800
De prijzen van de 1800 liggen wat hoger dan die van een 1700, maar nog steeds word de Wurlitzer 1900 die na de 1800 kwam hoger gewaardeerd. Bij veel restauraties worden de zijkanten aangepast in een kleur die momenteel populair is, waardoor een aantal van de 1800’s in omloop niet meer de originele kleuren op de zijkant hebben. Vooral de lichtblauwe versie en de versie met het lichte fineer zijn vaak in een andere kleur gerestaureerd; veel van de blauwe versies die daarnaast in omloop zijn, zijn in de verkeerde tint blauw geverfd. Een dergelijke aanpassing zal bij een koop wel in de prijs verdisconteerd moeten zijn; de waarde is immers minder.