Prijzen van de minder bekende jukebox merken
Naast de grote merken als Wurlitzer, Seeburg, AMI en Rock-Ola zijn er nog diverse kleinere of vergeten jukebox fabrikanten geweest die niet zelden prachtige modellen hebben gefabriceerd. Zo was er onder andere Gabel, die aan de wieg stond van de beginjaren van de jukebox. Of Filben, die met de Maestro een jukebox wist neer te zetten die qua design geen gelijke kende. Ook de Europese fabrikanten lieten zien wat ze konden, met onder andere de Chantal Meteor.
Mills
Hoewel er vanaf de late jaren veertig nog maar vier bekende jukebox merken over zouden zijn, behoorde Mills voor deze periode tot de groep grote fabrikanten. Als bedrijf wist Mills enkele zeer mooie jukeboxen uit te brengen, waaronder de Mills Empress en de Mills Constellation. Deze Constellation zou zelfs nog door een andere fabrikant gemaakt worden na het faillissement van Mills.
Filben
Ook andere bedrijven wisten een permanente plek in de jukebox historie te verwerven. Filben bijvoorbeeld produceerde een van de mooiste ontwerpen uit die tijd met de Filben Maestro. De Maestro was een jukebox waarbij de mechaniek niet zichtbaar was, maar die toch de aandacht voldoende wist te trekken met de imposante chromen grill. Door iets door de knieën te zakken en de grill van dichtbij te bekijken wordt het ontwerp pas echt recht aangedaan. De vergelijking met een aanstormende stoomtrein wordt dan pas echt duidelijk.
Chantal
Als een van de weinige Europese jukebox fabrikanten wist Chantal een model te ontwerpen dat wereldwijde bekendheid zou krijgen. De Chantal Meteor is uiteindelijk in verschillende landen gemaakt en het bedrijf is aan oorzaken anders dan de jukebox ten onder gegaan. De Chantal Meteor zou een zeer futuristisch ontwerp laten zien, met een techniek die ongeëvenaard was. Als een van de weinige modellen kon de Meteor 200 selecties afspelen, maar het model wist dit te bereiken met een uniek selectiemechanisme dat voor een groot gedeelte zichtbaar was.
Tonomat
Hoewel kwalitatief niet op het niveau van de Amerikaanse jukeboxen, wist het Duitse Tonomat toch een aantal interessante jukeboxen te produceren. Dit kwam met name door het opvallende design, wat beschaafd Europees van uiterlijk was, terwijl de Amerikaanse jukeboxen nog steeds de extravagante designregels uit Amerika hanteerden. Waar de Amerikaanse jukeboxen vaak voor hoge prijzen van de hand gaan, zijn de Tonomat jukeboxen, helaas ook vanwege de kwaliteit, voor duidelijk lagere prijzen verkrijgbaar.
NSM
Van de Duitse jukebox fabrikanten was NSM de meest succesvolle, met name in het latere tijdperk van de dichte jukeboxen. De NSM jukeboxen vallen met name op door het wat kleinere ontwerp, geschikter voor de kleinere Europese ruimtes. Ook NSM heeft enkele interessante open jukeboxen gemaakt, waarbij met name het aparte selectiemechanisme van de Fanfare opvalt. Deze jukebox had als het ware een stapel platen waarvan het een aantal liet vallen om de arm tussen de stapel te stoppen, op de plaat die geselecteerd was. Juist dit mechanisme is helaas vrij kwetsbaar, waardoor ook deze modellen nog tegen lage prijzen verkrijgbaar zijn.
De jukebox prijslijst
De prijzen van onderstaande jukeboxen zijn gebaseerd op exemplaren in een goede staat. Er zijn uiteraard ook duurdere exemplaren te vinden van ieder model, echter gaat het dan vaak om jukeboxen die net gerestaureerd zijn, of waar een garantie op zit. Vooral bij de Tonomat en vroege NSM modellen kan een dergelijke garantie goed zijn, aangezien deze jukeboxen van een mindere kwaliteit waren en niet vaak gerestaureerd te vinden zijn. Een jukebox als de Filben Maestro of Chantal Meteor is moeilijk te vinden voor lagere prijzen dan in deze prijslijst. Zelfs een Filben Maestro die nog volledig gerestaureerd moet worden brengt al meer op dan een gerestaureerde Mills Throne of Music. Dit verschil geeft niet alleen een verschil in waardering, maar ook een verschil in zeldzaamheid aan.
Jaar | Model | Toeren | Selecties | Prijs |
1927 | Link Autovox | 78 | 10 | 35.000 |
1939 | Mills Throne of Music | 78 | 20 | 5.000 |
1939 | Mills Empress | 78 | 20 | 6.000 |
1940 | Mills Throne of Music | 78 | 20 | 5.000 |
1940 | Mills Empress | 78 | 20 | 6.000 |
1940 | Gabel Kuro "The last jukebox" | 78 | 24 | 120.000 |
1941 | Mills Throne of Music | 78 | 20 | 5.000 |
1941 | Mills Empress | 78 | 20 | 6.000 |
1947 | Filben Maestro FP-300 | 78 | 30 | 15.000 |
1947 | Filben Maestro FE-300 | 78 | 30 | 18.000 |
1947 | Mills Constellation | 78 | 20 | 4.000 |
1947 | Filben Maestro FP-300 | 78 | 30 | 15.000 |
1947 | Filben Maestro FE-300 | 78 | 30 | 18.000 |
1956 | Chantal Meteor CH | 45 | 200 | 13.000 |
1957 | NSM Fanfare 60A | 45 | 60 | 2.000 |
1957 | NSM Fanfare 100 | 45 | 100 | 2.000 |
1957 | Chantal Meteor CH | 45 | 200 | 13.000 |
1958 | NSM Fanfare 60A | 45 | 60 | 2.000 |
1958 | NSM Fanfare 100 | 45 | 100 | 2.000 |
1958 | NSM Fanfare 100 stereo | 45 | 100 | 2.000 |
1958 | Chantal Meteor CH | 45 | 200 | 13.000 |
1959 | Tonomat Panoramic | 45 | 200 | 2.500 |
1959 | NSM Fanfare 100 | 45 | 100 | 2.000 |
1959 | NSM Fanfare 100 stereo | 45 | 100 | 2.000 |
1959 | Chantal Meteor CH | 45 | 200 | 13.000 |
1959 | Chantal Meteor GB | 45 | 200 | 11.000 |
1960 | Tonomat Teleramic | 45 | 200 | 2.500 |
1960 | Tonomat Teleramic 200B | 45 | 200 | 2.500 |
1960 | NSM Fanfare 100 stereo | 45 | 100 | 2.000 |
1960 | Chantal Meteor CH | 45 | 200 | 13.000 |
1960 | Chantal Meteor GB | 45 | 200 | 11.000 |
1961 | NSM Fanfare 100 stereo | 45 | 100 | 2.000 |
1961 | Chantal Meteor CH | 45 | 200 | 13.000 |
1961 | Chantal Meteor GB | 45 | 200 | 11.000 |
1962 | Chantal Meteor GB | 45 | 200 | 11.000 |
1963 | NSM Serenade | 45 | 100 | 1.500 |
1964 | NSM Serenade | 45 | 100 | 1.500 |
1965 | NSM Serenade | 45 | 100 | 1.500 |
1966 | NSM Serenade | 45 | 100 | 1.500 |