InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Hoe werkt Sonos en wat is het?

Hoe werkt Sonos en wat is het?

Hoe werkt Sonos en wat is het? Sonos is een muzieksysteem waarmee je in verschillende kamers andere nummers kunt afspelen. De Sonos-familie bestaat uit speakers, een soundbar en een subwoofer. Je kunt met een app de speakers bedienen en op die manier verschillende nummers in andere kamers afspelen. Maar hoe werkt Sonos nu eigenlijk precies?

Wat is Sonos?

Sonos is een bedrijf opgericht in 2002. Ze bieden een draadloos muzieksysteem met de naam ‘Sonos’ op de markt. Dit draadloze muzieksysteem zorgt door middel van hifi-speakers ervoor dat je in verschillende kamers andere nummers kunt afspelen. Als je dus in de badkamer graag naar jazz luistert en in de woonkamer naar klassieke muziek dan kun je dat instellen.

Hoe werkt Sonos?

Met Sonos kun je dus verschillende muziek in andere kamers afspelen. De verbinding van de speakers is door middel van een wifi-verbinding. Hierbij kun je kiezen om de Sonos-apparatuur aan te sluiten op je huidige thuisnetwerk of om een eigen Sonos-netwerk te creëren.

Het nadeel van Sonos aansluiten op je huidige thuisnetwerk is dat alle apparaten in je huis die wifi gebruiken op dit netwerk zitten. Al deze apparaten strijden als het ware om het wifi-signaal en als er te veel apparaten op een netwerk zijn kan de wifi langzamer worden. Dit zal bij Sonos direct merkbaar zijn doordat er hierdoor haperingen kunnen ontstaan die de beleving van de muziek aanzienlijk verstoren.

De oplossing hiervoor is om een eigen Sonos-netwerk te creëren. Dit kan op twee manieren.

Sonos-netwerk creëren:

  1. Als je één Sonos-product met een internetkabel aansluit verbinden alle andere Sonos-producten zich met dit product. Dit wordt dan een eigen netwerk wat je kunt zien als een aparte router.
  2. Als je geen Sonos-product met een internetkabel kunt verbinden kun je een Sonos Boost kopen. Dit product sluit je aan op je huidige router en de Sonos Boost vormt dan een eigen netwerk waar alle Sonos-producten zich op aansluiten. Volgens Sonos is het een zeer krachtig wifi-signaal waardoor je geen haperingen in de muziek zult ervaren.

De Sonos-geluidsinstallatie kun je met een app bedienen op je tablet, smartphone of pc. Hierbij kun je kiezen welke speakers in welke kamer aanstaan en wat voor muziek daar gedraaid wordt. Spotify is compatibel met Sonos.

De Sonos-speakers

Sonos heeft anno 2016 drie verschillende speakers op de markt gebracht:
  • Sonos Play:1 - De Sonos Play:1 is het instapmodel van Sonos. Het is tevens het kleinste model van de Sonos-familie en het beschikt over twee op maat gemaakte drivers.
  • Sonos Play:3 - Een nummer twee zou logischer geweest zijn, maar de tweede speaker heet toch echt de drie. De Sonos Play:3 is gemaakt met twee afzonderlijke versterkers waardoor deze set een mooi helder geluid produceert. Voor een studeerkamer, keuken of slaapkamer zijn ze perfect.
  • Sonos Play:5 - De grote broer van de Sonos-familie is de grootste speaker van Sonos. Volgens Sonos is deze krachtiger en is het goed te combineren met de Play:1 als achtergrondspeaker.

Naast deze speakers kun je bij Sonos ook een zogenaamde Playbar bestellen. Dit is een lange soundbar voor de televisie. Bovendien kun je een subwoofer aanschaffen die een diepe bas aan de geluidsinstallatie toevoegt.

Wat als je al over een geluidsinstallatie beschikt?

Sonos heeft uiteraard ook rekening gehouden met mensen die al over een mooie speakerset beschikken. Sonos heeft namelijk de zogenaamde Sonos Connect op de markt gebracht. Met dit apparaat kun je je huidige geluidsinstallatie aansluiten op het Sonos netwerk en gebruikmaken alle functies van Sonos.

Naast de Sonos Connect is er ook de Sonos Connect: AMP. Deze beschikt over een ingebouwde versterker waardoor je een geluidsinstallatie kunt aansluiten waarvan de versterker kapot is. Ook kun je losse speakerboxen met dit apparaat koppelen.
© 2016 - 2017 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sonos draadloos muziek streamenSonos is een draadloos muzieksysteem waarmee je muziek door heel het huis kunt streamen. Met Sonos is het mogelijk om de…
Gadgets voor de iPhone van AppleGadgets voor de iPhone van AppleDe iPhone is een enorm populaire telefoon die meer mogelijkheden heeft dan alleen maar bellen. Buiten het bellen om kan…
Auto starten zonder sleutel: KessyVoor de Volkswagen Golf, Scirocco en Tiguan is er tegenwoordig een systeem waarbij de auto zonder sleutel kan worden ges…
Open systeem en Omgeving (Bedrijfskunde)De wereld bestaat uit systemen. Een systeem wordt wel eens ruim omschreven als een geheel dat uit onderling verbonden de…
Autodiefstal: kun je autodiefstal voorkomen?Autodiefstal: kun je autodiefstal voorkomen?Autodiefstal, je hoort het steeds vaker. Maar kun je dan niets doen tegen autodiefstal? Het antwoord daarop is JA, allee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe werkt Sonos en wat is het?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 12-11-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!