InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Aandachtspunten bij het kopen van een tv

Aandachtspunten bij het kopen van een tv

Aandachtspunten bij het kopen van een tv Op zoek naar de juiste televisie? Neem er de tijd voor. Het kiezen van een nieuwe tv is geen eenvoudige opgave. Behalve dat hij goed moet staan in het interieur (als middelpunt van je home entertainmentset), maken de vele toepassingen ervan een goede keuze niet makkelijker. Niet iedere tv is hetzelfde, elk model heeft zijn eigen functies en bijzonderheden. Zoveel mogelijkheden, zoveel varianten en ontwikkelingen die elkaar razendsnel opvolgen. Daarom is het goed eens stil te staan bij een aantal aandachtspunten.

Waar dient de televisie voor gebruikt te worden?

Een vraag die jaren geleden nogal wat verbazing zou hebben opgeroepen. Maar de hedendaagse SMART-tv kan veel meer dan alleen maar programma's weergeven. Het is een multimediaal instrument geworden waarop internet gebruikt kan worden en dat veelal kan fungeren als spil van overige entertainmentapparatuur. Maar niet alle SMART-tv's zijn uit hetzelfde hout gesneden. Elk model heeft zijn eigen functies en bijzonderheden. Voordat je een nieuwe tv koopt is het raadzaam om te bedenken welke opties je belangrijk vindt en welke minder belangrijk zijn. Verifieer ook of de tv over WiFi beschikt (omdat internet voor het bekijken van inhoud een steeds grotere rol gaat spelen in de toekomst). Wanneer Skype of enig andere 'slimme service' gebruikt gaat worden, wees er dan zeker van dat er een app beschikbaar is voor het tv toestel dat aangekocht wordt.

De juiste maat kiezen

De juiste grootte van het beelddiagonaal houdt verband met de meest prettige kijkafstand. In het algemeen kan de kijkafstand door drie gedeeld worden om zo tot de juiste maat van het beelddiagonaal te komen. Een voorbeeld: wanneer de afstand tussen de tv en de bank twee meter betreft, dan volstaat een beeldschermgrootte van 26 inch of 69 cm. Voor HD (High Definition) en U(Ultra)HD-tv's kun je gerust een groter beeldformaat kiezen.

Het type SMART-tv anno 2017, enkele aandachtspunten

Het type beeldscherm bepaalt de kijkervaring en daarmee veelal de uiteindelijke keuze. Plasma laat nog altijd kwalitatief het beste beeld zien, met name de zwartwaarden. Maar, een nadeel van plasma is het in verhouding hogere stroomverbruik dan bijvoorbeeld bij de LCD-/LED-televisies het geval is. Een nadeel van LCD-/LED-toestellen is de wat hogere reactietijd die nodig is bij het schakelen van programma's.

Een keuze uit Full HD en HD-Ready gaat over resolutie (scherpte van beeldkwaliteit). Bij HD-Ready kan een minimale resolutie weergegeven worden van 720p. Maar hier schuilt tegelijkertijd ook een 'valkuil', in de praktijk komt het er vaak op neer dat de maximale resolutie ook 720p. betreft. HD-Ready volstaat wanneer voorlopig nog analoge televisie gekeken wordt (of digitale televisie in SD). Voor Blu-rayfilms en Full HD-games is een Full HD-toestel het meest passend.

En dan is er nog de 4K Ultra HD-televisie, het ultimum als het aankomt op beeldkwaliteit. Deze is vier keer scherper dan Full HD en geeft een zeer realistische kijkervaring weer. Hoe meer pixels, des te gedetailleerder de beeldweergave is. Bij een 4K Ultra HD-televisie is de resolutie 3840 x 2160 pixels. Ter vergelijking, een Full HD-tv heeft 'slechts' 1920 x 1080 pixels. Met 4K Ultra HD zie je alle details zeer scherp op je beeldscherm. Maar wat doe je in het geval je een film wilt kijken die in standaard HD-kwaliteit is opgenomen? '4K-opschaling' is dan in veel gevallen de oplossing, informeer ernaar alvorens je een 4K Ultra HD-toestel aanschaft.

Aansluitingen

Met name wanneer wat oudere (analoge) apparatuur zoals videorecorders, dvd-spelers etc. moet worden aangesloten, is het goed om te controleren of het nieuwe tv-toestel daartoe mogelijkheden biedt. In veel gevallen zijn echter verloopconnectoren in de handel te verkrijgen. Kijk ook naar het aantal HDMI-aansluitingen wanneer je apparaten (bijvoorbeeld gameconsoles, Blu-ray-spelers) met een dergelijke stekker wilt koppelen. Over het algemeen zijn de meest voorkomende aansluitingen: USB, HDMI, SD-kaart, optische digitale uitgang, WiFi en Scart.

Geluidskwaliteit

De liefhebbers van kwalitatief goed geluid komen tekort bij de meeste moderne SMART-tv's. Een warme en volle dynamiek blijft vaak uit. Informeer naar de mogelijkheden om een sound bar of home theater system te koppelen.

Negeer de 'cadeau-acties' bij je televisie keuze

Blijf gezond verstand gebruiken bij verleidingen een toestel te kopen waar een leuke attentie bij zit. Kijk en vergelijk goed of het 'cadeau' geen sigaar uit eigen doos is!

Extra garantie bijkopen

Het fenomeen extra garantie bijkopen komt voor bij veel (huishoudelijke)apparatuur waaronder ook de tv's. Met een garantieverzekering of een servicegarantie worden kosten vergoed als gevolg van een defect na afloop van de fabrieksgarantie.
Maar het bijkopen van garantie blijkt veelal overbodig. De verkoper dient wettelijk gezien een kwalitatief goed product te verkopen. Daarnaast kan een defect ook in veel gevallen door een (schade)verzekering worden gedekt.

Beeldscherm en energieverbruik

De laatste tip, maar niet minder belangrijk. Zeker wanneer je weet dat we (met uitzondering van onze nachtrust) een kwart deel van ons leven achter 'de buis' doorbrengen. De ene tv springt zuiniger om met stroom dan de andere. Gesteld kan worden dat LCD/LED de meest energievriendelijke televisie is, daarentegen is de plasmatelevisie het minst zuinig. Gelukkig is er het energielabel dat je vertelt welke televisie het minste stroom verbruikt. LCD-/LED-tv's hebben vaak label A+, A of B, maar er zijn ook A++ LCD-/LED-toestellen. De plasmatelevisie valt veelal in het B- of C-segment. Let op: hoe groter het beeldscherm hoe hoger het energieverbruik is.
© 2017 - 2019 Lexi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uitleg HDMI splitter en HDMI schakelaarUitleg HDMI splitter en HDMI schakelaarWat heeft u nodig? Een HDMI splitter of een HDMI schakelaar? Het zijn beiden kleine kastjes met wat electronica waarop u…
Wat is de ideale kijkafstand voor de tv?Wat is de ideale kijkafstand voor de tv?De ideale kijkafstand is voor iedere tv grootte anders. Maar verschilt het echter ook of je tv HD-ready, full HD of ultr…
Playstation TV: Stream PS4-games, series en films naar je tvPlaystation TV: Stream PS4-games, series en films naar je tvVanaf 14 november 2014 is de PlayStation TV te koop in de winkels. Met dit handige apparaat kun je alle compatibele game…
Wat is Google Chromecast?Wat is Google Chromecast?Chromecast is de HDMI-stick van Google die je normale televisie omtovert tot smart tv. Het biedt je de mogelijkheid om o…
De ultieme thuisbioscoop: BeoVision plasma 4-85De ultieme thuisbioscoop: BeoVision plasma 4-85Eigenlijk kun je het geen tv meer noemen: een ultra-geavanceerde en royaal uitgevoerde plasma-tv is in feite een thuisbi…
Bronnen en referenties
  • Plattetvdiscounter.nl. Geraadpleegd op 15-12-2016. URL: https://www.plattetvdiscounter.nl/outlet
  • Wikipedia.nl. Geraadpleegd op 15-12-2016. URL: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-definition_television
  • Milieucentraal.nl. Geraadpleegd op 15-12-2016. URL: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-en-verlichting/tv-ict/
  • Energielabel.nl. Geraadpleegd op 15-12-2016. URL: https://www.energielabel.nl/apparaten/televisie/

Reageer op het artikel "Aandachtspunten bij het kopen van een tv"

Infoteur: Lexi
Laatste update: 23-02-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!