Trimiday: reclame kijken in ruil voor abonnementen en bonnen
Al decennialang speelt reclame een grote rol in de maatschappij. Bedrijven kunnen hiermee hun producten en diensten op een zeer efficiënte manier aan de man brengen. Dit concept gaat tegenwoordig zo ver dat reclame de laatste jaren meer en meer gebruikt wordt als een equivalent van geld. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan zijn in-game aankopen. Dit zijn aankopen binnen een computerspelletje en gebeuren vaak als vergoeding voor het bekijken van reclame. Op deze manier betaalt het bedrijf je in-game aankopen in ruil voor het bekijken van hun reclamefilmpje. Een ander voorbeeld van dit concept is Trimiday.
Trimiday
Trimiday is een app die is ontstaan in België en beschikbaar is op zowel Android als Apple. De naam is een afkorting van “three minutes per day” (drie minuten per dag), waarmee de ontwikkelaars hiervan verwijzen naar hun concept dat je met drie minuten per dag reclame kijken best wat voordelen kan verkrijgen.
Hun concept
Het concept gaat als volgt: Trimiday schotelt de gebruiker gepersonaliseerde reclame voor waarmee hij/zij punten kan verdienen door hiernaar te kijken. Met deze punten kan de gebruiker vervolgens allerlei dingen bestellen zoals abonnementen van Netflix, Spotify, etc. Trimiday is een nieuwe app met anno 2018 al meer dan duizend gebruikers en de ontwikkelaars laten via de sociale media weten dat ze sterk aan het groeien zijn. Dit laatste is ook erg belangrijk. Meer gebruikers betekent meer opbrengsten, wat op zijn beurt veel meer interesse wekt bij bedrijven en waardoor de app in de volgende vicieuze cirkel terechtkomt:
Meer gebruikers → Meer opbrengsten voor bedrijven → Meer interesse van bedrijven → Meer reclame → Meer opbrengsten voor gebruikers → Meer gebruikers → …
Op deze manier heeft deze app heel wat groeimogelijkheden, maar hoe werkt deze app nu precies? Het aantal punten dat je kan verdienen hangt af van het level van de gebruiker. Hoe meer reclame je kijkt, hoe hoger je level en hoe meer je ermee verdient. Deze reclame kan verschillende formaten hebben. Van lage naar hoge opbrengsten zijn dit de volgende: een persoonlijke vraag, een kort filmpje, een afbeelding, een filmpje met vraag. Bovendien zijn er ook enquêtes, maar die leveren enkel profielpunten op en geen mediapunten. Profielpunten zijn de punten waarmee je levels omhoog kan gaan. Mediapunten zijn de punten die je kan inruilen voor een abonnement of bon naar keuze. Hoewel het aantal verdiende punten afhangt van je level hoef je als regelmatige gebruiker geen hoog level te bereiken om maandelijks je Spotify- of Netflixabonnement hiermee te kunnen betalen. Naast het bekijken van reclame kan je nog extra mediapunten verdienen door vrienden aan te werven. Dit gebeurt via een code die je onder 'instellingen' terugvindt.
Een voorbeeld van een Trimidaysessie
Afbeelding 1
Bij het openen van de app verschijnt er één keer per dag een melding om een nieuwe sessie te starten. Nadat deze gestart is, verschijnt er reclame op het scherm (zie afbeelding 1). Zoals hierboven reeds vermeld is zijn er verschillende soorten reclame met verschillende beloningen. Als eerste wordt er een vraag gesteld aan de gebruiker, bv. "Lees je tijdschriften?". Door deze te beantwoorden met ja of nee krijgt de gebruiker 2 profielpunten. Vervolgens volgt er een aanbieding van StepStone (een van de grootste banensites van Europa). Door aan te duiden of dit al dan niet een interessante aanbieding is ontvangt de gebruiker 3 profielpunten. Deze punten doen de gebruiker in level stijgen.
Na het verdienen van deze profielpunten volgt de echte reclame, waarmee de gebruiker mediapunten kan verdienen. Zo kan er een affiche (als afbeelding) van een evenement (waarvoor de gebruiker 20 mediapunten verdient), een reclamefilmpje van een bepaald product (waarvoor de gebruiker 20 mediapunten verdient) of een reclamefilmpje van een bepaald product met extra vraag voor de oplettende kijker (waarvoor de gebruiker 100 mediapunten verdient) verschijnen. Het aantal punten dat men per dag verdient is constant, maar varieert wel per level. De inhoud van de reclame of de verschillende types van reclame variëren van dag tot dag en hangen tevens af van gemaakte keuzes en getoonde interesses door de gebruiker.
Verschillende spaardoelen
Naast abonnementen voor Netflix en Spotify kan je als zowel Belgische als Nederlandse gebruiker sparen voor volgende zaken:
De mediapunten die nodig zijn om dergelijke beloningen te ontvangen varieert per spaardoel. Een maand Spotify kost de gebruiker anno 2018 10000 mediapunten, een maand Netflix 15000 mediapunten. Deze kosten kunnen met 10% verlaagd worden door minstens 10 vrienden gebruik te laten maken van Trimiday. Andere spaardoelen:
- XBOX LIVE
- Stampix (enkel België)
- Kinepolis (enkel België)
- Blizzard
- World of Warcraft
- Steam
- G2A
- Yieha
- Mobile Vikings
- Deezer
- ITunes
- Google play
- Nintendo
- Origin
- De Correspondent
- Kinepolis
- Playstation
- EA Access
- Charlie Magazine
Ook kun je met de mediapunten 1212, 11.11.11, het Rode Kruis en Artsen zonder vakantie steunen.